Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test: Pilot-RC Trainer 90 ARF 20-30CC :: JC 30cc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Flyet er ferdig og har test starta motoren, trekker bra ja

    Er dessverre bare leire og pløgsler rundt her for tiden. En opptørking av moder jord trengs...
    Skal ned til bondegården/sommerhuset i Helgeroa neste langhelg hvor det allerede er tørt og fint så blir nok maiden der nede.

    Kommer litt mer tekst og bilder i løpet av dagen
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Spennende. Jeg satser på maiden allerede i helga, hvis jeg er heldig med været. Har hatt strålende sol her i 5 uker, men selvfølgelig kommer regnet og vinden når flyet er på vei. Så krysser fingrene. Blir spennende å se hvordan denne "traineren" er. Lenge siden jeg fløy ett overvinga fly Blir vel rett i knifeedge av gammel vane på takeoff:-/

      Comment


      • #18
        Snur kroppen opp ned og finner frem halehjulet. En liten plastikkbrakett og en delvis tilpasset pianotråd. Setter brakett med pianotråden på plass og forborer ned i de fire skruehullene. Skrur fast alle fire skruer før jeg igjen fjerner de og heller på en dråpe tynt lynlim for å forsterke. Så setter man braketten på plass og skrur den midlertidig fast. Hvis det ser ut som min brakett er litt annerledes så stemmer nok det. Var litt brutal med min og det endte med at den knakk.

        Click image for larger version

Name:	DSC02757.jpg
Views:	1
Size:	31.0 KB
ID:	599928 Click image for larger version

Name:	DSC02758.jpg
Views:	1
Size:	37.9 KB
ID:	599929

        Click image for larger version

Name:	DSC02759.jpg
Views:	1
Size:	40.3 KB
ID:	599930

        Finn frem sideroret og skjær av filmen på forkanten nederst på dette ca 2-3 cm, start nedenfra og oppover slik at du ser det ferdig utskårede sporet som er der. Stopp å skjære når du ser hullet som pianotråden skal inn i.

        Click image for larger version

Name:	DSC02760.jpg
Views:	1
Size:	24.2 KB
ID:	599931

        Sett roret midlertidig på plass og merk av pianotråden på høyde med hullet i sideroret. Skru så av braketten FØR du bøyer pianotråden (gjett hvorfor min knakk…). Bøy pianotråden i nitti grader rett bakover fra det punkt der halehjulet står rett bakover slik at ror og halehjul blir stående i nøytral posisjon.

        Click image for larger version

Name:	DSC02761.jpg
Views:	1
Size:	29.8 KB
ID:	599932Click image for larger version

Name:	DSC02762.jpg
Views:	1
Size:	26.6 KB
ID:	599933

        Jeg boret opp hullet i sideroret med 2 mm bor da dette var litt trangt. Igjen ett par dråper lynlim for å styrke hullet og balsaen rundt. Satt så sideroret på plass sammen med braketten og skrudde fast før jeg trykket roret godt inntil finnen og limte fast CA hengslene.

        Click image for larger version

Name:	DSC02763.jpg
Views:	1
Size:	41.5 KB
ID:	599934

        Så er det høyderoret som skal inn. Ikke noen tilpasninger her, bare å passe på at alle CA hengslene treffer sproet og justere det flush med begge sidene på staben. Igjen på med lynlim og passe på at det er inntil staben samtidig som man får fulle utslag.

        Click image for larger version

Name:	DSC02765.jpg
Views:	1
Size:	48.5 KB
ID:	599935 Click image for larger version

Name:	DSC02768.jpg
Views:	1
Size:	41.8 KB
ID:	599936

        Siden jeg sto med halen å jobbet monterer jeg likegodt servoer og linker. Ledningene ligger klare i servohullåpningene og vippes frem i dagslyset. Skrudde fast servoene slik manualen sier, men måtte snu retningen på de da de ferdig lagede linkene var for korte for å få juster med servohodet fremover. Linkene er ferdig skrudde med kulelinker i begge sider så kun lit tilpassing på lengde så er de på plass. De skrus med 2 mm skrue og mutter og her er det særdeles viktig at man skrur fast med sterk Loctite ellers kan jeg garantere at det er kun kort tid fra oppstart til havari… Som sagt så gjort også var halen ferdig. Jeg koblet både side og høyderorsservo til mottaker og slo på slik at jeg får sentrert servoarmen og får derfor linkingen korrekt med en gang.

        Click image for larger version

Name:	DSC02766.jpg
Views:	1
Size:	47.3 KB
ID:	599937 Click image for larger version

Name:	DSC02767.jpg
Views:	1
Size:	56.3 KB
ID:	599938
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #19
          Originally posted by affa View Post
          Snur kroppen opp ned og finner frem halehjulet. En liten plastikkbrakett og en delvis tilpasset pianotråd. Setter brakett med pianotråden på plass og forborer ned i de fire skruehullene. Skrur fast alle fire skruer før jeg igjen fjerner de og heller på en dråpe tynt lynlim for å forsterke. Så setter man braketten på plass og skrur den midlertidig fast. Hvis det ser ut som min brakett er litt annerledes så stemmer nok det. Var litt brutal med min og det endte med at den knakk.

          [ATTACH=CONFIG]67277[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67278[/ATTACH]

          [ATTACH=CONFIG]67279[/ATTACH]

          Finn frem sideroret og skjær av filmen på forkanten nederst på dette ca 2-3 cm, start nedenfra og oppover slik at du ser det ferdig utskårede sporet som er der. Stopp å skjære når du ser hullet som pianotråden skal inn i.

          [ATTACH=CONFIG]67280[/ATTACH]

          Sett roret midlertidig på plass og merk av pianotråden på høyde med hullet i sideroret. Skru så av braketten FØR du bøyer pianotråden (gjett hvorfor min knakk…). Bøy pianotråden i nitti grader rett bakover fra det punkt der halehjulet står rett bakover slik at ror og halehjul blir stående i nøytral posisjon.

          [ATTACH=CONFIG]67281[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]67282[/ATTACH]

          Jeg boret opp hullet i sideroret med 2 mm bor da dette var litt trangt. Igjen ett par dråper lynlim for å styrke hullet og balsaen rundt. Satt så sideroret på plass sammen med braketten og skrudde fast før jeg trykket roret godt inntil finnen og limte fast CA hengslene.

          [ATTACH=CONFIG]67283[/ATTACH]

          Så er det høyderoret som skal inn. Ikke noen tilpasninger her, bare å passe på at alle CA hengslene treffer sproet og justere det flush med begge sidene på staben. Igjen på med lynlim og passe på at det er inntil staben samtidig som man får fulle utslag.

          [ATTACH=CONFIG]67284[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67285[/ATTACH]

          Siden jeg sto med halen å jobbet monterer jeg likegodt servoer og linker. Ledningene ligger klare i servohullåpningene og vippes frem i dagslyset. Skrudde fast servoene slik manualen sier, men måtte snu retningen på de da de ferdig lagede linkene var for korte for å få juster med servohodet fremover. Linkene er ferdig skrudde med kulelinker i begge sider så kun lit tilpassing på lengde så er de på plass. De skrus med 2 mm skrue og mutter og her er det særdeles viktig at man skrur fast med sterk Loctite ellers kan jeg garantere at det er kun kort tid fra oppstart til havari… Som sagt så gjort også var halen ferdig. Jeg koblet både side og høyderorsservo til mottaker og slo på slik at jeg får sentrert servoarmen og får derfor linkingen korrekt med en gang.

          [ATTACH=CONFIG]67286[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67287[/ATTACH]

          noen som har formening om hva slags mottagerbatteri/system som passer? Bruker digitale servoer

          Comment


          • #20
            Først; kjekt om du redigerer så ikke så mye bilder dobbelkopieres. Pass på at du er innlogget og bruk "svar på tråd" og ikke "svar med sitat"


            For egen del så kjører jeg kun 2S LiFE pakker uregulert på servoene. Det har fungert nå gjennom ett par år uten problemer
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #21
              Så er det frem med motor og tilhørende utstyr. De medfølgende standoffs er veldig lange men spiller i utgangspunktet liten rolle på denne modellen uten cowling så bruker de som følger med. Skrur fast medfølgende 5 mm skruer med Locktite og lar det tørke mens resten klargjøres.

              Click image for larger version

Name:	jc3.jpg
Views:	2
Size:	32.3 KB
ID:	600079 Click image for larger version

Name:	jc4.jpg
Views:	2
Size:	48.4 KB
ID:	600080

              Firewall er merket for DLE 30, ikke langt unna hullene på JC 30 men her må man bruke den medfølgende malen for å bore opp. Satt den over DLE merkene og tilpasset slik at den kom i senter på høyde og sideveis. Boret opp med 5 mm og prøvde motoren foran. Det første jeg kan se er at her må man tilpasse ett annet feste på throttleservo enn de tre alternativene som det er plass til ihelt foran i kroppen mot firewall.

              Click image for larger version

Name:	DSC02769.jpg
Views:	1
Size:	42.9 KB
ID:	600081 Click image for larger version

Name:	DSC02770.jpg
Views:	1
Size:	38.2 KB
ID:	600082

              Click image for larger version

Name:	DSC02771.jpg
Views:	1
Size:	41.6 KB
ID:	600083

              Throttlestaget kommer betydelig høyere opp. I kitet finnes det ett servofeste i treverk som er tiltenkt towingdelen. I første omgang skal jeg ikke bruke den til dette og låner derfor dette festet for å klargjøre den selv om det er relativt enkelt å lage ett selv. Finner frem finer fra reparasjonskitet og skjærer til en bit på 7-8 x ca 2 cm for å lime på veggen inni flyet da det er litt tykkelsesforskjell på veggen. Deretter er det klart til å lime hele servobraketten rett på sideveggen. Bruker medium lynlim til hele prosessen. Inn med servo og skru på plass. Før jeg skrur fast motoren så merker jeg av hvor i firewall jeg må bore opp for å få gjennom staget til gassen.
              Borer opp og skrur fast motoren til kroppen. Her er det ikke skruer og skiver med og man trenger 4 stk skruer på ca 20-25mm lengde. Bruk Loctite!!

              Click image for larger version

Name:	DSC02772.jpg
Views:	1
Size:	65.1 KB
ID:	600084 Click image for larger version

Name:	DSC02773.jpg
Views:	1
Size:	64.0 KB
ID:	600085

              Click image for larger version

Name:	DSC02774.jpg
Views:	1
Size:	70.6 KB
ID:	600086

              Tanken er klargjort med to slanger ut med T-stykke for påfylling. Det liker jeg personlig ikke så godt og lager derfor ett tredje hull inn i tanken for å få lufting på den. Hadde ett passende messingrør liggende og bare boret opp pluggen i tanken med tilsvrende diameter. Da tar jeg bort T-stykket og bruker en direkte tilførsel til motor, en til luft som legges ut i fremkant av firewall og ned og en direkte til fueldot for fylling og tømming!
              Tanken legges på plass inne i kroppen og festes med borrelås. Jeg velger å legge en tynn plate med foam under tanken for å forhindre for mye bobler inn i tilførselen.

              Click image for larger version

Name:	DSC02776.jpg
Views:	1
Size:	53.5 KB
ID:	600088 Click image for larger version

Name:	DSC02775.jpg
Views:	1
Size:	56.7 KB
ID:	600087

              Click image for larger version

Name:	DSC02777.jpg
Views:	1
Size:	63.7 KB
ID:	600089 Click image for larger version

Name:	DSC02780.jpg
Views:	1
Size:	59.5 KB
ID:	600090

              Tenningsanlegget fester jeg foran ved throttleservoen med dobbeltsidig tape og sikrer med strips. Tenningsanlegget tåler uregulert LiFE og bruker da kun ett batteri om bord og har så sikkerheten med optisk killswitch for å kutte tenningen om noe skulle skje. Dagens radioer er så gode mot støy at jeg personlig har aldri opplevd forstyrrelser av noe slag selv om mottaker og tenningsanlegg har ligget forholdsvis nærme hverandre.
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #22
                Har testflydd i dag, men er på hytta så blir ikke video før på mandag.

                Den flyr som en fjær, takeoff run på ca en meter... Lander hur kort som helst og ganske akrobatisk til et slikt fly å være..

                Ryggflyging krever såvidt en touch av nedror.

                Taxes rett i låven og skal brukes igjen i morgen
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #23
                  Fantastisk. Gleder meg til å teste mitt. Var meningen å ta det opp igår, men ble altfor sent. Og idag regner det typisk nok.
                  Kjører du fulle utslag på rorene? Er det vits å følge anvisningene i manualen på utslag for dette flyet?
                  Jeg er nemlig en "Sucker" for maks utslag

                  Comment


                  • #24
                    Kjører fysisk maksimale utslag, ingen fare det
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #25
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #26
                        Ser helt kanon ut

                        Comment


                        • #27
                          Da ble det en slik modell på meg også, i lilla ikke den fargen jeg ville ha men de var bare den fargen igjen på Elefun, skal settes opp med Jc 30 m canister tenkte og bruke den til sleping. Click image for larger version

Name:	resize.jpg
Views:	1
Size:	84.8 KB
ID:	600299
                          Click image for larger version

Name:	resize1.jpg
Views:	1
Size:	58.0 KB
ID:	600300
                          Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                          På vei inn i Hangaren.
                          Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                          Comment


                          • #28
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment

                            Working...
                            X