Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maiden på "økonomi-jet"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Maiden på "økonomi-jet"

    Hei

    Liten historie om min inntreden i jetalderen:

    Veldig veldig tilfeldig fikk jeg muligheten til å kjøpe en rimelig jetjoe 6kg turbin fra Danmark, turbinen var nylig oppgradert med bedre lager ++.
    Da jeg har Dagali med sine 2000 meter 25 min hjemmefra, så ble fristelsen for stor.
    Jeg har vært søndagsflyger i mange år, men anser allikevel at skrittet til turbin var ett langt steg, målet ble å holde kostnadene nede, slik at når/hvis dette ikke skulle gå bra, var tapet overkommelig.
    Handlet Formost 160 på Ebay ($200), monterte tank, uat, hitec 645 på alle ror samt fast understell. Flyet er typisk "Kinavare" og landingene må nok være pene for at flyet skal holde lenge.
    I dag var dagen kommet, testpilot og arbeidskolega ( også første jet tur ) Lars Trygve, tok flyet først 2 korte trimturer før turen var kommet til meg, nervene var definitivt til stede, men flyet flyr meget bra og selv med flame-out gikk landing kjempefint.
    Med absolutt alt jeg har handlet, inkludert brannslokker og parafinkanne, er jeg godt under 10.000 ,- totalt. Dette var morro..........


    Click image for larger version

Name:	IMG_7536.jpg
Views:	1
Size:	174.0 KB
ID:	634385

    Takk til Geir Dyrdal for fjernhjelp via e-post, Lars Trygve som testpilot, samt Kjetil som fotograf og "støtte".


    Formost - YouTube

    Viggo

  • #2
    Dere som kan dette:

    Jeg har laget til klunk-opplegget på tanken på samme måte som på glow-fly, men turbinen stoppet 2 ganger i dag med 40% igjen i tanken. Tyngre klunk? Filtklunk? Rør ned til bunn i tanken?

    Forslag?

    Viggo

    Comment


    • #3
      Grattis med maiden!
      Jeg ble også overrasket over hvor godt den faktisk flyr:thumbup:
      Med telemetrien ser jeg at jeg har 5g i opptrekk ved lett aktiv flyging, og 160 km/h i lowpass. Fy fela så morro!

      Har du en UAT mellom tanken og turbinen?
      (ultimate air trap, eller headertank)
      Det er viktig for å unngå luftbobler i fuelslangen inn til turbinen.
      Geir Dyrdal
      Scale Warbirds of Norway

      Comment


      • #4
        Originally posted by gadyrdal View Post

        Har du en UAT mellom tanken og turbinen?
        (ultimate air trap, eller headertank)
        Det er viktig for å unngå luftbobler i fuelslangen inn til turbinen.
        Ja jeg har UAT, tenker selv at kanskje klunken er for lett?

        Viggo

        Comment


        • #5
          Som Geir sier bruk en header tank som alltid er full. Sørg og for god lufting av tanken. Dette er en turbin som ikke bruker så mye fuel slik at kavitering ikke skal være stort problem.

          Kan du si noe om hva ecu'en sa som grunn for at den stoppet? Hadde du hvit røyk etter at den stoppet? Det kan være mye forskjellig vet du. Hva eksos temperatur har du på full gass, hva er shut off grensen i ecu'en? Hvilke filtre bruker du? Er det helt rene?

          Jet joe har hatt enn tendens til å gå noe varmt. Detkan og hende at egt proben sitter for sentrert slik at den måler for varmt.

          Til slutt, GRATTIS så mye med gjenomført turbin maiden. Det vet jeg følelsen av. Fortjener en god flaske av noe veldig godt.

          Comment


          • #6
            Hvis klunken er for tett vil du se at pump voltage går opp på max uten at turbinen får maks turtall. Dette kan testes på bakken. Ecu kan slå av turbinen dersom det er for stor forskjell mellom turtall den skal ha og det den får, men da har du alt for liten åpning. Dette er ikke veldig sannsynlig da du skal se på bakken at du ikke får maks rpm.

            Comment


            • #7
              Tenkte ikke på å plugge i dataterminalen igjen, det skal jeg gjøre neste gang. hvit røyk, rundt 600c på full gass ( tror jeg), shut off grense?
              Bruker dubro sylinderfilter. kun klunk uten filt i tank.
              Skal observere nøyere neste gang.

              Jeg får full rpm på bakken

              Takk for gratulasjonene.

              Viggo

              Comment


              • #8
                Hvitrøyk forteller nesten alltid at turbinen stopper pga luftbobler eller fuelmangel så det er fuel systemet som må sjekkes. Glem temperatur for da får du normal shutdown mer eller mindre.

                Prøv å fyll tanken halv full og kjør full gass på bakken for å tvinge frem problemet. Observer bobler i fuel linja. Sjekk og om uat er 100 % full after it flames out. Du kan riste flyet og holde det litt oppover for å tvinge frem feilen. Hvis det ikke skjer på bakken må det være problem med bevegelse av slangen inne i fuel tanken. Det i ytterste konsekvens og være filtre.Optimal filter er jetcat filter som sitter stående inne i modellen. Nå funker mye annet og, men ikke for alle så dette kan være noe å prøve ut. Har du godt filter i påfyllinga kan du jo kutte ut filteret i flyet og se om det hjalp.

                Comment


                • #9
                  Har kjørt det tomt på bakken, men jeg prøver en runde til, takk for gode tips.

                  Viggo

                  Comment


                  • #10
                    Filtklunk i UAT hjalp meg. Hadde bare inntak midt i uat, og da kunne den hoste inverted. Satte på en filtklunk, fast midt i uat; ingen hosting...

                    2 turer i dag også
                    Må skaffe mere fuel...
                    Geir Dyrdal
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #11
                      Veldig fint å vise at jet ikke er så dyrt Fine komentarer med gode tips for de som vil lære noe nytt. Må ha jet en dag. En liten en så jeg treffer stripa. Og stripa til Viggo digger jeg, Heldig er du.
                      Last edited by Sundtair; 08-05-13, 14:26.
                      Mvh Andreas
                      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                      PCM.at mye glede i litt carbon
                      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                      Comment


                      • #12
                        Har fått noen turer til, skiftet til filt-klunk i hovedtanken, og siden har det gått greit, lageret på startmotoren røyk, så den må byttes, noen som vet hvordan man monterer/demonterer bendix clutch?

                        Dette er så morro at jeg har kjøpt meg en Boomerang Elan med P80 som neste modell, selger da formosten til noen andre som vil teste turbin.

                        Viggo

                        Comment


                        • #13
                          Innimellom feilsøking på jj1400, ble det tid til Maiden på Boomerang Elan, betydelig raskere modell enn Formosten, men alt gikk greit og de siste landingene ble ganske så pene.

                          Viggo

                          Click image for larger version

Name:	DSC_1373.jpg
Views:	1
Size:	116.9 KB
ID:	600692

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Viggkri2 View Post
                            noen som vet hvordan man monterer/demonterer bendix clutch?
                            Viggo
                            Hei.
                            Bendixen er presset på, og skal kunne trekkes av igjen. Kontrollér at den ikke sitter med en setskrue ved å trekke den ut, og kikke rundt den innerste delen. Det er ikke alltid like enkelt å få den av uten å ødelegge noe, men du kan vel ikke annet enn å prøve......
                            Jan Fredrik Bjordal
                            www.JetsOfBergen.no

                            This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by JanFredrik View Post
                              Hei.
                              Bendixen er presset på, og skal kunne trekkes av igjen. Kontrollér at den ikke sitter med en setskrue ved å trekke den ut, og kikke rundt den innerste delen. Det er ikke alltid like enkelt å få den av uten å ødelegge noe, men du kan vel ikke annet enn å prøve......
                              På min PST sitter den kun med en settskrue...
                              Geir Dyrdal
                              Scale Warbirds of Norway

                              Comment

                              Working...
                              X