Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba og JR Propo støttes nå i UniSens-E telemetrisensor fra SM-Modellbau

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba og JR Propo støttes nå i UniSens-E telemetrisensor fra SM-Modellbau

    Siste firmware versjon for UniSens-E telemetri sensor supporterer nå JR og Futaba Telemetri.

    Fra før har Jeti Duplex/EX, Multiplex M-Link, Graupner HoTT kunnet bruke denne, men nå kan Futaba og JR eierer også få tilgang til denne fantastiske lille sensoren.

    • måler strøm, spenning, ytelse, kapasitet, turtall og høyde i en og sammen enhet
    • integrert børste-løs turtall sensor
    • full telemetri support for Jeti Duplex (også EX), Multiplex M-Link, Graupner HoTT, Robbe/Futaba FASStest S.BUS2 og JR Propo DMSS
    • innebygget barometrisk høyde sensor og variometer
    • strømmåling opp til 140A i begge retninger, HV støtte (60 Volt)
    • Leveres med kontakter for forskjellige standarder.

    Mer informasjon finner du her: SM-Modellbau online Shop


    Click image for larger version

Name:	UniSens-E alle Varianten.jpg
Views:	1
Size:	140.2 KB
ID:	634309
    Last edited by Quadrocopter; 14-04-13, 20:06. Reason: qwert

  • #2
    Bestilte to stykk for en uke siden. Burde komme denne uken.

    950 kr for to med porto + norsk mva.


    Henning

    Comment


    • #3
      unilogen er dritkul, litt oppgitt på spektrum som aktivt motvirker støtte for den, mens alle andre nå vel er støttet.

      Comment


      • #4
        Originally posted by andersand View Post
        unilogen er dritkul, ......
        Det er kun UniSens-E som har fått tilleggsstøtte for JR og Futaba, Unilog 2 støtter dessverre kun Graupner, MPX og Jeti.... foreløpig.
        Last edited by Quadrocopter; 15-04-13, 11:40.

        Comment


        • #5
          Har bare god erfaring med UniSens sammen med Graupner Hott.
          Henning: Jeg har også et par på veg inn, erfaringen fra tidligere er at det tar litt tid (vet ikke helt hvor forsinkelsen er)

          En annen ting jeg kunne ønske meg (kanskje noen har sett noe slik et sted) er en 'boks' som oversetter telemetriprotokoller fra en type til en annen. Typisk (for meg) slik at jeg kan koble telemetri-utgangen fra en Jeti Mezon via denne 'boksen' til Graupner Hott mottageren. Da kan jeg greie meg uten UniSens'en
          www.ofremmi.info

          Comment


          • #6
            fornøyd med Mezon så langt Ola, syns den virker veldig "myk" i gangen...kanskje dumt ord men mykere en Spinn
            Rune Gjelsnes
            Vikersund
            92624841

            Comment


            • #7
              Jlog2 + Jsend kan hvertfall oversette fra Jeti Mezon telemetri til FASSTest. Usikker på om den kan oversette til Hott.

              JLog | The JIVE logging "stamp"
              Last edited by OAK; 15-04-13, 19:50.

              Comment


              • #8
                Originally posted by ofremmi View Post
                En annen ting jeg kunne ønske meg (kanskje noen har sett noe slik et sted) er en 'boks' som oversetter telemetriprotokoller fra en type til en annen. Typisk (for meg) slik at jeg kan koble telemetri-utgangen fra en Jeti Mezon via denne 'boksen' til Graupner Hott mottageren.
                OT:
                Er ikke jobben din å "kose" seg med protokoller og sensorer - et par ettermiddager så har du den på plass
                Last edited by Quadrocopter; 15-04-13, 20:04.

                Comment


                • #9
                  Har bare god erfaring med UniSens sammen med Graupner Hott.
                  Henning: Jeg har også et par på veg inn, erfaringen fra tidligere er at det tar litt tid (vet ikke helt hvor forsinkelsen er)
                  Jeg har på vei jeg også,men ingenting skjedde, så purret på de fikke dette svaret..mulig forsinkelsen din ligger i samme bane som min?
                  Guten Tag Herr Gjelsnes,

                  we will ship your order this week. Sorry for the delay.

                  best regards

                  Anja Merz

                  Vielen Dank für Ihren Auftrag
                  SM-Modellbau
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Jeg fikk mail fra dem dagen etter bestilling om at pakken var sendt. Det er i dag 8 dager siden.

                    Håper det er bedre nøyaktighet på denne sensoren enn Jeti MUI 75 sensoren. Den viser 200 mAh for mye sammenliknet med hva jeg lader tilbake på 4 forskjellige Ichargere. Så lenge det er konsekvent er det greit.

                    Ser frem til å få telemetri i 18MZ.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Balsahøvel View Post
                      Jeg fikk mail fra dem dagen etter bestilling om at pakken var sendt. Det er i dag 8 dager siden.

                      Håper det er bedre nøyaktighet på denne sensoren enn Jeti MUI 75 sensoren. Den viser 200 mAh for mye sammenliknet med hva jeg lader tilbake på 4 forskjellige Ichargere. Så lenge det er konsekvent er det greit.

                      Ser frem til å få telemetri i 18MZ.
                      Hvor stort er batteriet der du får det avviket? Min er temmelig nøyaktig.
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #12
                        6S 4000 mAh pakker. Når MUI sensoren sier jeg har brukt 3200 mAh lader jeg tilbake 3000 mAh. Det kan være de fire
                        Icharger 1010B+ laderene som er feil.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Balsahøvel View Post
                          6S 4000 mAh pakker. Når MUI sensoren sier jeg har brukt 3200 mAh lader jeg tilbake 3000 mAh. Det kan være de fire
                          Icharger 1010B+ laderene som er feil.
                          Hvis alle fire laderne rapporterer det samme, så holder jeg heller en knapp på at sensoren er feilkalibrert. Jeg tror den kan kalibreres av brukeren, men jeg vet ikke hvordan.
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Balsahøvel View Post
                            Håper det er bedre nøyaktighet på denne sensoren enn Jeti MUI 75 sensoren. Den viser 200 mAh for mye sammenliknet med hva jeg lader tilbake på 4 forskjellige Ichargere. Så lenge det er konsekvent er det greit.
                            Har laget en del strømsensorer som er basert på samme teknologi som brukes her og nøyaktigheten bestemmes av noen få faktorer
                            • maks strømtrekk sensoren tåler (sensorer som tåler lite strøm er som regel mer nøyaktig enn de som tåler høy strøm)
                            • Kvaliteten på sensoren varierer voldsomt (utgaver med høy presisjon koster mangegangen av consumer grade versjoner)
                            • Sist men ikke minst oppløsningen på AD converteren som sitter å leser av dette elementet (de fleste bruker en standard 8 bit utgave som følger med i MCU'en og gir en relativt liten oppløsning)

                            I Jeti MUI 75 kan virke som de har bruke mye consumer grade komponenter, den har en nøyaktighet på 1% som tilsvarer en maks feilkilde på 750mA som igjen avspeiler avviket ditt.
                            Avviket vil selvfølgelig varierer med toleransen på komponenten som sitter i den enheten du har samt en del omgivelse faktorer (temp etc)

                            Har ikke funnet noe data på SM sine sensorer men siden disse gutta lever kun av sensorproduksjon så regner jeg med at de ikke har spart på kvaliteten på disse komponentene - men dette blir en assumption fra min side.
                            Kan selfølgelig skrelle av krympen og lese av hvilke komponerer som sitter på de forskjellige SM sensorene jeg har men det gidder jeg ikke
                            Last edited by Quadrocopter; 16-04-13, 21:24.

                            Comment


                            • #15
                              Hei,

                              Jeg har koblet opp UniSens-E nå mot Futaba 18MZ og oppdaget at det ikke går å sette alarm på forbrukt mAh som ønsket. Sensoren bruker temperaturmåleren i Futaba da det ikke ligger mAh i softwaren til Futaba ennå. Begrensningen på temperaturskalaen er satt til 200 grader som vil si at man ikke kan sette alarm på høyere enn 200 mAh.

                              Jeg har sendt denne informasjonen til produsenten og bedt dem oppdaterer hjemmesiden sin. Skal sensoren brukes med Futaba til det vi elektroflyvere trenger den til trenger vi en software oppdatering fra både Futaba og SM-Modellbau. Inntil Futaba slipper sin strømsensor (forventet i mai) får jeg bruke Timer og eventuelt kikke litt ned på displayet innimellom for å se på hvor mange mAh jeg har forbrukt.

                              Det var prisen for to sensorer og en kveld med lodding bortkastet. En ting er sikkert; når Futaba omsider slipper utstyr vet man at det virker!

                              Henning

                              Comment

                              Working...
                              X