Announcement

Collapse
No announcement yet.

IMAC-trening/konkurranse A-bevis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • IMAC-trening/konkurranse A-bevis

    Som mange har fått med seg vil det innføres krav til A-bevis for å fly modellfly over 7kg i Norge.

    Jeg vil derfor anbefale at de som flyr slike fly og ikke har A-bevis tar det i løpet av flysesongen 2013. Det er noen minimumskrav når det gjelder å fly predefinerte manøvre som utgjør ferdighetstesten. For IMAC-piloter kan en måte å ta den praktiske ferdighetsstesten være å fly IMAC-programmet en trener på/konkurrerer i sammen med en Instruktør. Alle kjente IMAC-program er vesentlig mer krevende enn minimumskravet til A-bevis, og en gjennomføring av et slikt program vil derfor kvalifisere til A-bevis. Det er flere av gjengangerne på IMAC-konkurransene/treningene, som er instruktører og som kan være med å få gjennomført dette.

    Jeg tar med meg kurs/sertifiseringsmateriell til landslagssamlingen på Starmoen i juni, og også til konkurransene som skal gå av stabelen i år. Så kan de som ønsker få bragt dette iorden i løpet av sesongen.
    Last edited by P47Pilot; 01-05-13, 10:35.

  • #2
    Hvilke øvelser er det snakk om, samt hvem vil "godkjenne" dette rundtom i landet?
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • #3
      Originally posted by alflovvold View Post
      Hvilke øvelser er det snakk om, samt hvem vil "godkjenne" dette rundtom i landet?
      Det er instruktørene rundt om i klubbene som godkjenner oppflyginger til A-bevis. Slik har det vært i mange år, intet nytt under solen.

      Ferdighetsbevis og lisenser | Norges Luftsportforbund

      I forbindelse med at v1.0 av Modellflyhåndboka ble ferdig ble det laget et eget Vedlegg B der kravene til A-bevis ble satt opp. Disse kravene er de samme som man har hatt fra før, i mange år.

      Finner du ikke det du leter etter?

      For minimumskravene til kontrollert flyging, se pkt 4.2. Disse manøvrene er de samme som før.

      Comment


      • #4
        Det ble linket til høringsutkastutgaven av krav til flygebevis A, beklageligvis hadde den sneket seg ut på web. Her er versjon 1 som er gjeldene utgave med en del korrektur:
        Finner du ikke det du leter etter?
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Originally posted by alflovvold View Post
          Hvilke øvelser er det snakk om, samt hvem vil "godkjenne" dette rundtom i landet?
          Si ifra når du har funnet ut hvem som gjør dette på Jarlsberg.

          D-bevis kreves når du skal fly oppvisning på stevner. Displaybevis krever anbefaling fra ledelsen i din klubb. Slik anbefaling sendes pr. e-post til fagsjefen. Det samme gjelder fornyelse.
          Hva er definisjonen på oppvisning?
          Når man flyr på Notodden-stevnet er vel det oppvisning?
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Will do! Richard kanskje?

            Jeg trenger altså både A og D bevis. Tjoho.
            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment


            • #7
              Tror jeg har A-bevis..........men tenker jeg slutter med modellfly jeg. Dette blir jo ikke gøy

              Comment


              • #8
                @Alf: Morten Bergmo , Per Hovd og Roger Heggelund er instruktører.
                Det blir satt av 2-3 dager hvor alle kan komme å få. mer info kommer...

                @Ander : årnærsæ .. bare å chille litt
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  He he............ja vi får se.
                  Jeg må hvertfall holde meg litt unna kjenner jeg, for merker at jeg er ganske varm i hodet......................akkurat som sist.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg tror du må ha B, C, F og Ø bevis også Anders!

                    " haha nå smeller det oppi Hadeland! "



                    Hehe men joa. Får vel bare gape over å bli ferdig med det. A og D bevis - her kommer jeg! Hvis jeg ikke stryker da. Hehe..

                    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                    Comment


                    • #11
                      Flyet mitt veier 6995 gr med full tank ...........ho ho
                      Øyvind

                      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by anders e View Post
                        Tror jeg har A-bevis..........men tenker jeg slutter med modellfly jeg. Dette blir jo ikke gøy
                        Du er jo selv instruktør jo Anders....
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by alflovvold View Post
                          Får vel bare gape over å bli ferdig med det. A og D bevis - her kommer jeg! Hvis jeg ikke stryker da. Hehe..

                          Bare la være og rolle du så er du nesten i mål

                          BTW til oss med plassering i konkurranser burde jo beviset bare kommet i posten
                          Last edited by xxl; 02-05-13, 23:13.
                          BOOMA Intelliswitch

                          Odd A Eriksen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by arhennie View Post
                            Du er jo selv instruktør jo Anders....
                            He he............er visst det

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by alflovvold View Post

                              Hehe men joa. Får vel bare gape over å bli ferdig med det. A og D bevis - her kommer jeg! Hvis jeg ikke stryker da. Hehe..

                              D-beviset er noe en leder eller tilsvrende i den klubb du er tilknyttet kan anbefale og sende inn til NLF. Ingen test må avlegges
                              Kakestykke...
                              Rune Haugen
                              // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                              // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                              // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                              // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                              " It's all 100% electric ! "


                              Comment

                              Working...
                              X