Announcement

Collapse
No announcement yet.

Økt bruddstyrke på epoksy ved varm herding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Økt bruddstyrke på epoksy ved varm herding

    Det er allment kjent at epoksy lim øker styrke etter hvor høy temperaturen er under herde-prosessen.

    Denne tabellen illustrerer dette veldig godt - her ser man at styrken øker med 2,5 ganger ved herding i 180° grader kontra 20° samtidig som herde-tiden går ned fra 12 timer til 5 minutter

    Konklusjonen er helt klar har man mulighet til å herde i høyere temperatur så gjør man det (Nb! ikke gå høyere en maks temperaturen produsenten har spesifisert!)


    Temperatur Herde tid Styrke
    20°C 12 Timer ca. 12 N/mm2
    40°C 3 Timer ca. 18 N/mm2
    70°C 45 Min. ca. 20 N/mm2
    100°C 10 Min. ca. 25 N/mm2
    180°C 5 Min. ca. 30 N/mm2

    Tallene er hentet fra UHU sin produktkatalog og limet er Endfest 300. Test materialet er aluminium.
    Last edited by Quadrocopter; 18-05-13, 21:51. Reason: Rette mangel i tabellen

  • #2
    Tabellen hadde selvfølgelig blitt skrudd opp men nå skal tall og data stemme

    Det må også påpekes at disse tallene er for UHU Endfest 300 og vil høyest sannsynlig variere fra produsent til produsent

    Comment


    • #3
      Hva er den øvre temperaturgrensen for herding av epoxy?

      Bruker enten varmepistol ved liming inne i fly eller en kjele med varmt vann som både presser delene sammen og varmeherder epoxyen. En annen fordel med varme er at man blir kvitt luftbobbler etter røringen/blandingen av limet.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Balsahøvel View Post
        Hva er den øvre temperaturgrensen for herding av epoxy?
        Du må sjekke fabrikantens spesifikasjoner og husk at det er forskjell på maks herde temperatur og mask temperatur som epoksyen tåler etter at den er herdet!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Du må sjekke fabrikantens spesifikasjoner og husk at det er forskjell på maks herde temperatur og mask temperatur som epoksyen tåler etter at den er herdet!
          Har limt eksosskjøter må glow-motorer med epoxy. Den blir som gummi etter en stund og lett å få av igjen hvis man trenger det.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Balsahøvel View Post
            Har limt eksosskjøter må glow-motorer med epoxy. Den blir som gummi etter en stund og lett å få av igjen hvis man trenger det.
            Jepp, bruker samme teknikk når jeg f.eks skal bytte en halebom på et seilfly - varmer forsiktig til epoksyen blir myk for så å trekke delene fra hverandre.
            Hadde en epoksy fra JB-WELD som må ha tålt flere hundre grader - samme hvor mye jeg varmet så løsnet den ikke, så det er helt klart forskjell på epoksy typene

            Comment


            • #7
              Det finnes epoxy for eksosanlegg etc, som tåler over 300 grader. En generell regel er uansett at herding skal skje på en høyere temperatur enn det delene skal utsettes for i bruk. Svarte komposittdeler kan bli styggvarme i sola, og mister fort mye av egenskapene sine.

              Comment

              Working...
              X