Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM Spitfire 50cc el konvertering og ombygging.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja, da er det i gang igjen. Spitten overlevde sesongen helt uten skader og da
    blir det oppdateringer.

    I sommer ble det kanoner og antenne. Nå er cockpiten oppdatert med speil, headrest,
    de skruene som fester radioutsyr må det være, og pilot. Sistnevnte kommer fra Petes
    pilots og den ble fin etter litt maling og fiksing med akryl. ( for malerier )

    Desverre må jeg bytte motoren. Den Rimfiren gav jo bra med power, men den
    har uten tvil svakheter slik at CA 160A regulatoren gav fra seg noen ulyder
    og jeg fikk ikke bort dette uansett settinger via data. Motoren har skylda for
    Rimfiren i min 2,4 Yak er skiftet til Hacker A80-10 og da ble det saker og ting.
    Dyrt, men det er nok ingen veg utenom. Hacker motoren til Spitten har kommet
    og blir satt inn asap. Lokket over hele cowlingen er nå modifisert etter Mick Reeves
    Spitten. Altså hele overdelen fjernes. Har fått til en "mekanisme" som
    låser i framkant og det funker greit.

    Nå blir det altså ny motor og når alt vedrørende den er ferdig, blir det temmelig
    sikkert mere detaljering for det er artig å holde på med og Spitten blir jo
    finere av det også.
    Click image for larger version

Name:	leif1.jpg
Views:	1
Size:	62.9 KB
ID:	604536Click image for larger version

Name:	leif2.jpg
Views:	1
Size:	142.3 KB
ID:	604537Click image for larger version

Name:	leif3.jpg
Views:	1
Size:	132.7 KB
ID:	604538
    Last edited by toelarse; 11-10-13, 15:43.

    Comment


    • #17
      Se på q80m. Lettere enn a80.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #18
        Hadde testet ut oppsettet for Spitten ( i Yak 2,4 ) så da ble det den A80 saken for å unnga å rote meg bort. Litt feighet altså.
        En i familien vil gå får den Q 80 motorn i akro fly så da finner vi ut av tingene med den også. Den motoren du nevner koster enda noen kroner til, men er antagelig et hakk mere effektiv. Hva jeg kan si om Hacker til nå er at det er topp class. Lett å merke på lagring, lyd utseende, etc etc. For ikke å snakke om throttle responsen. La Formidable.

        Comment


        • #19
          Det kan da umulig bare være meg som synes det er artig med data og fly.
          Nå sitter det ny Hacker motor i Spitten og jeg vet at den vil fungere godt,
          men den vil den få høyere turtall og med det litt mindre propell. For
          dette flyet gjør ikke det noe, men for et topp skalaprosjekt skulle man
          jo like enda lavere turtall enn Rimfire motoren gikk på. Average
          turtall var 2815( max 4683 ) og litt lavere hadde da gjort seg for å kunne kjøre
          skala propell. Det er ikke lett å få til enda, men folk prøver på det
          og jeg vet at det har blitt bra med 3 blads i hvert fall. ( Stian blant annet )
          Loggen viser de 10 siste turene med Rimfire 60cc motor. Hadde den hatt bedre kvalitet
          så er det ikke noe å si på dataene. Max watt 4572 er 6,2 hk og el hestekrefter
          er noe HELT annet enn 50cc totakter som er alternativet.

          Nå er det montert 24/12 propell og jeg vet fra testinger med Yaken min
          at Spitten vil kunne utføre nøyaktig det samme som sønnen til Carolyn Grace
          gjør i den rykende ferske videoen under.
          Click image for larger version

Name:	elweb17.jpg
Views:	1
Size:	120.5 KB
ID:	604705Click image for larger version

Name:	elweb18.jpg
Views:	1
Size:	173.2 KB
ID:	604706Click image for larger version

Name:	elweb19.jpg
Views:	1
Size:	150.8 KB
ID:	604707

          Last edited by toelarse; 21-10-13, 20:51.

          Comment


          • #20
            Click image for larger version

Name:	mnytt.jpg
Views:	1
Size:	40.9 KB
ID:	609254
            Tatt på Warbirds over Evje i juni 14. Kjekt med elektro denne dagen da jeg kunne starte før alle andre

            Comment


            • #21
              Spitfire saga fortsetter. Hadde tenkt å oppgradere ESM Spitten i vinter, men beholder den operativ og slik den er framover. Den har gått en del, men viser ingen tegn til slitasje og skulle kunne gå flere sesonger framover. Denne Spitten er en del stand off scale over alt, men til å være ARF er den av de bedre som er å få. Har altid ønsket meg en stor skala Spit og som virkelig har alle vinkler og profiler likt originalen. Mick Reeves 1/4 skala Spitifire er svaret på dette ønsket. Tror bestemt den konstruksjonen er nærmest av alt som er å få tak i uten å bygge helt fra scratch. Regner med 2 års ganske jevnt arbeide med Spitten. 1000 timer trengs vel antagelig. Den dagen denne flyr så flyr jeg faktisk Spitfire etter min mening. Riktignok ikke i full størrelse, men det blir en forbasket god erstatning Stor sannsynlighet for at dette blir flyet på bildet. Underskriftene er ekte FN-L ble blant annet fløyet av Svein Heglund.
              Click image for larger version

Name:	mick1.jpg
Views:	1
Size:	137.4 KB
ID:	609508

              Comment


              • #22
                Flott fly du har.
                Her er min Spit MkIX fra Blackhorse med en O.S GF40 i snuten, fikk maiden med at potta falt av etter 3 minutters flytid, dårlig sveising tror jeg. Ny potte kom gratis fra Keleo

                Pilot RC 29% Sbach 342 m DLE-55
                Phoenix Mustang P51D m DLE-55
                Blackhorse Spitfire Mk IX m O.S GF40
                Multiplex Minimag
                Multiplex Razzor
                Multiplex Rockstar
                Multiplex Shark
                Top Flite Piper Arrow O.S GT15 (ikke ferdig)
                Multiplex Profi TX 16
                Byggeblogger:
                http://www.lyngstad.synology.me/blog/index.php?

                Comment


                • #23
                  Gratulerer med maiden ! Synd med potta, men litt må man jo regne med. Vitsen er at alt går bra første turen synes nå jeg. Spitfires...som RC ( og helt sikkert i virkeligheten! ) er det noe spesielt å fly dem. Kan ikke si akkurat hva, men noe er det.

                  Comment


                  • #24
                    Første tur for denne sesongen. Fikser litt på den hver vinter. Nå har den fått riktig grønnfarge og litt skalafiks på halehjulet. Ingen synbar slitasje etter flere sesonger. Skal sjekke understellet litt ekstra før mere flying. Denne har det såkalt "dårlige" standard ESM understellet, men det har fungert helt uten feil under mange turer. Tor Idar Larsen tok bildene.
                    Attached Files

                    Comment

                    Working...
                    X