Announcement

Collapse
No announcement yet.

3D-printer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har laget en tabell for meg selv;

    Click image for larger version

Name:	3DPrinter.jpg
Views:	1
Size:	43.7 KB
ID:	602637
    Dont expect, inspect.
    Fun Police everywhere!

    Comment


    • #17
      De har en på DX.com som visstnok er OK! Kommer du til å shoppe printer Jotto?

      Comment


      • #18
        Originally posted by Trulsen View Post
        De har en på DX.com som visstnok er OK! Kommer du til å shoppe printer Jotto?
        Jeg har ikke bruk for det, så jeg kommer sikkert til å kjøpe det før eller senere
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #19
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Elsker å kjøpe gadget's men har en kompis som jobber med 3D-printing og som har gått stegene, det er erfaringene hans som har fått meg til å la være (har ikke råd til utstyr i 100' kroner klassen...)

          Har sett hvordan man sliter og frustrasjonen koker når xxxxBot'ene prøver å printe noe mer enn små ting.

          Som han sier - mye av de rå kule tingene basert på 3D-printing som vises er printet på proffe maskiner og da stiger prisen på utstyret fort med 10-15 gangen - ikke vent deg for mye av dagens billige 3D printere.

          Dette er stadig et premature produkt og jeg sitter litt til på gjerdet for å se hva som skjer før jeg lander på noe.
          Kan du ikke sette ekstruder på fresen din? Den er vel mer mekanisk stabil enn de fleste billige printere.

          Comment


          • #20
            Jeg var innom Bitraf (et hackerspace i Oslo, Bitraf – Oslos største makerspace ) og deres 3D print-sammenkomst i helgen, og fikk endel nyttig input. Og de var såpass lite ideologiske at de var enige i at jeg i min situasjon (tidsklemme og overload av andre mekaniske og sw-messige utfordringer) bør gå for "satan" i 3D printing, Makerbot (proprietært, brøt ut av open source-samfunnet, kapitalistisk/oppkjøpt av Stratsys, dyrt). Det er en kollega av meg som har kjøpt Makerbot 2X, jeg har bestemt meg for at jeg trenger en selv, pluss en Makerbot Digitizer scanner. Blir ikke gratis, men nå syns jeg det er såpass brukervennlig og greit resultatmessig at det er verdt det. Har sendt mail til MB for å sjekke mulighet/pris for forsendelse hit, ellers er den skandinaviske forhandleren av MakerBot visstnok greie å ha med å gjøre.
            Last edited by bjeff; 21-10-13, 12:44.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #21
              Nå venter jeg på Makerbot Replicator 2X og Makerbot Digitizer samt noen kilo ABS og PLA (sistnevnte skal brukes til å lage utkast). Valgte å kjøpe fra dustin.no pga norsk forbrukerkjøpslov og å unngå Fedex (Makerbot USA) eller Tollpost (Creative Tools Sverige). Dette ble svinedyrt, men det er ikke hobbybudsjettet som rammes (jeg skal bruke det i jobbsammenheng). 2X kommer inn på lager i begynnelsen av november, så jeg kan regne med å få varene noen dager etter.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #22
                Mye penger ut av vinduet spør du meg - særlig når man vet at til neste år frigjøres en patent som gjør at
                Maker-bot tingene blir helt borte....

                Med "selective laser sintering" kan 3D printing osså kunne brukes til noe vettugt. Etter at patenten frigjøres vil også maskinene komme i en prisklasse som også passer oss hobby brukere.
                Det som definitivt er spikeren i kista for PVC tråd maskinene er det enorme material utvalget som blir tilgjengelig ved å bruke sintering tekonologi!.


                For de som er interessert i mer teknologi info, her er en link:
                Last edited by Quadrocopter; 26-10-13, 19:36.

                Comment


                • #23
                  Du får ta deg en tur innom til uka dersom du vil titte på "mølet", ETA er justert til førstkommende tirsdag. Denne teknologien utvikler seg raskt. Å ikke kjøpe nå, fordi det kommer noe bedre til neste år (forøvrig er det vel ikke skrevet i stjernene at det snarlig skal poppe opp SLS-printere til hobbypris), er et argument som kan brukes mot det meste. Printeren er bra nok til det jeg skal bruke den til, det eneste jeg er usikker på, er scanneren. Den tror jeg evt er dyrt leketøy. Forøvrig er ikke PVC typisk brukt i printere, men det blir en digresjon.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

                  Comment


                  • #24
                    Har en kollega som jobber i et firma som er Silidworks forhandler og her er en tilbakemelding jeg har fått fra ham.

                    Hadde en demo på jobben her om dagen hvor alle som ville betale kunne få en 3d kopi av seg selv printet ut - $125 for ca. 15cm. Ble sykt bra..
                    Jeg gadd jo selvsagt ikke det, men det var noen som heiv seg på.
                    6 kamerar som tok 72 bilder hver pr. 360 grader men person sto på
                    en roterende plate. PointCloud'n ble så sendt digitalt over til Sverige og
                    figuren returnerte etter noen timer og da i full farge!
                    Her er linken til de han refererer
                    3D-printing - ProNor AS


                    @Bjeff: ok da - PLA, ABS => plastikk....
                    Last edited by Quadrocopter; 26-10-13, 20:01.

                    Comment


                    • #25
                      Som sagt var det en digresjon ang PVC. Men det er en vesentlig forskjell mellom den jeg har kjøpt, som har varmeplate og kan printe ABS/nylon, og Replicator 2 som kun kan printe PLA som er ganske porøst.

                      Men som sagt; kom gjerne innom så skal Pepsi Max stå klart
                      Last edited by bjeff; 26-10-13, 20:09.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by bjeff View Post
                        Som sagt var det en digresjon ang PVC. Men det er en vesentlig forskjell mellom den jeg har kjøpt, som har varmeplate og kan printe ABS/nylon, og Replicator 2 som kun kan printe PLA som er ganske porøst.

                        Men som sagt; kom gjerne innom så skal Pepsi Max stå klart
                        hmmm............. hjemme eller på atelieret?

                        Comment


                        • #27
                          Har lovet å ha den hjemme de første dagene.
                          Anders Eiebakke
                          90078513

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            Mye penger ut av vinduet spør du meg - særlig når man vet at til neste år frigjøres en patent som gjør at
                            Maker-bot tingene blir helt borte....

                            Med "selective laser sintering" kan 3D printing osså kunne brukes til noe vettugt. Etter at patenten frigjøres vil også maskinene komme i en prisklasse som også passer oss hobby brukere.
                            Det som definitivt er spikeren i kista for PVC tråd maskinene er det enorme material utvalget som blir tilgjengelig ved å bruke sintering tekonologi!.


                            For de som er interessert i mer teknologi info, her er en link:
                            Det er visst litt delte meninger om hvor billige SLS-printere vil bli.


                            Selective Laser Sintering Patent Expiration Will Not Be a Game Changer

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Mye penger ut av vinduet spør du meg - særlig når man vet at til neste år frigjøres en patent som gjør at Maker-bot tingene blir helt borte....

                              Med "selective laser sintering" kan 3D printing osså kunne brukes til noe vettugt.
                              Jeg er ikke enig i at 3-D printerne i dag ikke kan brukes til noe vettugt.

                              Ja, det er endel tekniske problemer med de første modellene av makerbot, men det er det med allt nytt, så er man gadget-frik og skal ha det siste av det siste, så får man endel problemer. Man bør nok vente på makerbot 3. Men at teknologien ikke er brukbar til noe vettugt? Bare tull.

                              Se her;

                              RCSB - Login
                              Last edited by kwik; 27-11-13, 22:15.
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment


                              • #30
                                Replicator 2X kan definitivt brukes til noe nyttig, det var derfor jeg kjøpte en. Om det er verdt så mye penger, er en annen diskusjon. Når det gjelder levering, så misforsto jeg oppdateringen fra dustin.no, det gjalt ABS-plast inn på lager og ikke levering av maskinene. Så jeg får to-tre uker til å jobbe videre med Sketchup og andre programmer...
                                Anders Eiebakke
                                90078513

                                Comment

                                Working...
                                X