Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba og JR Propo støttes nå i UniSens-E telemetrisensor fra SM-Modellbau

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    I mangel på annet har jeg brukt denne kabelen rett i mottakeren, og 14 SG'n er satt til å dure når jeg kommer ned på 38v. Lav kost og lav vekt. Spørsmålet er jo om det er en god nok indikasjon på at jeg bør lande, jeg har ikke noe behov for å vite strømtrekk eller forbruk, jeg er bare ute etter å ikke gå tom.
    Kabel for ekstern spenning R7008SB - Norwegian Modellers
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #17
      Originally posted by Balsahøvel View Post
      Jeg har koblet opp UniSens-E nå mot Futaba 18MZ og oppdaget at det ikke går å sette alarm på forbrukt mAh som ønsket. Sensoren bruker temperaturmåleren i Futaba da det ikke ligger mAh i softwaren til Futaba ennå. Begrensningen på temperaturskalaen er satt til 200 grader som vil si at man ikke kan sette alarm på høyere enn 200 mAh.
      Jeg har sendt denne informasjonen til produsenten og bedt dem oppdaterer hjemmesiden sin. Skal sensoren brukes med Futaba til det vi elektroflyvere trenger den til trenger vi en software oppdatering fra både Futaba og SM-Modellbau. Inntil Futaba slipper sin strømsensor (forventet i mai) får jeg bruke Timer og eventuelt kikke litt ned på displayet innimellom for å se på hvor mange mAh jeg har forbrukt.
      Det var prisen for to sensorer og en kveld med lodding bortkastet. En ting er sikkert; når Futaba omsider slipper utstyr vet man at det virker!
      Dette du never står relativt godt dokumentert som en mangel i Futaba sin nåværende software både på web siden til SM og i dokumentasjonen. Dette er et problem utviklere har med å koble seg opp mot en proprietærer lukket plattform hvor produsenten ikke ønsker å dele informasjon men heller vil gjøre en produkt lockin som tvinger brukere å handle et merke - dessverre.

      SM sensoren fungerer 100% på Graupner og Jeti utstyr og tilbakemeldingene fra JR bukere er den samme - så får man heller leve med at en eller annen radio produsent henger litt etter men de kommer vel på banen en dag de også.

      Hvis du skal handle proprietært og kvitte deg med SM sensorene så har du en potensiell kjøper her - send PM med pris så kan vi diskutere (trenger tilbakemelding før mandag for da legger jeg en ny bestilling hos SM)
      Last edited by Quadrocopter; 19-04-13, 13:52.

      Comment


      • #18
        Spenning har jeg lite bruk for annet enn til å sjekke at man ikke setter inn et uladet batteri, men det sjekker jeg før jeg setter batteriet i modellen.

        Hvis jeg hadde hatt alarm på 38 V på min 10S pakke ville alarmen gått under statisk makstrekk. Det er greit at hver celle holder 3,8 V uten belastning etter en flight, men ikke under belasting.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Dette du never står relativt godt dokumentert som en mangel i Futaba sin nåværende software både på web siden til SM og i dokumentasjonen. Dette er et problem utviklere har med å koble seg opp mot en proprietærer lukket plattform hvor produsenten ikke ønsker å dele informasjon men heller vil gjøre en produkt lockin som tvinger brukere å handle et merke - dessverre.

          SM sensoren fungerer 100% på Graupner og Jeti utstyr og tilbakemeldingene fra JR bukere er den samme - så får man heller leve med at en eller annen radio produsent henger litt etter men de kommer vel på banen en dag de også.

          Hvis du skal handle proprietært og kvitte deg med SM sensorene så har du en potensiell kjøper her - send PM med pris så kan vi diskutere (trenger tilbakemelding før mandag for da legger jeg en ny bestilling hos SM)


          Det står at Futaba vil vise kapasitet med enhet Celsius istedenfor mAh, men at verdien er riktig. Det står ingen ting om at man ikke kan bruke det sammen med alarm for kapasitet (som jeg kan finne). Jeg burde kanskje ha vist det? Jeg sendte ikke noen klage-mail til SM bare en oppfordring om å legge til denne presiseringen om at sensoren ikke kan brukes sammen med Futaba til den man har bruk for som alarm på forbrukt kapasitet.

          Usikker på om jeg skal beholde de sensorene da jeg har en Jeti DC16 liggende som igjen jeg er usikker på om jeg skal beholde. Jeti er gode på telemetri og pris, men ikke så mye mer. Stikkekonstruksjon og brukervennlighet ligger langt bak Futaba.

          Comment


          • #20
            I mangel på annet har jeg brukt denne kabelen rett i mottakeren, og 14 SG'n er satt til å dure når jeg kommer ned på 38v. Lav kost og lav vekt. Spørsmålet er jo om det er en god nok indikasjon på at jeg bør lande, jeg har ikke noe behov for å vite strømtrekk eller forbruk, jeg er bare ute etter å ikke gå tom.
            Kabel for ekstern spenning R7008SB - Norwegian Modellers
            vil du ikke da få mye alarmer tidlig føre du egentelig har kommet ned til ønsket forbrukt? tenker når du belater hardt når batteriet begynner å komme mot slutten
            Rune Gjelsnes
            Vikersund
            92624841

            Comment


            • #21
              Rettelse til tidligere innlegg.

              Den som leser videre etter at det står i manualen at alarmer settes opp på senderen ved bruk av Futaba får en positiv overraskelse. Alarmer for alt annet enn forbrukt strøm settes opp på senderen. Hvis jeg har skjønt tysken riktig har de laget en snedig sak. Man setter terskelverdien på senderen til 0 grader og så setter man opp ønsket terskelverdi på sensoren. Når sensoren har målt opp ønsket verdi sender den en alarm til senderen med «Temperaturen er -100 grader. Hva radioen sier er jo uinteressant så lenge den sier noe når den skal. Dette må testes i kveld.

              Comment


              • #22
                Etter å ha fløyet med Jeti DC16 med telemetri i et halvt år var det på tide jeg fikk det på 18MZen også. Jeti er flinke på telemetri, men ikke til så mye annet så den er parkert til fordel for Futaba.
                Jeg regner med jeg kommer til å få en del spørsmål fremover om oppsett så da kan jeg like greit legge ut en liten oppskrift nå som jeg endelig har fått radioen til å «snakke».
                UniSens-E er ikke helt skreddersydd for Futaba så de har laget en litt snasen løsning. Sensoren bruker temperaturinngangen på radioen(sensor) for å måle mAh. Da det ikke er mulig å sette alarm på grader celsius høyere enn 200 så de har gjort det sånn at man må sette alarmen på ønsket mAh i sensoren. Når sensoren har teltopp den gitte verdien sender den et signal til radioen at temperaturen er -100 grader. Terskelverdien man setter opp på radioen er at den skal gå av hvis temperaturen er under 0.
                Det kan være greit å fortsette med timer i parallel inntil man har fått helt kontroll på oppsette. Jeg hadde noe feilinstillinger de første turene som gjore at alarmen ikke gikk av når den skulle. Kjenner ikke programmeringen på 14SG, men det skal være mulig å gjøre det samme på den.

                Speech Interval må stå til 0 Sekunder. Det er også å anbefale å sette ned overføringsoppdateringen av telemetriverdier til hvert andre sekund for å få best mulig responstid på stikkene/styringen.
                Bilder sier mer enn 1000 ord.

                Click image for larger version

Name:	PC.jpg
Views:	1
Size:	97.8 KB
ID:	600072Click image for larger version

Name:	015.jpg
Views:	1
Size:	77.9 KB
ID:	600074Click image for larger version

Name:	016.jpg
Views:	1
Size:	82.2 KB
ID:	600075Click image for larger version

Name:	017.jpg
Views:	1
Size:	83.4 KB
ID:	600076
                Attached Files
                Last edited by Balsahøvel; 20-04-13, 22:29.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Balsahøvel View Post
                  ....Etter å ha fløyet med .....
                  Har du fylt opp og sjekket nøyaktigheten på SM sensoren

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Har du fylt opp og sjekket nøyaktigheten på SM sensoren
                    Laderne lader inn 50 mAh mer enn sensoren viser har gått ut. Det kan være den siste balanseringen som utgjør de 50 mAh. Strømtrekk er det samme som Eagle Tree v3 viser. Sensoren virker veldig bra så langt!

                    Nå som jeg har kontroll på strømforbruket har jeg 11 min flyturer. Med Timer hadde jeg 9 min for å være sikker på at jeg ikke brukte for mye skulle jeg være litt hard på gassen til tider.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Balsahøvel View Post
                      Laderne lader inn 50 mAh mer enn sensoren viser har gått ut. Det kan være den siste balanseringen som utgjør de 50 mAh. Strømtrekk er det samme som Eagle Tree v3 viser. Sensoren virker veldig bra så langt!
                      OK - det høres bra ut!

                      Comment


                      • #26
                        Fant ut at ved telemetrioppdatering (D/L Interval) hvert 2. sekund kan man ha litt uflaks når sensoren sender over strømvarslingsalarmen. Blir det sendt fra sensoren i perioden telemetridata ikke sendes får man ikke varselet på senderen. Etter å ha satt opp overføringen til hvert 0,1 sekund (live overføring) får jeg varselet hver gang. Får teste hvor grensen går/hvor ofte overføringen må være utover våren.

                        Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	90.1 KB
ID:	600110

                        Comment


                        • #27
                          Speech Interval må stå til 0 Sekunder. Det er også å anbefale å sette ned overføringsoppdateringen av telemetriverdier til hvert andre sekund for å få best mulig responstid på stikkene/styringen.
                          Bilder sier mer enn 1000 ord.
                          hadde satt senderen på dette ...da skreik den hele tiden...sier den ikke ifra når den får signal for så og vente interval tiden før den sier ifra igjen??? det er vel D/L intervallet som er viktig..slik at senderen får med seg alarmen fra sensoren????
                          er ikke helt plug and play dette !!heheh
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

                          Comment


                          • #28
                            Speech Interval står på 0 sekunder og D/L intervallet står på defalt 1.0 sekunder. Har hatt noen runder får å få dette til å funke, men nå funker det perfekt.

                            Comment


                            • #29
                              på meg virket det som speech intervall er mellomrummet mellom vær gang han sier ifra etter at sensoren har sendt alarm ,DL intervallet er vel hvor ofte senderen "ser" etter alarmer...satt opp speech intervallet til 15 sec og kjørte noen tester med sensoren satt til 100 Mah for å kjøre noen tester hjemme det virket som det funka, men en ting har du kvinnelig stemme? min er mannelig og den kvinnelige er en senere oppdatering , det har blitt påstått at det kun var stemmen som var i oppdateringen men det kan jo liggen noen små bugfixes i den også?
                              Rune Gjelsnes
                              Vikersund
                              92624841

                              Comment


                              • #30
                                Har damestemme og siste software versjon som anbefalt av SM-modelbau.

                                Med Speech Interval til 0 sekunder sier damen fra to ganger før hun holder kjeft.

                                Comment

                                Working...
                                X