Announcement

Collapse
No announcement yet.

Første nitro heli. Trenger noen råd :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Første nitro heli. Trenger noen råd :)

    Driver å bygger mitt første nitro heli.
    Det blir en trex 700n dfc med en redline 1.00 motor og blueline fullsize vbar.
    Men det er endel ting jeg er litt usikker på, og lurer litt på hva andre har endt opp med.

    1. Feste metode blueline vbar sensor.

    Hva fungerer best av disse?
    1.1 Zeal tape kombinert med en strips med fuelslange over ser jeg får mye skryt, men jeg finner ikke denne i fornuftig avstand hjemmefra.
    1.2 Hva med å bruke Align PU adhesive gel K10457TA PU Adhesive Gel and straps - elefun.no - Radiostyrt hobby istedet for zeal tape?
    1.3 Aligns gyrotape med 1 mm metallplate. K10433BT Align Double Sided Gyro Tape - elefun.no - Radiostyrt hobby
    1.4 JR gyrotape med metallplate. tykkelse ukjendt. JR Gyrotape med metallplate 05270 - elefun.no - Radiostyrt hobby
    1.5 3gx eller futaba gyrotape og få kuttet til en 2-3 mm rustfri platebit.
    1.6 noe helt annet?

    2. Shim på motoren

    Kommer til å kjøre med 30% rapicon fuel, men hvor mange shims har folk endt opp med på denne fuelen?
    Motoren kommer med en 0.5 shims installert, og det følger med en 0.3 og en 0.2 shims.

    3. tx power.

    Jeg har egentlig bestemt meg for å ikke kjøre regulator, men 6.6v life rett i vbar.
    Men jeg vil gjerne ha en bryter eller noe sånt så jeg kan slå av strømmen uten å ta av canopy mellom turene.
    Tanken min er å strekke pluss kabelen fra batteriet ut ved siden av canopy og sette på en ec3 plugg som bryter. Slik att jeg da bare har en loopet plugg for å slå på/av strøm.
    Men hva bruker folk Normalt til strømbryter?
    Jeg er litt tvilende til en vanelig bryter, og tx bryterene virker som om de ikke er beregnet på noe særlig strømtrekk.
    Med de servo kablene som er på de blir det en skikkelig flaskehals.
    Last edited by jonny; 27-04-13, 19:16.
    ---------------------------------------------
    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
    Mikado logo 600 3D Vbar
    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

  • #2
    Hei, jeg kan bidra med å fortelle hva jeg gjør.

    1) jeg bruker aldri noe annet enn Biltema sin dobbelsidige tape. Den sorte med grønn plast på. Ett lag på elektro modeller og tror jeg bruker 3 lag på nitro modeller som utgangspunkt.

    2) på min Redline 1.00 kjører jeg alle tre shimsene på 30%. Jeg vet ikke ennå om det er for mye. Holder fortsatt på og tuner denne. Men lappen som følger sier "bruk denne ved 30%". Dersom de to som medfølger er tilsammen like tykke som originalen (jeg målte de ikke) så er det jo ikke noe poeng i ta bort originalen. Så da betyr vel det at alle skal på.

    3) jeg kjører og uregulert LiFe. En kompis gjorde som du tenker og lagde slike brytere av plugger. Selv bruker jeg JR eller Futaba sine heavy duty brytere. Kompisen min har vel og gått over til slike etter hvert nå tror jeg. Har funket helt fint for meg i allefall. At de er flaskehals tror jeg ikke. Jeg har tenkt mer på at de skal tåle vibrasjonene om bord.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Hei,

      Nå er det noen år siden jeg holdt på med V-bar og Nitro kjerre. Men det vi fant ut var at det ikke fantes noen regler. Man må rett og slett prøve seg frem. Jeg var innom både Zeal og alt mulig. Det som fungerte for meg var så tynn som mulig gyro-tape.

      Som sagt er dette noen år siden og V-bar har blitt bedre til å håndtere vibrasjon fra motor.
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        Hei.

        På den vedlagt lappen til min motor står det: i motoren står det en shims, bruk denne ved varmt vær eller over 15% nitro.
        Siden arhennie sier alle shims og en annen fyr jeg spurte sier kun 0.5 shims starter jeg med en 0.5 + 0.3 shims.

        Vbar setup av throttle er også noe nytt for meg.
        Det jeg har gjort er:

        1. å løsne armen fra gasstønna.

        2. sette gasstønna i midtstilling og skru fast arm i gasstønna når jeg hadde link på i rett lengde med alt i 90 grader.

        Ser ut som om jeg har truffet meget bra, da jeg har både full åpning og null åpning uten binding uten å tweake endpoints i vbar.
        Har også koblet opp gov sensor, og får signal inn i vbar på denne.

        Har også ett par spørsmål til ved dette oppsettet:

        1. Stemmer det att man bare da justerer tomgang med å kjøre opp throttletrim?

        2. På redline 1.00 motoren er det 5 merker på gasstønna.
        Null gass.
        3 merker i midten.
        full gass.
        Hva er de 3 merkene i midten?

        3. Vbar ser jo bare lukket og åpen gass, er denne smart nok til å ikke slippe motor under x rpm ved gov aktiv
        slik att motoren ikke stopper, eller må jeg sette ting opp på en annen måte?

        4. Stemmer det att grunninnstillingen på low idle skruen på RL1.00 motoren er altfor rik i utgangspunktet? Ser det er flere på helisweden som sier att de fikk startproblemer på grunninnstillingen.

        Har sikkert en haug flere spørsmål, men kommer ikke på flere nå
        Last edited by jonny; 05-05-13, 10:00.
        ---------------------------------------------
        Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
        Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
        Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
        Mikado logo 600 3D Vbar
        Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

        Comment


        • #5
          Originally posted by jonny View Post
          På den vedlagt lappen til min motor står det: i motoren står det en shims, bruk denne ved varmt vær eller over 15% nitro.
          Siden arhennie sier alle shims og en annen fyr jeg spurte sier kun 0.5 shims starter jeg med en 0.5 + 0.3 shims.

          Jeg er egentlig like usikker som deg ang antall shim. Jeg spurte flere ifm byggingen uten å få noe konkret svar. Jeg postet og et spørsmål på HF der en kar svarte noe slikt som at for mange shims, som jo senker kompresjonen, gjør at motoren vil yte mindre og gå kaldere. Så jeg måtte passe på så jeg ikke leanet den for mye for å få tilbake de tapte kreftene.

          Nå valgte jeg som tidligere nevnt å sette på alle, men er fortsatt usikker på om det er rett. Motoren min oppnår ingen skikkelig temperatur. Den er kun lunken. Den ryker som f.. og bruker mye fuel, selv på relativt lean innstilling. Men den går veldig godt synes jeg, og har bra med krefter. Eneste jeg reagerer på er en litt hul lyd, som en slags rar resonans eller noe.

          Jeg trodde først det var fordi jeg fløy på 22,5% da jeg hadde noe fuel jeg skulle bruke opp, men den er lik på 30%. Jeg er i allefall fristet til å nappe vekk et shim for å prøve. Det er jo relativt kjapt å gjøre. Så lenge jeg ikke for tenningsbank eller spesielt hard gange, og så lenge den ikke blir for varm så er det ok tenker jeg...

          Jeg har forresten og en litt merkelig lyd når jeg belaster motor mye for så å slippe brått opp. En slags nøling i motoren eller hva jeg skal si. Jeg lurer på om dette er et governor problem bare. Kjører Vbar gov og tenkte å flytte nedre tillatte throttle posisjon for å se om det endrer noe på fenomenet.


          Ang spm du hadde...

          1. Ja, man justerer tomgang med throttletrim.
          Jeg pleier å sette throttle trim til minimum når jeg justerer servohorn og endepunkter.
          Da vil null throttletrim bli et godt utgangspunkt for rett tomgang.

          2. De tre merkene i midten er jeg litt usikker på. Muligens de angir anbefalt arb område for hoover eller noe.
          Jeg pleier sikte meg inn på midten som utgangspunkt. Dersom EPA blir forskjellig på maks og min gass justerer jeg på midtpunktet til EPA blir veldig like oppe og nede.

          3. Jeg husker ikke hvordan jeg mikket til laveste throttle på Vbar gov. Måten jeg beskrev over med trim på det laveste fungerer ikke sånn direkte ved oppsett av Vbar gov pga endepunktene der justeres egentlig med pitch kanalen som inngang og throttle som utgang. Som sagt mistenker jeg at jeg ikke har fått dette helt som det skal, så skal ta en titt på hva jeg har gjort. Jeg ser det som en mulighet at den kanskje stenger for mye.

          4. Jeg hadde og startproblemer på standardinnstillingen på lavnåla. Jeg leanet den litt etter litt så ble det bra. Men jeg stilte den tilbake etter at jeg hadde fått leanet hovednåla. Den var og vanvittig fet. Men de to nålene overlapper hverandre litt, sånn at når jeg fikk leanet mye på hovednåla så blir det leanere på bunn også.


          Følg gjerne opp med dine erfaringer etter hvert som du kommer i gang. Jeg er interessert i å høre for å sammenlikne
          Last edited by arhennie; 05-05-13, 10:55.
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Du setter da bare opp gasskanalen til + - 100 i senderoppsett i vbar, og kjører deretter trim helt i negativ når du setter opp endpoints og servohorn for throttleservo?
            Men risikerer du ikke å få binding på servoen da, når du setter trim til senter og skal fly?
            Du sier også du "mikket til endpoints" for nedre grense.
            Men da henviste du vel til att du setter dette opp med trim, og siden du brukte pitch kanalen fikk du en differanse.
            Du justerte fremdeles epa opp til spjeldet var helt stengt?

            Jeg har aldri skjønt hvorfor de absolutt vil ha oss til å bruke pitch control istedet for throttlecurve for dette? Med mindre det ligger noe rutiner der som ikke kommer fram uten att gov er aktiv.
            Jeg har endel lesing å gjøre før jeg har full forståelse for dette oppsettet tror jeg
            ---------------------------------------------
            Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
            Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
            Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
            Mikado logo 600 3D Vbar
            Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

            Comment


            • #7
              Akkurat på dette med Vbar gov får jeg ikke helt til å følge beskrivelsene i Vbar sw bestandig. Så jeg ender ofte med å finne mine egne måter å gjøre det på. Og akkurat hvordan jeg endte opp på denne nitro maskinen husker jeg ikke i riktig. Jeg har ikke helien eller Vbar oppsettet tilgjengelig her nå. Men jeg kan forsøke å tenke litt høyt hva jeg gjorde:

              Man skal jo sette thorottle EPA til man får +/- 100 på i Vbar sw. Men det er her jeg lurer på om jeg gjorde på min måte. Jeg ser ikke behovet da dette signalet ikke brukes til noe så lenge jeg bruker "2 channels" oppsett. Så jeg tror egentlig jeg satte opp throttle som om jeg ikke hadde governor. Da kan jeg jo bruke trim funksjonen som nevnt, og det er dette oppsettet man flyr på med gov disablet, altså i normal mode.

              Og nei, du får ikke binding, siden trim kun påvirker throttlekurva på halve skalaen. Dvs negativ trim påvirker kun throttle kurve fra 0-50. 50-100 er upåvirket. Det går tydelig frem av kurva i radioen.

              Setpunkt til gov styrer jeg med en aux kanal og det er derfor jeg mener jeg ikke behøver være nøye med +/-100 på thr.

              Men jeg må jo fortelle Vbar hva som er maks og min. Og det gjør jeg i GovII menyen. Grunnen til at man setter dette med collective kanalen er for å koble seg forbi governor regulatoren. Det er i allefall hva beskrivelsen i Vbar sw sier. Så da antar jeg at jeg satte opp endepunktene på nytt her. Og det er da jeg tenker at jeg kanskje kan ha tillatt den å gå for lavt.

              Men nå skal det egentlig ikke være noe problem at man setter laveste thr til stengt tønne. For det finnes en parameter under doktorhatten i hovedmenyen som heter heter "% minimum gov". Denne er ment for å justere laveste tillatte thr posisjon. Tillatt verdi er -100 til +100. Men default verdi er -50 slik at det skal allerede være lagt inn en god margin der.

              Vet ikke om det var til hjelp. Det er kanskje noen andre som har en litt bedre og riktigere forklaring på dette...?
              Last edited by arhennie; 05-05-13, 12:00.
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Kan ikke du bare sende Vbar config fila di til Jonny da så får han sett hvordan du gjør det arhennie? jeg kopierte jottos vbar fil på outragen. Regner med det funker ganske likt her..

                Comment


                • #9
                  No need. Tror jeg fikk det til

                  Endte opp med å prøve å følge manualen på vstabi.info så godt jeg kunne.
                  Der brukte de faktisk bare collective override knappen til å verifisere retning på throttle servoen:/
                  Resten av servo oppsett gikk via throttle kanal.

                  Satte max negativ trim på throttle og justerte endpoint på radio slik att jeg da fikk -115 ved min throttle i vbar prog og 100 i vbar på max. 0 på senter.


                  Justerte deretter lengde av link så jeg fikk lukket throttle uten binding ved throttle cut (og max negativ trim) uten å endre throttle off i gov 2 fane fra -100.
                  Deretter justerte jeg throttle max slideren under gov 2 fane til jeg kunne ha max throttle uten binding.

                  Fungerte på benken, så håper det fungerer i virkeligheten også.

                  Jeg satte opp gov i 2 channel mode, og fant også ut att du faktisk kan bruke flere enn de 7 kanalene som listes opp i vbar når du mapper kanalene

                  Hint: du kan velge andre kanaler enn de første 7 når du velger gov input kanal under gov 1 fane.

                  Så nå fikk jeg både bank switching, onboard glow og gov input i tillegg til normal throttle signal på separate kanaler uten å gjøre noen kompromiss eller juks.

                  Da var det bare litt trekking av kabler og laging av power bryter så er det klart.

                  Det eneste som jeg ikke ble fornøyd med er att trim på dx8 bare fungerer i norm mode. Spiller ingen rolle i idle up, men ville gjerne hatt samme trim på throttle hold.
                  Last edited by jonny; 05-05-13, 22:44.
                  ---------------------------------------------
                  Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                  Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                  Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                  Mikado logo 600 3D Vbar
                  Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                  Comment


                  • #10
                    Da funker det nok. Du hadde ikke hatt glede av fila mi uansett, da det kun er valg av type gov du ville sett og resten er modellavhengige innstillinger eller innstillinger i radio.

                    Jeg bruker forresten ikke bank switching. Velger kun gov kanalen i radioen som aux kanal, så da setter jeg bare ønsket headapeed i radioen som kan være ulik for hver flightmode. Totalt 4 idle ups faktisk. I normal mode aktiveres aldri governor.

                    Jeg skjønte ikke det du sa om just av link da. Det er den første justeringen jeg gjør faktisk. Den blir lik avstanden mellom servo aksel og throttle aksel, også røres aldri denne igjen. Men har du funnet din måte å gjøre det på så er jo det greit det
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Dæggern. Sent oppe du.

                      Nei, jeg drepte nok den forklaringen litt.

                      For å si det slik hadde jeg først satt opp geometrisk rett, med servohorn og horn på forgasser 90% på senterlinje ved halv vandring, og linklengde var lik senteravstand mellom servohorn og forgasser.

                      Men når jeg trimmet nedre throttle til -115, ble vandringen for mye i minus, og i instruksjoner står det juster linklengde.
                      Derfor safet jeg og gjorde det for å prøve å følge instruksjoner mest mulig.

                      Hadde jeg gjort det igjen, hadde jeg nok heller løsnet skruen som holder hornet på forgasseren og strammet den til igjen på throttlecut posisjon.
                      Resultatet hadde blitt det samme, men med rett geometri.
                      Men jeg tror ikke det spiller så mye rolle på gassen uansett. Og jeg har ikke fått testet enda heller.

                      Som jeg forstår det virker det som det viktigste er att du har throttleoff på -100 og heller justerer vandring på max posision.
                      (Selv om jeg heller ikke skjønner hvorfor nedre throttel nødvendigvis MÅ være -100 hvis det ikke er bugs i softwaren)
                      ---------------------------------------------
                      Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                      Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                      Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                      Mikado logo 600 3D Vbar
                      Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                      Comment


                      • #12
                        Hvordan gikk dette her? Fått ferdig vbar oppsett? Hva endte du opp med med tanke på shimminga?

                        Comment


                        • #13
                          Har enda bare fått hovret 1 tank, og har ikke fått testet om gov virker.
                          Motoren er iallefall lettstartet.

                          Jeg har prøvd å bytte til annen tape og metallplate da jeg har litt "på glatten" følelse av heliet.
                          Virker som om det er litt for mye vibrasjoner for vbar, ingen "Locked in" følelse. Har sikkert også litt med att motor går så rikt regner jeg med.
                          Shims er enda 0.5 + 0.3.

                          Men moro med skikkelig motor istedet for elektro
                          ---------------------------------------------
                          Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                          Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                          Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                          Mikado logo 600 3D Vbar
                          Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jonny View Post
                            Har enda bare fått hovret 1 tank, og har ikke fått testet om gov virker.
                            Motoren er iallefall lettstartet.

                            Jeg har prøvd å bytte til annen tape og metallplate da jeg har litt "på glatten" følelse av heliet.
                            Virker som om det er litt for mye vibrasjoner for vbar, ingen "Locked in" følelse. Har sikkert også litt med att motor går så rikt regner jeg med.
                            Shims er enda 0.5 + 0.3.

                            Men moro med skikkelig motor istedet for elektro
                            Ja du syns det er greit med nitro? Jeg er vell på 1 runde ut nå. Har null tendenser til vibrasjoner til beastx. Kjører kun ett lag vbar tape under ingen metallplate mellom. Føles veldig locked in nå

                            Comment


                            • #15
                              Er vel litt tidlig å gjøre seg opp en mening enda.
                              Nå må jeg først få ting til å fungere bra, så må jeg få testet det ut skikkelig.
                              ---------------------------------------------
                              Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                              Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                              Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                              Mikado logo 600 3D Vbar
                              Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                              Comment

                              Working...
                              X