Announcement

Collapse
No announcement yet.

3D-printer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3D-printer

    Er det noen som har, eller har tenkt på å bruke 3D-printer for RC-bruk?

    Man får det helt ned i et par tusen kroner for et byggesett. Kvaliteten er visst deretter, men det burde være ok til å printe ut ting som ikke trenger å se så pene ut. Jeg ser for meg at man kan f.eks. printe ut antennefester for quad, skjermholder som skrus fast i radioen, endestykker for å ha på sidene av radioen så den ikke skal bli så kald på vinteren, etc.

    Det er jo folk som har laget quads og fly med det allerede, og modellene kan lastes ned:

    First Take Off of a fully printed (FDM) sailplane. by wersy - Thingiverse

    Category: Hobby - Thingiverse
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Når det gjelder 3D-printing har jeg bestilt GoPro-feste herfra: Shapeways - Make, buy, and sell products with 3D Printing

    Her kan man enten kjøpe noe som allerede ligger i nettbutikken, eller man kan laste opp egne tegninger og få dem printet. Syntes ikke prisen er så gal. Kjapp levering var det også.
    * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

    Comment


    • #3
      Originally posted by Kjetil B View Post
      Når det gjelder 3D-printing har jeg bestilt GoPro-feste herfra: Shapeways - Make, buy, and sell products with 3D Printing

      Her kan man enten kjøpe noe som allerede ligger i nettbutikken, eller man kan laste opp egne tegninger og få dem printet. Syntes ikke prisen er så gal. Kjapp levering var det også.
      Ikke dumt!

      Det blir kanskje litt klønete hvis man må prøve seg litt frem og tilbake med hva som passer. Kanskje man kan lage en prototyp på en hjemmeskriver til $200 og bestille en skikkelig print fra Shapeways når man er fornøyd med den.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Det var en fin episode på The Big bag theory , 3D Printer.

        Comment


        • #5
          Jeg har også lyst på 3D printer men per i dag er det litt begrenset hva jeg kan bruke den til.. Eller, jeg kan jo lage dukkehus til jentungen på CNC fresen og 3D printede møbler på printeren

          Comment


          • #6
            Kunne VELDIG godt tenkt meg både 3D printer og en grei CNC maskin, men dene hobbyen har alt tatt kvelertak på kontoen, og det spørs om midlene strekker til. Tror faktisk en CNC maskin står høyest på ønskelista, men 3D printer virker moro, og som du sier så kryper jo prisen kjapt nedover

            Comment


            • #7
              NRK Beta driver et prosjekt med 3D-printer nå. Foreløpig bare en innledende artikkel, men det kommer mer.
              Å skrive i tre dimensjoner
              Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
              http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

              Comment


              • #8
                var på en jobb messe så de hadde printet ut kopier av div. hus i Køben havn ..i skala vel og merke....måtte jo være glimrende for tog entusiaster.. men til vårt bruk ..hvor solid blir dette??
                Rune Gjelsnes
                Vikersund
                92624841

                Comment


                • #9
                  Originally posted by RGJ View Post
                  var på en jobb messe så de hadde printet ut kopier av div. hus i Køben havn ..i skala vel og merke....måtte jo være glimrende for tog entusiaster.. men til vårt bruk ..hvor solid blir dette??
                  Fryktelig solid!! Du kan sjekke ut blogg.dalsveen.net Det er TinyD her på forumet og han har laget litt diverse til togbane

                  Comment


                  • #10
                    Dersom du bygger skala warbirds er bruksområdet uutømmelig.

                    -Instrument-paneler

                    -Sikte

                    -Stikke

                    -Kanoner

                    -Antenner

                    -Hjuldører

                    Å, det er så mye man kunne laget......

                    Jeg trenger instrumentpanel og div andre ting til en 1/4 messerscmitt, og dersom man kjøper slikt, adderer deg seg fort opp til prisen av en 3-D printer.

                    Det er akkurat som flatskjermer. Man drømte om det i maaaange år, men prisen krøp saaakte ned. Plutselig klarte man å krysse en magisk grense på 15-20 000 og mange flere handlet. Da raste prisen nedover, og nå får man dem billig som bare det.

                    Lurer på hvor den magiske grensen for 3-D printere er nå.....man får dem jo for rundt 10 000,- ( Er de blitt billigere ? ), men delene man kan lage er ganske små ( Er de blitt større ....) og oppløsningen var ganske dårlig ( bedre nå? ) ......

                    For meg må de nok under 6-7000,- for at jeg skal gidde.

                    Noen som har noen linker til noe utprøvd? Jeg finner lett linker på Google selv, men det
                    er vanskelig å ta stilling til hva som er brukbart enda.
                    Last edited by kwik; 13-05-13, 17:47.
                    Dont expect, inspect.
                    Fun Police everywhere!

                    Comment


                    • #11
                      Dersom du kan printe ut en 3D pistol som funker, må det tåle en god del. Vist ikke hadde det vel kun vært farlig for brukeren

                      Comment


                      • #12
                        Fryktelig solid!! Du kan sjekke ut blogg.dalsveen.net Det er TinyD her på forumet og han har laget litt diverse til togbane
                        nå er ikke jeg noen slik Pc guru men de påstod de hadde tatt bilder av husene kjørt det mellom et eller annet program for litt justering og "opprensk" føre printing...det så veldig fint ut hvertfall...printe ut sin eget våpen...jøss! funka det?
                        Rune Gjelsnes
                        Vikersund
                        92624841

                        Comment


                        • #13
                          MakerBot Replicator 2 er visst veldig presis og koster rundt 12000.
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #14
                            -Skrive ut en halehjuls-legg....ta avstøpning/negativ i gips...helle oppi flytende alumimium...( Sprekker gipsen da mon tro.....)

                            12 000,- er i drøyeste laget, klarer man å holde seg ei stund til....
                            Dont expect, inspect.
                            Fun Police everywhere!

                            Comment


                            • #15
                              Elsker å kjøpe gadget's men har en kompis som jobber med 3D-printing og som har gått stegene, det er erfaringene hans som har fått meg til å la være (har ikke råd til utstyr i 100' kroner klassen...)

                              Har sett hvordan man sliter og frustrasjonen koker når xxxxBot'ene prøver å printe noe mer enn små ting.

                              Som han sier - mye av de rå kule tingene basert på 3D-printing som vises er printet på proffe maskiner og da stiger prisen på utstyret fort med 10-15 gangen - ikke vent deg for mye av dagens billige 3D printere.

                              Dette er stadig et premature produkt og jeg sitter litt til på gjerdet for å se hva som skjer før jeg lander på noe.
                              Last edited by Quadrocopter; 14-05-13, 00:18. Reason: qwert5yu

                              Comment

                              Working...
                              X