Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flaperons, spoilerons?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flaperons, spoilerons?

    Spør liksågodt om flere saker når jeg er her inne. Hadde vært fint å dempe landingshastighet på P 13 sport. Ser at balanserorene sitter langt ute på vingene. Mener jeg har hørt at når balanserorene sitter såpass langt ute på vingen, er det ikke så effektivt med spoilerons/flaperons. Montere spoiler vil være tungvindt, da vingene er i foamcore, med balsa og trekk over.
    Noen tips her? Hva er lettest å håndtere, flaperons eller spoilerons? Eller går det ikke bra, når balanserorene sitter nærme vingespissen?
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Er en stund siden jeg hadde et seilfly med bare balanseror, på de modellene pleide jeg å testet med å sette f.eks 15 grader vinkel på balanserorene for å se hvordan dette fungerte for så å øke med et par grader til jeg fant de som var optimalt i.h.t. "brems" kontra balanse i flyet

    Det er ikke så mye effekt i kun å bruke balanserorene men det hjelper litt sammenliknet med ikke å bruke noe.

    Comment


    • #3
      Min erfaring er at det er spoilerons som gjør mest nytte for seg på slike fly, det funker faktisk ganske bra når man skal få ned flyet. Flaps har jeg hatt heller lite hell med, men det er fullt mulig at jeg ikke har satt opp riktig. Men du kan jo prøve begge deler? Selv med en DX6i er det mulig å mikse det til så man får både flaperons og spoilerons, forutsatt at man ikke bruker andre mikser.

      Comment


      • #4
        Takk for svar. Får se om jeg bruker DX 6i eller min ni kanalers Eurgle radio. Er fornøyd med denne radioen, og har noe pålitelige og gode mottagere til denne. Denne radioen har flere miksemuligheter, og et godt seilflyprogram. Ulempen er at den har litt tungvindt programvare. Jeg kan lage trinnløse spoilerons med denne også. Men når den en gang er programmert, er det jo gjort.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          Med en 2-servo vinge som dette bør du ikke bruke balanseror som flaps men spoilerons kan du fint sette de opp med. Grunnen til dette er at spoilerons reduserer relativ AoA noe som igjen reduserer sjansen for tipstall. Med balanseror satt opp som flaps vil du oppleve motsatt effekt, noe som selvfølgelig ikke er ønskelig. Effekten(e) er sterkere jo lengre ut på vingen balanserorene sitter.
          I hangaren:

          SpeedFire F5B
          X-plane fra www.yuri-models.com
          Hawk F5B
          MiniHawk (2stk)
          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
          UM Stryker Q 180
          FPV Raptor
          EPO Cessna (156cm)

          Comment

          Working...
          X