Announcement

Collapse
No announcement yet.

MPX Solius første inntrykk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MPX Solius første inntrykk

    Fikk tatt jomfruturen på min Multiplex Solius igår, og må si den svarte til forventningene. Jeg ville ha en glider som både kunne gli sakte og pent, men samtidig være sprek nok til å være morro, og Soliusen oppfyller begge deler. Den glir flott og elegant, men setter man nesa litt ned så bygger den fort opp hastigheten, uten at det blir dramatisk. Og med oppsettet mitt går den rett til værs. Motoren er en Hyperion 3025 (3548 ) 850 KV med 13X7 Graupner med original spinneren (det følger med 12X6 blader), 3S 2200 mah, HS 65 i halen og HS 81 i vingene. Den ble såpass fortung at jeg måtte bruke alle de medfølgende stålkulene pluss litt til, men neste gang skal jeg ta ut minst en av kulene for den flyr litt baktungt. Fikk filmet deler av andre turen igår, men dessverre ble minnekort fullt midtveis.


  • #2
    Lekkert fly, som ser ut til å være i vanlig god MPX kvalitet, og fly bra. Gratulerer.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Takker. Kvaliteten er selvsagt topp. Denne gangen har de litt overraskende brukt alu til avstivning i feks halen og i balanserorene. Vingerørene kommer ferdigmontert, og det eneste som var litt knot under byggingen var å få tredd servoforlegningene gjennom alurøret i halen. Denne gangen brukte jeg faktisk UHU Por på det meste, selv rorhornene. Bare de typiske glassfiberstengene som skal limes her og der ble limt med ca. Men den observante seer legger kanskje merke til strikken rund canopyen. Den er der etter at jeg leste om flere på RCG som hadde mistet den i lufta.

      Comment


      • #4
        Sjelden jeg har funnet gode løsninger på canopy festet fra fabrikker. Ender som oftest opp med tape eller strikk. Planlegger bygging av min nye Reichard P 13 nå for tiden. Der er canopy festet med en bøyd pianotråd. Ikke optimalt.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          På ti meters hold ser man ikke strikken uansett, så den ekstra forsikringen bruker jeg alltid når jeg er i den minste tvil.

          Comment

          Working...
          X