Announcement

Collapse
No announcement yet.

Komme igang med pattern-flyving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Komme igang med pattern-flyving

    Kort og godt; finnes det noen gode ressurser med "nybegynnerinfo" for pattern-flyving? Har lyst til å ta flyvingen mer i strukturerte former og prøve meg litt på pattern, men det virker som det meste som dukker opp av info på nettet enten er gammelt eller beregnet på intermediate+ og ikke sportsman. Dersom det er noen i nærheten av Notodden/Kongsberg som holder aktivt på med F3A/Pattern som kan hjelpe meg litt i gang så hadde jeg vært evig takknemlig.

    Hva er forresten et greit fly til å prøve pattern med? Jeg har ikke lyst til å legge veldig mange tusenlapper i det før jeg vet at dette vil jeg fortsette med (les, jeg løper ikke avgårde og kjøper en Wind før jeg er "bitt av basillen")? Har kikka litt på alternativer som Rainbow EPO som Throttlestore har, er dette noe som går å lære greit på og kanskje fly litt Sportsman med? Har også vurdert en Sebart Angel 30, men blir denne fort for liten? Har selvfølgelig andre fly som jeg kan trene med, men ser for meg at jeg har lyst på en ren F3A-modell som kanskje tracker bedre og renere en hovrebøttene mine.

    Bjørn
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

  • #2
    Sebart Wind 50e er ett bra fly å starte med. Følg med på rcmarked, så burde du kunne få en for 3-5000 avhengig av utstyr.

    Comment


    • #3
      Hva med og prøve deg på iMac. Du kan fly med en standard arf. Bruk noe du har fra før. Vet at Magne Hegstad flyr en god del i Kongsberg. Han flyr advanced. Se IMAC Norge | IMAC Norge
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #4
        I og med at han spør etter pattern, så svarer vi om pattern Arnstein Solberg er på landslaget i F3A og er fra Kongsberg. I Sport er det helt standard med vanlige ARF'er i 50-size, særlig Wind 50, og det vil fungere med mindre fly også. Selv flyr jeg mye med en Vanquish 30 når jeg ikke flyr tometer. Den flyr knallbra, men det er en fordel med et litt større fly. Det viktigste er å komme inn i miljøet og høste av andres erfaringer. Alle blir tatt imot med åpne armer!
        Last edited by bjeff; 06-04-13, 16:35.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Hmm, kanskje en tanke med imac... Da kan jeg jo bare sette opp edgen med snille utslag og litt miks...
          Propellen skal være på toppen!
          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

          Comment


          • #6
            ...Forøvrig er jo Hegstad også et kjent navn i F3A-sammenheng, det er åpenbart en stor fordel i IMAC å kunne fly pattern på en anstendig måte.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Originally posted by bjornal View Post
              Da kan jeg jo bare sette opp edgen med snille utslag og litt miks...
              Riktig. Bruk det du har. Noen tror at iMac bare er store bensin kjærrer. Det er ikke riktig. I NM på Gjøvik i 2012 var det flere som fløy mindre elektro modeller. Vs 120 og der omkring.
              Kjetil
              oops: . . ! . .

              http://www.vingmfk.com

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjeff View Post
                ... det er åpenbart en stor fordel i IMAC å kunne fly pattern på en anstendig måte.
                IMac er jo 'pattern' flyd med en skala modell. Litt andre regler, men mye er likt.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment


                • #9
                  Hallo!
                  Dette synes jeg var en gnistrende idé...! Det å ta skrittet mot litt mer strukturert flyging og med det å søke forbedring i flyegeskaper er jo ikke feil, være seg pattern eller imac.
                  Selv brenner jeg for pattern, så jeg får promotere dette
                  Man lærer utrolig mye ved å begynne å "trene" på øvelser, plassering osv. De aller fleste kan vel ta en loop, en roll osv, men det er noe helt annet å gjøre det riktig og på rett (planlagt) plass! Veldig mange flyr etter "ooops, der kom det visst en loop... Jaja, får ta en snap-roll så ingen merker noe da..." - prinsippet.
                  Pattern er dog ikke noe publikums-sport, men vil definitivt gi ekstrem tilfredstillelse når du mestrer øvelse & plassering!
                  Ellers vil jeg ønske deg hjertelig velkommen til Vingtors pattern weekend 04. - 05.05. Der ønskes nye velkommen i miljøet, og "gamle ringrever" kommer for å trene. Vi har instruktører osv, så det er bare å komme med det flyet du har. Vingtor har og eget pattern skolefly, så her er det bare å prøve!

                  Du savnet info - gå inn på hjemmesidene til Ola Fremming. Der er det MYE nyttig lesning...

                  Lykke til uansett
                  Audun Thinn
                  Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                  Comment

                  Working...
                  X