Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp - jeg har kjøpt jet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    EDF Thrust Tube Mylar 48 x 30" (1220 x 760mm)
    Lars Norberg

    Comment


    • #17
      Grattis med ny fin kjerre Viper'n liker vi. Jeg har bare gode erfaringer med changesun 70mm(10bladers) iallfall. Bruker den i en hk vampire men 60A esc og 6cell 3000mah. 12bladers'n er garantert ikke noe dårligere. Du får også litt turbinaktig lyd med denne vifta også.Helt annen lyd i de standard 4-5bladers viftene som vanligvis blir brukt på edf jet i denne størrelsen. tøft
      Ole Kr Follstad

      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
      EF Extra 300 60"
      EF Extra 300 104" Eme120
      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
      ESM Bearcat, NGH 38cc
      Phoenix p51D Mustang, Dle55
      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
      Hangar 9 Piper cub 1\4
      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

      Comment


      • #18
        Originally posted by affa View Post
        Er en gjeng som etterhvert har flydd litt edf hos oss. Det som er sikkert er at man bør investere i god vifte og motor. Kjenner ikke vifta di, men motorene duger godt i edf.

        Jeg fly Eflite F4 Phantom med 6s oppsett og Jetfan vifte. Tror jeg betalte 1500 for vifte og motor og dem går ihvertfall like godt som Tamjet vifter som koster det dobbelte. Kjenner ikke effekten etc, bare kontaktet dem og tok det oppsettet de anbefalte.

        Impeller - Modellflugzeuge, Modellbau, Jetfan - eJets - Eliminator

        Fin modell, lykke til!

        Takk for det.
        Vifta er kjøpt hos HET, samme sted som motoren. Men disse ChangeSun viftene er å få tak i over alt har jeg inntrykk av. Den er blandt de billigste 90mm viftene HET fører så jeg har tenkt mitt angående kvalitet og effektivitet. Men det var de 12 bladene kontra 5 som fristet. Så jeg tok den bare med sammen med motoren for å se. Nå sier Ole her at han har god erfaring med disse så det er bra å høre
        High-End Technology RC, HET-RC

        Men den JetFan saken du linket til frister litt. Den var ikke så hinsides kostbar, og jeg tror du har helt rett når du sier vifta er viktig. Jeg tror den har alt å si rett og slett. Skal se litt på den jeg allerede har kjøpt her så får jeg se hva jeg finner på.

        Øvrige jeg har sett på er i overkant kostbare. Prosjektet tatt i betraktning. Blandt annet denne fra Esprit til $350.
        EDF StuMax SM89-45DF Fan & PNP Units w/HET Motor
        Samme vifte ligger på rcmarked nå har jeg sett, til 2100,-
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #19
          Ta også en titt på DS-51-DIA HDT om du vil ha kvalitetsvifter. Er vel noe av det beste på markedet. Koster deretter også. Men ChangeSun viftene er visstnok rimelig gode vifter. Det er en god og lang tråd på RCG om den - "ChangeSun" 90mm EDF ??? - RC Groups

          For å få fin lyd i en EDF er det særdeles viktig å ha en godt balansert motor/vifte. Man kan gå meget fin lyd ut av en billig HK vifte også. Tror ChangeSun viftene skal være godt fabrikk balanserte, men jeg vil likevel anbefale deg å ta jobben med å dynamisk balansere motor og vifte sammen. Nok en god tråd på RCG om det er å finne på How to dynamically balance EDF unit with a cell phone - RC Groups. Jeg laget meg en liten arduino sak siden jeg ikke hadde en smart mobil tilgjengelig. Se bloggen min på RCG - thnilsen's blog - RC Groups for info.

          Comment


          • #20
            Originally posted by thnilsen View Post
            .
            .
            For å få fin lyd i en EDF er det særdeles viktig å ha en godt balansert motor/vifte..
            .
            .
            Ulyd kan komme fra andre ting enn "vekt" balanse. Det kan vere geometriske unøyaktigheter
            i vifte og deformasjon under kjøring alt etter turtall. Dynamisk balansering tar tid og selv
            med akselrometer så er det tilnærmet "svart magi".

            Man kan komme tilnærmet balansere statisk like bra ved å balansere vifte og motor (bare roterende del)
            sammen. Det er litt triksete dette også da man må demontere motor og sette sammen vifte og motor
            på et eller annet lager / balanserings system. Dette må tilpasses for vifte og motor ... ikke altid enkelt ...

            Når det er balansert, så merker man delene og setter disse sammen i motorhus og vifte hus igjen.
            Så ber man en bønn ... til et hva man måtte tro på og prøvekjører ... Litt flaks så er det gjort på
            en formiddag ...

            Skikkelig dynamisk balansering uten at det skal ta evigheter, da må man kjøpe seg noe skikkelig dyrt
            som gjør jobben. Det dere "Smarttelefon" greiene er på grensen til tull, de som kan det gjør det like
            bra uten.

            Comment


            • #21
              Originally posted by Ofly61 View Post
              Skikkelig dynamisk balansering uten at det skal ta evigheter, da må man kjøpe seg noe skikkelig dyrt
              som gjør jobben. Det dere "Smarttelefon" greiene er på grensen til tull, de som kan det gjør det like
              bra uten.
              Helt enig i at det kan vøre flere grunner til ulyd i en EDF jet, men uansett så er det velig ofte at mye av lyden, iallfall i litt billigere EDF'er, stammer fra dårlig balansert vifte/motor.

              Jeg vet iallfall at etter å ha balansert to EDF'er med bruk av teknikken som er beskrevet i RCG linken over så sitter jeg igjen med et helt annet resultat med tanke på lyd fra EDF'ene mine enn det det startet med. Begge to er billige HK EDF'er, og jeg vil påstå at den lille timen jeg brukte på å balansere disse to viftene var vel verd tiden. Helt ok for meg om du synes det er tull å bruke en slik metode, men det er bevist at det funker så får en selv avgjøre hvordan man balanserer sine EDF'er..

              - Thomas

              Comment


              • #22
                Originally posted by thnilsen View Post
                Helt enig i at det kan vøre flere grunner til ulyd i en EDF jet, men uansett så er det velig ofte at mye av lyden, iallfall i litt billigere EDF'er, stammer fra dårlig balansert vifte/motor.
                Enig men å dreie viftehjul på motor akselen til at ubalanse i vifte blade motveier motor ubalanse ...
                Det trenger jeg ikke masse elektronikk dill for å gjøre. Det greier jeg fint med litt verktøy og
                litt prøvekjøring. Har man ubalanse så responderer vifta/motor dårlig på throttle endringer + ulyd
                og vibrasjoner selvsagt.

                Det som er triksete med balansering av billig vifter HK (Haoye) er at de antakelig deformeres ved
                høye turtall. Så man kan ha skikkelig ulyd og vibrasjoner på lavt turtall og så "forsvinner" det
                når man passerer et vist område. Dette kan også vere egensvingninger ...

                Comment


                • #23
                  Husker at jeg fikk tak i store nok plast-ark på trykkeriet her, mye større enn det som fås kjøpt i butikk, gratis.
                  Der har de også Litho-plater, veldig tynne ark av aluminium, men veier selvfølgelig mere og antagelig ikke helt egnet til ditt fly.
                  Brukte plastplater til ducting på en F-16 med Rossi 90 viftemotor med både Byron og Gleichauf vifte, så det holder i massevis..
                  Så lenge de var brukt så var også de gratis på trykkeriet der.

                  Lykke til med flyginga
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #24
                    Drei en plugg i isopor sånn at du har å rulle plasten på, da får du den 100 kon og stram. Kan bli litt blafring hvis du ikkje får den helt rett. Du kan jo å bruke pluggen til å legge på tynn tynn duk og epoxy.
                    Svein Roe
                    ----------------
                    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                    Boomerang Sprint - Simjet 2250
                    Starfire II P-60
                    C-arf Extra 2,3 - DA 50
                    EF Extra 91" - DA 60
                    EF Edge 48"
                    Ventus 4m
                    Mini Nyx

                    Comment


                    • #25
                      Da er denne straks på tur over fjellet. Gikk med i dragsuget ifm min noe dalende interesse for RC.
                      Men håper og tror ny eier kan ferdigstille tråden så jeg (eller vi) kan se åssen den bygges og flyr.
                      Lykke til videre

                      Click image for larger version

Name:	537191_652006354852248_1932324607_n.jpg
Views:	1
Size:	97.9 KB
ID:	604791

                      Click image for larger version

Name:	995883_652007058185511_122768386_n.jpg
Views:	1
Size:	85.1 KB
ID:	604793
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #26
                        Hehe.. veldig omvendt "byggeblogg" Arne...

                        Litt sånn... You're doing it wrong
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #27
                          Må jo variere litt, så ble en alternativ slutt på denne
                          Har en tråd til og som det fort kan bli en alternativ slutt på.
                          Time vil sjåw....
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Trulsen View Post
                            Wow den der var fin. Har siklet på denne selv! Grattis arne!

                            Og vips så ble det meg som skal fortsette byggebloggen! Håper på å ha den klar i løpet av vinteren

                            Comment

                            Working...
                            X