Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem med Trainstar EPO BL 2,4GHz.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Stopper motoren brått, eller slakker den av? I første tilfellet vil jeg si at du har fått nok en defekt esc, er det det siste så er det batteriet, men det trenger ikke være verre enn at det er for lite strøm på det.

    Comment


    • #17
      Hvis du har "butta" propellen i bakken med gassen på (dvs roterende propell), så kan alt skje, fra skjeiv aksling, brennt motor og overbelastet ESC.

      Husk å slå throttle (gassen) helt av, kvikt, hvis det er sjangs for at propellen tar i bakken. Oppsettet har ikke propsaver, og dermed heller ikke overbelastningssikring av motor og ESC.

      Ønsker du å bytte til et mer solid og evt kraftigere motoroppsett, så hjelper HP på TS.Com AS deg helt garantert med det.

      RCModeller

      Comment


      • #18
        Originally posted by rokhaug View Post
        Jeg fikk tilsendt ny motor og ny 30A esc. Flyet er bedre nå, men vurderer og kjøpe 50A ESC. Hvis jeg holder i halen på flyet og gir full gass med propell på så slår "motorbremsen" inn. Det er vel normalt vil jeg tro me en 30A ESC Blir anderledes i lufta når flyet har fart, pga mindre motstand på motor
        Mer motstand mener du vel? I lufta mater man på mer luft, og derav også større strømtrekk.

        Kommer litt an på hvilken propell du bruker også. Har du for stor propell, utfra anbefalt, eller annet fabrikat, så kan du bikke over grensa for hva ESC tåler.

        RCModeller

        Comment


        • #19
          Propellen unloader jo alltid i lufta?
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #20
            Statisk full pinne på bakken trekker mer strøm enn full pinne lufta ja, kan faktisk være snakk om en del prosent i forskjell.

            Når modellen står stille må den bruke all sin kraft på å flytte stillestående luft, når man er i lufta beveger lufta seg allerede igjennom propeller og motoren får en lettere jobb.
            Hvis servoene er reversert, hender det at flyet styrter. Spørr meg åssen jeg vet...

            Comment


            • #21
              Originally posted by affa View Post
              Propellen unloader jo alltid i lufta?
              Selvsagt. Med den stigning og turtall det her snakkes om.

              Gamle kunnskaper fra speed og pylonrace sitter nok for hardt i fra gammelt av.
              Med turtall og stigninger beregnet på det, må man mate på luft for å få ut effekt.
              Samme gjelder jet og turbin.

              RCModeller

              Comment


              • #22
                Originally posted by steffeo View Post
                Statisk full pinne på bakken trekker mer strøm enn full pinne lufta ja, kan faktisk være snakk om en del prosent i forskjell.

                Når modellen står stille må den bruke all sin kraft på å flytte stillestående luft, når man er i lufta beveger lufta seg allerede igjennom propeller og motoren får en lettere jobb.
                Helt korrekt. Helt til turtall og stigning blir så høyt at propellen bare lager et tomrom i lufta.

                Samme gjelder for speedbåter med liten propell, høyt turtall og høy stigning.
                Propellen får ikke ordentlig tak i vannet før båten beveger på seg.

                Men i dette tilfellet, kommer man ikke opp i slike verdier.

                RCModeller

                Comment


                • #23
                  Det jeg har opplevd er følgende. Propellen er for stor når motoren "hakker".For stor diameter eller stigning på propell. Grunnen er at ESC ikke greier å levere nok strøm, den har nådd sin egen maks grense og beskytter seg selv. Men setter du på større ESC kan du brenne opp motoren. Følg underlaget til motoren, hva anbefaller de av propeller. (Dette har jeg opplevd med små motorer) i indoor størrelse ved å bytte ut 7x4 propp til en 6x4 sluttet motoren å "hakke" (feks.)

                  velger du kvalitets propellere så virker de bedre også en billige propellere, en egen vitenskap i seg selv propellteori. Selv helikopter havner i STALL
                  Last edited by Sundtair; 30-04-13, 15:14.
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                  Comment


                  • #24
                    Hei. Jeg har nå bestilt denne: Power Pro 50A Brushless ESC with UBEC - ThrottleStore.Com Hva står UBEC for? Kan noen fortelle meg hva det er og hvordan det virker? Håper på svar

                    Comment


                    • #26
                      Har også problem med min motor. Fikk det fra Throttelstore på onsdag. Satt det sammen og skulle trste motoren. Den står kun å hakker frem å tilbake. Vill ikke gå rundt. Gjelder både med å uten propellen på. Noen som vet hva dette kan være? Har ikke fått flydd det enda
                      Last edited by Gjertsen; 29-07-13, 15:52.

                      Comment


                      • #27
                        Dårlig lodding av motor- og ESC kablene tipper jeg!

                        Comment

                        Working...
                        X