Announcement

Collapse
No announcement yet.

"nybegynner" 4ch RTF elektroseiler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "nybegynner" 4ch RTF elektroseiler?

    Hei Mitt første innlegg her på forumet, så bær over med meg. Er på utkikk etter et 4 ch elektroseiler beregnet for en forholdsvis nybegynner (helt ny på balanseror) Så har dere noen anbefalinger på en RTF flypakke med sender/mottaker til under 1500,- ? Nevn gjerne fordeler/ulemper og ikke minst hvor en kan bestille disse (bor i nordNorge langt fra hobbybutikk så... ) Har sett litt på en STM easy fly, hvordan er denne? Hvordan er det å bestille fra utlandet? tenker da på om sendere/mottakere må godkjennes? Toll? Moms? Har ikke flydd på ca 30 år nå,så jeg må se om dette blir å fenge meg igjen før en begynner med større utgifter Mvh Hoppfly

  • #2
    STM Easy Fly får greie skussmål her. Disse flyene er rimelige "kopier" av Multiplex Easyglider og er meget greie begynnermodeller.

    Comment


    • #3
      Easyfly er nok det beste (og eneste?) du får under 1500 i Norge. Har skjønt at den fly meget bra, men at elektronikken er så som så, som den ofte er på disse billig modellene. Det er null problem å bestille fra utlandet, sjekk ut Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking , mange som bestiller alt fra småplukk til komplette modeller derfra. Selv har jeg Multiplex Easyglider som Easyfly er klonet fra, og jeg tørr påstå at du ikke får noe mer stabilt fly med fire kanaler. Jeg kjøpte modellen som kit i Norge, og utstyrte den med utstyr fra Hobbyking, men skal du ha radio og batterier så blir det neppe billigere enn en Easyfly rtf kjøpt her i Norge.

      Comment


      • #4
        De forrige innleggene virker fornuftige. Når det gjelder radio-spørsmålet ditt, så er svaret at alle 2.4 ghz-systemer går greit å bruke i Norge, og at du ikke trenger noen form for godkjennelse som i gamledager da dere måtte ha lisens. Hvis man skal være nøye, så skal selvsagt radiosenderen være CE-godkjent. Du kan gå utifra at et 2.4-system som følger med en RTF-pakke i praksis er uproblematisk å bruke.
        Last edited by bjeff; 19-05-13, 01:20.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Takker for flotte svar, er det eventuelt noen andre slike fly dere kan anbefale?

          Comment


          • #6
            Ulempen med å kjøpe Easy Fly med sender og mottager, er at den senderen kan bare brukes på dette flyet. Men for å prøve seg er dette flyet helt OK. Et alternativ er jo å gå for Multiplex Easy Glider pro. Og be Elefun å komme med et forslag på elektronikk og motor på denne. Men da må du kjøpe en sender også. Dx6i er en fin sender til å begynne med, og har plass til 10 fly. Multiplex er kjent for sin gode kvalitet, og gode flyegenskaper.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Jeg har både Easy Fly (fra hobbyking) og Multiplex Easy Glider Pro utstyrt med Turnigy's servoer, ESC, motor og 9X radio. Kan på det varmeste anbefale Multiplexen fra Elefun
              -63.
              Graupner MC
              JR
              Multiplex
              Turnigy.
              Fly, alt for mange.

              Comment


              • #8
                Takker for svar. Hva mener dere er fordelen med Multiplexen i forhold til easy fly? Multiplexen blir jo en del mer kostbar, og en må montere alt i ( dette går greit da jeg har bygget mye tidligere) Kan dere komme med et forslag komplett med alt av utstyr til en slik Multiplex? (gjerne med linker til delene) Hvis en får til å fly skikkelig,så frister det å gå videre med kameramontering på flyet.
                kan dette gjøres lettvindt på et slik Multiplex?
                Mvh Hoppfly

                Comment


                • #9
                  Da har jeg bestilt et FPV Raptor 1,6 RTF pakke

                  FPV Raptor 1.6m EPO BL RTF - ThrottleStore.Com
                  Kan dette være et greit begynnerfly? hvordan er glideegenskapene på dette? ( ja jeg vet det ikke er en direkte glider men?? ) Har holdt på med simulatortrening her hjemme, og når denne Raptoren var på tilbud så...
                  Mvh Hoppfly

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Hoppfly View Post
                    ....Kan dette være et greit begynnerfly? hvordan er glideegenskapene på dette? ( ja jeg vet det ikke er en direkte glider men?? ) Har holdt på med simulatortrening her hjemme, og når denne Raptoren var på tilbud så...
                    Mvh Hoppfly
                    Nei, dette er er "dårlig" modell. Ville heller ha valgt en radian, easyglider eller tilsvarende. Disse modellene flyr vesentlig bedre og er mer egnet hvis du ønsker å starte opp med seilfly, men ingen av disse er FPV modeller hvis det er det du ser etter
                    Ulempen er at de har motoren i nesa noe som ikke beskytter denne så bra men normalt skaper ikke dette store problemer.

                    Comment


                    • #11
                      Enig med forrige. Jeg har det samme flyet (Raptor 1,6m). Modellen er i utgangspunktet veldig undermotorisert, og man trenger en god kastearm for å få den trygt av gårde. Den flyr som en trainer når den først er på vingene, og landingene er en lek med flaps (dette må du lage selv ved å skjære i spor i vingen og montere egne servoer.
                      Det er ikke noe seilfly akkurat, da det er for tungt og har for mye luftmotstand til annet enn "nedoverbakke", og motorkraft er nødvendig for å holde den oppe.
                      Anbefaler at du avbestiller evt. legger den på hylla til fremtidig FPV bruk, og at du følger anbefalingene fra forrige taler hva angår din første modell.
                      I hangaren:

                      SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

                      Comment


                      • #12
                        Takker for fine svar. Pakken er allerede sendt så jeg tar nok til takke med denne. Får komme tilbake å kjøpe en skikkelig seiler etter hvert. Hadde fått tips tidligere om at denne Raptoren var en god begynnermodel, så en skal tydeligvis ikke høre på alt. ( ville også ha en modell jeg kunne sette et kamera i snuten uten forstyrrende propell. )
                        Mvh Hoppfly

                        Comment


                        • #13
                          Forresten Arcteryxxx Hvor store (mål/kraft) er disse servoene en skal ha til flaps?
                          ( hvis jeg finner på å bestille fra ebay)

                          Comment


                          • #14
                            Jeg tror jeg satte et par Turnigy 380Max i min, men de er litt fete. Du kan sikkert bruke et par billige servoer i 15-20g klassen. Ikke så store flater og moderate hastigheter, tross alt. Sentrering og slop er heller ikke så nøye på denne modellen, så det er greit med nesten hva som helst. Ikke vær redd for å skjære i foamen heller om de markerte servobrønnene er for trange.
                            Lykke til!
                            I hangaren:

                            SpeedFire F5B
                            X-plane fra www.yuri-models.com
                            Hawk F5B
                            MiniHawk (2stk)
                            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                            UM Stryker Q 180
                            FPV Raptor
                            EPO Cessna (156cm)

                            Comment


                            • #15
                              Takker, Skal se hva de har på ebay

                              Comment

                              Working...
                              X