Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp - jeg har kjøpt jet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp - jeg har kjøpt jet

    Jeg har funnet på å kjøpe meg en EDF Jet. Det er en 90mm Viper Jet av typen som selges fra Hobby King. Jeg har kjøpt min på ebay.
    Dette her kan jeg ikke en dritt om. Men litt har jeg forsøkt å lese meg til og jeg tror jeg begynner å få en viss oversikt.

    Første spørsmål jeg håpte noen kunne hjelpe meg med gjelder ducten. (Røret bak vifta). Denne kom uten vifte. Det visste jeg, og jeg har kjøpt vifte og motor utenom. Men jeg forventet at ducten/røret fulgte med. Men det gjorde den ikke.

    I en manual jeg har funnet på nett (følger ikke manual med flyet) ser jeg at ducten skulle bestått av et ark av glassfiber som skal rulles til et rør. Så det jeg lurer på i denne omgang er om noen har tips til glassfiberark eller annet egnet materiale til å lage et slikt rør.
    Dimensjoner minimum 310 x 290 mm.


    Legger ved noen bilder av flyet som jeg prøvemonterte etter at jeg fikk det her i dag.
    Det er større enn jeg så for meg gitt

    Click image for larger version

Name:	Bilde 003.jpg
Views:	1
Size:	262.9 KB
ID:	634265

    Click image for larger version

Name:	Bilde 004.jpg
Views:	1
Size:	257.1 KB
ID:	634266

    Click image for larger version

Name:	Bilde 005.jpg
Views:	1
Size:	222.2 KB
ID:	634264
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Ha....denne så da veldig fin ut. Grattis
    Sorry, men får ikke noe hjelp av meg

    Comment


    • #3
      Satt og leitet litt til på nett og snublet over noen plast ark på HK som ser ut som er til nettopp dette formålet. Så da ser det ut som jeg klarte å hjelpe meg selv denne gangen. Kunne sikkert funnet noe egnet på Biltema eller noe, men det er billigere å handle i Kina enn å kjøre til Gran så da kan jeg like godt sitte på ræva å vente på at det leveres på døra.

      Synd du ikke kunne hjelpe Anders. men det dukker sikkert opp noe mer jeg lurer på...
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        har en i klubben som driver å bygger denne. kjempefin modell. Det jeg har brukt som duct på 70mm vifter å rullet sammen slik litt stiv plastikk som brukes til transparent på overhead. men om den blir stiv nok til en 90mm vifte vet jeg ikke.

        hvilken vifte og motor har du kjøpt?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          sånne plast-ark som blir brukt på overheadprosjektorer funker bra til ducting
          Plane is temporary, glory is forever

          Comment


          • #6
            Ser jo veldig kult ut! Når blir det maiden?
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment


            • #7
              passer fint me en wren 44 turbine ser der er en til salgs på rc marked løb og køb

              Comment


              • #8
                Wow den der var fin. Har siklet på denne selv! Grattis arne!

                Sorry off topic:/

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tyor View Post
                  har en i klubben som driver å bygger denne. kjempefin modell. Det jeg har brukt som duct på 70mm vifter å rullet sammen slik litt stiv plastikk som brukes til transparent på overhead. men om den blir stiv nok til en 90mm vifte vet jeg ikke.

                  hvilken vifte og motor har du kjøpt?
                  Kult. Kanskje du kan bidra til litt erfarings deling da
                  HK hadde ark med to forskjellige tykkelser. Jeg kjøpte begge så ser jeg hva som ser mest egnet ut.
                  Overhead ark tenkte jeg ikke på. God idé. Kunne jo bare lagt to lag om jeg syntes den ble pinglete.

                  Til vifte kjøpte jeg en ChangeSun 90mm 12-blad.
                  Aner ikke om dette er brukbart. Den kostet ikke mer en standard 5-blad vifter.
                  Får heller kjøpe noe fetere greier om jeg føler behov senere. Foreløpig er dette bare et lavkost påfunn.

                  Motor var jeg veldig usikker på. Jeg ante ingen ting om hva slags thrust som behøves. Og det er vanskelig å finne folk som diskuterer fornuftige og moderate oppsett. De fleste snakket bare psycho oppsett der jeg lette. Men fant til slutt en som oppgav 0.6:1 som minimum thrust:vekt forhold for at modellen skal fly greit, og endte opp med en HET 700-68-1500 som også ble anbefalt av andre til samme modell.

                  Om jeg har satt opp kalkulatoren rett skal HET 700-68-1500 på 6S med ChangeSun 90mm vifte gi ca 2,6kg thrust.
                  (En verdi i kalkulatoren som gir store utslag er "Thrust duct for: 100% FSA". Hva er dette for verdi??)
                  Det skal være nok til en modell på ca 4,3 kg og jeg håper og ikke havne veldig mye over 3 kg på min.

                  Strømtrekket på 6S er oppgitt til 76A. Skulle jeg ønske mer krutt etter hvert så tåler motoren fint å gå opp til 7S. Da får jeg ca 3,4kg og 98A. Eller øke ytterligere til 8S som gir ca 4,2kg men da blir strømtrekket 120A og jeg må i sikkert senke throttlekurven litt selv om jeg har god erfaring med å misbruke HET motorer. De tåler mye av det Vifta er oppgitt til max 45.000rpm som jeg når ved 10S. Motoren er laget for max 10S så sånn sett går det bra, men belastningen blir alt for stor da.

                  Om det er noen som kan dele erfaringer rundt motorvalg, turtall og thrust osv så er jeg takknemlig for det.
                  Last edited by arhennie; 06-04-13, 23:39.
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by geebee View Post
                    passer fint me en wren 44 turbine ser der er en til salgs på rc marked løb og køb
                    Joda, om den passer hadde jo det vært saker. Har sett folk på RCgroups som har gjort nettopp det. Men jeg føler ikke det er plassen å starte for å si det sånn Dessuten blir det fort et must med understell på de da og jeg tror ikke den ville blitt veldig egnet på min lokale flystripe. Planen her er rampe og strikk, og buklanding på gresset.

                    Edit:
                    Maiden blir til sommeren en gang Kristian
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      (En verdi i kalkulatoren som gir store utslag er "Thrust duct for: 100% FSA". Hva er dette for verdi??)
                      FSA = Fan Swept Area, eller noe sånt som effektivt vifteareal. Dvs. tversnittsareal av viftehuset minus arealet at motorhuset i senter, eller med andre ord det arealet som viftebladene (og kun selve bladene) "tegner" når vifta roterer. En ganske mye brukt tommelfinger regel er vel at utløpet skal ligge på ca. 90% FSA. Prinsipelt gir trangere utløp større hastighet, men mindre statisk thrust. Og det er vel sånn omtrent det jeg vet (eller tror...) om EDF

                      Har sett Viper Jet i lufta et par ganger, og den flyr veldig pent. Spesielt den siste "opptredenen" jeg så var svært skalalik; vet ikke helt om det var batteriet eller regulatoren som tok kvelden, men røyken kom ihvert fall ut fra utløpet - akkurat som på ordentlig
                      Knut

                      Diverse fly; de fleste med propell...

                      Comment


                      • #12
                        Grattis Arne Ser ut som en veldig fin modell, dette blir spennende å følge med på

                        Comment


                        • #13
                          Takk skal du ha Tipstall. Da skal jeg finne tommestokken og regnet ut dette forholdet på min og kalkulere thrust med rett verdi
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Er en gjeng som etterhvert har flydd litt edf hos oss. Det som er sikkert er at man bør investere i god vifte og motor. Kjenner ikke vifta di, men motorene duger godt i edf.

                            Jeg fly Eflite F4 Phantom med 6s oppsett og Jetfan vifte. Tror jeg betalte 1500 for vifte og motor og dem går ihvertfall like godt som Tamjet vifter som koster det dobbelte. Kjenner ikke effekten etc, bare kontaktet dem og tok det oppsettet de anbefalte.

                            401 - Nicht autorisiert: Zugriff aufgrund ungültiger Anmeldeinformationen verweigert.

                            Fin modell, lykke til!
                            Last edited by affa; 07-04-13, 09:54.
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Og husk at det er utrolig viktig å få ducten tett hele veien.... Du ønsker ikke at lufta blåser ut andre steder enn bak
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X