Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem med Trainstar EPO BL 2,4GHz.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorproblem med Trainstar EPO BL 2,4GHz.

    Hei. I går så var jeg ut me flyet for første gang, og alt gikk fint me flyging og landing. så kjørte jeg litt rundt på jordet, og skulle ta av igjen. Men da ville ikke motor gå som den skulle. Den står bare og vibrerer frem og til bakke når jeg gir litt gass, den vill ikke gå rundt? Jeg sjekket flyet nå og tittet på esc og motor men alt ser normalt ut, det er samme problem idag. Jeg har også forsikkret meg om att det ikke er fugt i el-system og att jeg har fult batteri. Så hva tror dere det kan være? Alt av servoer virker fint, men motor står kun og vibrerer frem og tilbake. I hode mitt så er det enten motor eller esc som er deffekt, men er ikke sikker. Håper på god hjelp fra dere


    Mvh Geir Kristian Rokhaug

  • #2
    Det høres ut som en dårlig lodding mellom motor og esc. Har du sjekket det?

    Comment


    • #3
      Jeg synes det ser bra ut, det er solide kontakter, så de sitter godt Men hvis alt av servoer virker fint, kan esc være død da? Eller er esc kun for motoren?

      Comment


      • #4
        Og forresten så piper ikke esc lengre heller når jeg skrur på radio og kobler til batteriet. Slik den normalt gjør. Er helt stille nå

        Comment


        • #5
          Merkelig.. Kan være esc ja. Ingen ulyder i motor når du prøver å snurre den rundt?

          Comment


          • #6
            Hvis motoren er helt død og ikke lager så mye som et lite pip når du kobler til batteriet er det noe galt med esc'en eller motoren vil jeg tro, og ikke bare dårlig kontakt. Esc'en kan fortsatt forsyne mottaker og servoer med strøm selvom det er noe galt med selve regulatoren. Uansett så høres dette ut som en garantisak så kontakt TS så får du nok nye deler ganske kjapt. De har godt rykte på seg for å ordne opp i slike ting.

            Comment


            • #7
              Nei, motor virker til og fungere fint

              Comment


              • #8
                Ok, takk så mye for svar Ja jeg har sent mail til TS, får vel svar til uken Jeg også tror det er ESC som er kaputt, men lurer litt på hvorfor? Det kan være fordi att det var litt kast i motoraksling, motor drar vel litt tyngere da, og vibrerer litt så kansje det ble for mye for ESC...

                Comment


                • #9
                  Prøvde og åpne opp esc nå, og alt ser bra ut med loddinga, men det lukter litt "varmt" kansje brent. Måtte prøve og koble på og teste igjen, esc ble fort varm. Det er kansje ikke normalt uten att man flyr og bruker motor?

                  Comment


                  • #10
                    Hei. Jeg fikk tilsendt ny ESC fra TS og den fungerer bra. Men når jeg skulle fly i dag så skjedde det noe. Jeg var i lufta i ca 5 min, jeg svingte og skulle fly tilbake, så kobler motor plutselig ut på litt over halv gass+servoer. Jeg styrtet, men flyet er heldigvis like hel Jeg prøvde og gasse når jeg holdt flyet på bakken etterpå, og samme skjedde. Det virker som det slår inn en motorbrems og kortslutter motor. sånn kan jeg holde på, men jeg kjente att ESC bli dritvarm. Så jeg tror det er noe trøbbel med motor nå... Motoraksling kaster litt, og det gjør da selfølgelig spinner og propell også. Jeg prøvde og ta av propell og spinner og gi full gass og da gikk det fint. Så det jeg tror da er att det blir for stor belastning på motor og esc når motoraksling kaster... Hva tror dere? Håper på svar

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by rokhaug View Post
                      .
                      .
                      Så det jeg tror da er att det blir for stor belastning på motor og esc når motoraksling kaster... Hva tror dere? Håper på svar
                      Skift aksel, dersom den er Ø3mm så kan du finne denne i gamle CD-rom/DVD spillere. Du må kanske slipe spor
                      for klips, det gjør du med en drill og et baufil blad.

                      Comment


                      • #12
                        Motoren i Trainstar'en bruker 4 mm aksling. En ny motor koster 220,- hos TS, og det kan være verdt det for å slippe å lette etter ny aksling, samt gå igjennom det bryderiet det kan være å bytte den. Noen ganger er de lette å få ut, mens andre ganger sitter de som f***.

                        Comment


                        • #13
                          Høres ut som motoren er gåen egentlig, siden den går greit uten belastning. Det at det er litt kast kommer nok av eventuelle krasj.

                          Jeg ville byttet ut motoren, finnes mange steder du kan få tak i ny motor hvis du av en eller annen grunn ikke ønsker å kjøpe fra TS.
                          Hvis servoene er reversert, hender det at flyet styrter. Spørr meg åssen jeg vet...

                          Comment


                          • #14
                            Jeg fikk tilsendt ny motor og ny 30A esc. Flyet er bedre nå, men vurderer og kjøpe 50A ESC. Hvis jeg holder i halen på flyet og gir full gass med propell på så slår "motorbremsen" inn. Det er vel normalt vil jeg tro me en 30A ESC Blir anderledes i lufta når flyet har fart, pga mindre motstand på motor

                            Comment


                            • #15
                              Hmm, aldri hørt om noen motorbrems på den måten... Er det slik at når du gir full pinne så går propellen opp på ett visst turtall men så sakker den ned?

                              Ofte kan det være slik at hvis det er noe galt med motoren trekker den flere amp, da kan esc ryke, når man så skifter motor så er det fortsatt noe galt. Blir en liten runddans.
                              Hvis servoene er reversert, hender det at flyet styrter. Spørr meg åssen jeg vet...

                              Comment

                              Working...
                              X