Announcement

Collapse
No announcement yet.

enda en nybegynner og hjelp til valg av fly post

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • enda en nybegynner og hjelp til valg av fly post

    Hei. Jeg har endelig fått godkjening av makta til å kjøpe meg et rc fly. Har lenge hatt lyst til dette, men har alldri blitt noe av det. Har lest litt på forumet her og ser noen/de fleste anbefaler å begynne med seilfly. Men har veldig lyst å gå på "vanlig" fly med en gang. Det er elektrisk jeg vil ha og har sett på to stk hos throttlestore.com. Jeg har kjørt både nitro bil og el helikopter før, men alldri fly(utenom leke flyet som jeg kjøpte til min sønn).

    Disse to er det jeg har sett på:
    Trainstar EPO BL 2,4GHz RTF - ThrottleStore.Com

    Cessna 182 EPO 156 BL 2,4GHz RTF - ThrottleStore.Com

    Er det noen som har prøvd noen av disse og er det noe for en nybegynner eller BØR jeg høre på rådene om seilfly eventuelt noen andre fly som er lette å fly?

    Og er det noen fra stavanger området som vet om noen gode plasser å fly på ? eller er det bare den banen på bore som er best?

    takker for alle svar jeg får

  • #2
    Jeg hadde valgt 182'en. Tut og kjør, flyr av seg selv.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Hei. Jeg har sett mange nybegynnere her med den Cessnaen du refererer til og den flyr bra MEN jeg tør påstå at minst 90% av de som har insistert på å lande dette selv første gangen(e) har gått hjem etter første flytur med knekt understell. Nå har vi riktignok veldig ujevnt underlag her vi flyr. Et fly som dette (eller tilsvarende) virker kanskje kjedeligere men har ingen understell som kan knekke, propellen folder seg inn og du får relativt lang flytid og dermed mye stikketrening:

      Phoenix 1380 EPO Glider 2,4GHz RTF - ThrottleStore.Com

      Nå har ikke jeg prøvd modellen over men disse kan som regel loope, rolle og flys inverted og skulle en vinge knekke under landing er det bare frem med varmelimen så er du i luften igjen.

      Har du noen som kan ta det opp, trimme det og lande for deg inntil du selv føler du er klar for å lande så vil jeg tro Cessna'en fungerer bra.

      Spiff
      TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

      Spektrum DX18

      Youtube:
      http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

      Comment


      • #4
        Jeg ble anbefalt STM Discovery trainer (STM Discovery Trainer RTF 2.4GHz - elefun.no - Radiostyrt hobby). Skal være veldig lettflydd. Har ikke noe sammenlikningsgrunnlag da jeg aldri har fløyet noe annet, men takeoff og selve flyvingen går ganske bra. Landinger er det værre med.

        Fordelen med denne modellen er at du får kjøpt alt fra propell, understell, vinger, sideror etc løst som reservedeler. Du kommer til å krasje og ødelegge noe før eller siden. Da er tilgang til rimelige deler viktig. Har selv måtte bytte både høde- og sideror pluss "flyttet" den servoen fra bombeluka da fly og furu gikk dårlig sammen (praktisk med en ekstra "reserve-servo")

        Comment


        • #5
          Uten å ha flydd noen av dem, så ville jeg valgt Trainstar'en, jeg er ikke fan av nesehjul og min erfaring med Cessna modeller tilsier at de ikke er egnet for nybegynnere (men de har vært ganske små). Trainstar'en får i det minste mye skryt på nettet for fine fly egenskaper og robusthet, og så er den jo veldig rimelig. Tenker på at jeg betalte 1400 for mitt første fly i 2008, en Art-Tech Wingdragon med børste motor, FM radio og bly batteri.

          Et annet, nytt alternativ er Glasier fra Hobbyzone. Den er noe dyrere, men den har også elektroniske hjelpemidler som gyrostabilisering og såkalte mikser som hjelper en ny begynner i starten, og som kan skurs av når man føler seg kapabel til å fly "på egenhånd". Small Size Hobbyland AS

          Comment


          • #6
            multiplex funcub er også en gjenganger..?
            har noen ganske håpløse venner, og de flyr den stortsett bra (får håpe de ikke leser denne forumposten)

            Comment


            • #7
              Originally posted by andersand View Post
              har noen ganske håpløse venner
              Si meg hvem du er sammen med, så skal jeg si deg hvem du er.. Muahaha..


              Seriøst: FunCub er ekstremt bra! Supermorro fly uansett hvor dårlig/god man er til å fly.
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Funcub all the way her og! Lettflydd for selv den ferskeste pilot, men samtidig akrobatisk nok til at man kan ha det morro med den lenge etter at en vanlig trainer har blitt kjedelig.

                Comment


                • #9
                  +1 for FunCub.

                  En ting jeg har erfart gang på gang er at på alt av "billig RTF EPO" må du hengsle om rorene, forsterke her og der samt at linker og roroverføringer er for dårlig. På multiplex er dette i orden fra fabrikk. Selv om du kanskje må betale mer så er det verdt hver en krone i sparte frustrasjoner.

                  Comment


                  • #10
                    jeg begynnte med cessna mini trainer 4ch epo fra throttlestore. synes den var kjempe lett å fly, fikk den opp i lufta og fikk flydd noen runder over eiendommen. jeg fikk den også ned like hel, selv om landingen ikke akkurat var særlig vakker. og dette var første gangen jeg hadde flydd modellfly=
                    så jeg ble veldig imponert over denne modellen. hadde ikke trodd jeg skulle få til dette på første forsøk:P den har også tålt mange krasj landinger i ettertid, litt liming osv så har den vært klar for å flyge igjen
                    prisen er heller ikke så ille. tror jeg betalte 1200 for det rtf

                    Comment


                    • #11
                      Takker for raske svar alle sammen. Må si jeg er litt usikker for hva jeg skal gå for. Kjøre "safe" med glide fly eller satse på vanlig. Noen i stavanger++ området som har muligheter for å hjelpe till en gang og to vist jeg kjøper foreksempel det cessna 182 eller trainstar flyet?
                      Det der multiplex fun cub flyet det er vel et slik fly jeg må "bygge opp" selv det? noen som vet sånn ca prislapp det vil ende på med et greit oppsett?

                      Comment


                      • #12
                        Hei Eirik.

                        Første ting først: Skal du ha billig faktisk god trainer, som både seiler bra og kan flytte på seg, så er STM Discovery helt grei. Ett understell og 2 vil som regel alltid ryke uansett. Seilfly med propell fungerer og utmerket STM har ett stort og fint som glir rolig.

                        Når det gjelder å finne en plass å fly, så er vel det den utfordring alle hobbypiloter har vært igjennom. Nå har jeg og "gjengen", som førøvrig ikke er i noe klubb ordnet oss ett greit stykke jord på Ålgård som skal være ledig for oss i slutten av april.

                        Vi er alle habile piloter, og du er velkommen til å stikke innom oss for en drøs og hjelp med flyet Jo fler jo bedre sier vi

                        Send med PM om du er interessert.

                        Mvh,
                        Mats

                        Comment


                        • #13
                          Takker for det matsi81. jeg tar nok kontakt når jeg får kjøpt meg noe. Tror faktisk jeg heller mer mot glide fly nå da, etter litt tenking og sett litt div filmklipp. det er også bedre vist jeg skal ha det med opp til hyttta. er en stor mark der men ikke akkurat noe å lande et fly med hjul på. så da begynner jeg med det og får oppgradere ved et senere tidspunkt. Har da sett på disse to flyene STM Easy Fly Børsteløs 2.4GHz 4-ch RTF - Globy AS
                          og dette Nine Eagles Sky Climber Børsteløs 2,4GHz, 5-ch RTF - Globy AS

                          Noen som har noe å si om disse flyene? hva er egentlig forskjellen utenom merke? eller har dere noen andre altarnativer som kanskje er bedre?

                          Comment


                          • #14
                            Har ved noen anledninger prøvd den STM Easy glideren og størrelsen er fin, og sammenliknet med prisen er det ok men jeg syntes nok det er litt "spinkelt" med tanke på hvordan vingen osv monteres. Har en Parkzone Radian Pro (også 2m) Small Size Hobbyland AS men denne koster jo det dobbelte men syntes den har litt bedre design/helhents intrykk.

                            Den Nine kjenner jeg ikke i det heletatt. Men de turene jeg har med STM'n er at den har litt snevert med utslag på ror osv, så man skal være bevist at man flyr et "seilfly" og må ha litt kontrollerte innflyvninger om man er nærme bakken og at man har nok av "plass" for gode svinger... (så en fotball bane er forlite).

                            Er enige med alle som har skrevet over om at "nese-hjul" modeller er en uting for nybegyner, da man ofte komme ned mot bakken med nesen først, noe som ikke er heldig med tanke på bøyde neselegg osv.. Mens en halehjul modell enklere kan få ski om vinteren osv, men her kan man jo også fort "tippe" modellen på nesa om man lander i ulent tereng med små hjul da...

                            Litt dyrere modell, som kan gi mye morro er "ParkZone F4 Wildcat" (profil bildet mitt), lite fly som fint kan ligge i bagasje rommet, lander på buken som et seilfly men må handkastes og er ikke like stabil som en trainer med vingene på toppen og kan være en fin modell nr 2 når du ført har fått litt "erfaring" fra en seiler. som eks STM'n.

                            Videre kan eks ParkZone Icon være et alternativ "fly" som kan lande på hjul, vann og snø, men dette flyet har jeg også flydd noen turer og det er veldig under motorisert, så man må ha nesten full gass hele tiden for å ha det i lufta. Så jeg hadde gått for en glider for å få erfaring først..

                            Men for å ha noe stabilt, velg en modell med vingene på toppen og jo mer "måke vinge form" altså at vinge tuppene er høyere opp en selve vingen jo mer stabilt blir det. Ta en titt på eks parkzone Radian (ver 1) ikke pro utgaven, den har normalt grønn og svarte tegninger på vingene, mens Pro utgaven har røde og svarte tegninger. Så ser du hva jeg mener med vinger formet som en halvpipe.


                            Radian Pro via Radian "ver1", men ver1 flyr også veldig bra og er lett flydd...

                            Men ikke kjøp F4 Wildcaten Small Size Hobbyland AS som fly nr 1, da går det nok rett i bakken med full motor kraft i det du kaster det av gåre første gang, mens en seiler om du kaster den og har god plass flyr av mer av seg selv, og du "styrer" det ditt du vil og har mer reaksjonstid.
                            Last edited by AudunJ; 05-04-13, 22:23.
                            Audun Johnsrud
                            Nittedal - HMFK

                            * Flyr divserse planker og noen visper.
                            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                            Comment


                            • #15
                              Dersom det er glider/trainer du går for, så har jeg en Bixler på veg som jeg egentlig ikke trenger. Du kan få en god pris på den, det eneste du da trenger er radio, mottaker og batterier/Lader. Tror kanskje jeg muligens har noen batterier du også kan få med.

                              Søk på nettet etter Bixler så ser du hva dette er, se også Flitetest sin test/byggevideo på youtube.

                              Edit: Helt grei radio får du kjøpt fra ca 700 kroner på Throttlestore (Wfly), Lader kommer på noen få hundrelapper. Jeg kan legge ved to 2200 mAh batterier som er relativt lite brukt, du får god flytid ut av dette. Send meg gjerne en mail på bjornal@live.no så får vi til en grei deal dersom det er av interresse.

                              For ordens skyld; flyet er helt nytt og må naturligvis settes sammen.
                              Bjørn
                              Last edited by bjornal; 06-04-13, 11:10.
                              Propellen skal være på toppen!
                              Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                              Comment

                              Working...
                              X