Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til utregning av step

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til utregning av step

    Heisann!
    driver litt på litt inni mellom, har no kommet så langt att jeg prøver å få bevegelse i motorene mine, men tuller det litt til når jeg kommer til det å sette antall stepp.
    Jeg har altso
    1,8g stepp motorer
    tr12 trapesstang med 3mm stigning
    så har jeg velgt 1/8 oppløsning.
    når jeg rekner selv kommer jeg på 533step
    men mach3 sier jeg har 1100(ett eller anna) what am i doing wrong!?

  • #2
    en teori kan være bøgga styre kort, att dipswitchene ikke er rett i forhold til manualen..

    Comment


    • #3
      Du kan i mach3 kjøre la si 10cm. Kjører fresen 13cm da så putter du inn at den faktisk kjørte 13cm. Da vil mach3 regne ut selv hvor mange steps du har. Slik gjorde jeg det til jeg fant eksakt antall step og fresen gikk 300mm når jeg sa den skulle gå 300mm. Husker ikke hva denne funksjonen heter i Mach3 dog!

      Comment


      • #4
        hei! jeg er enig med du! er just det jeg har gjort, og derfor jeg lurer på om kortet mitt er kina-spesial!
        jeg kjører med dobbel så mye step som utreknet, og jeg tror noe er skjedd, siden jeg da kjører på 1/16 step, i steden for 1/8 men takk for svar uansett den lever no, og har printet ut en scorpion og noe tannhjul woopwoop

        Comment


        • #5
          Originally posted by kapia View Post
          hei! jeg er enig med du! er just det jeg har gjort, og derfor jeg lurer på om kortet mitt er kina-spesial!
          jeg kjører med dobbel så mye step som utreknet, og jeg tror noe er skjedd, siden jeg da kjører på 1/16 step, i steden for 1/8 men takk for svar uansett den lever no, og har printet ut en scorpion og noe tannhjul woopwoop
          Pics, or it didnt happen!!!

          Comment


          • #6
            no har jeg så sykt blod på tann att jeg nesten også må gjøre ferdig Z aksen også, den er ferdig laget, men jeg mangler en kobling, og å feste motoren meeeget muligt jeg gjør den ferdig i kveld over noen halvlitere. neste trinn blir det å lære seg å sette opp maskinen, jeg må i alle tilfelle finne ut hvordan jeg bruke mach3 og hvordan jeg setter den absolutte laveste grensen på Z aksen, så jeg ikke mater gjennom bordet. planen er å enten lage eller kjøpe en spindel.
            Det tar selvsagt lang tid med meg, så dremelen skal få tynt seg, bare jeg finner freser på butikken i morgen..

            Comment


            • #7
              javell mr trulsen, here it kåmms
              første kjøring.
              første "cut"

              Comment


              • #8
                Er lovende det der Spent på hvor sterkt/nøyaktig det er med reimer kontra skruer..

                Comment


                • #9
                  det blir det
                  jeg har større problemer enn det. jeg får ikke aktivert z aksen. ingenting med min lpt port stemmer i forhold til hva manualer på nettet viser, noe som har gjort att jeg har funnet ut hvordan jeg kjører x og y aksen. der trykkte jeg på knappane i mach og leste av i programet hva jeg aktiverte, z aksen har jeg til slutt greid å aktivere, men den kjører bare i en rettning uansett om jeg trykker opp eller ned på knappane. har noen her greier på hva port og pin har å sei, og hvordan jeg kan finne ut av hva som er rett og gale. mangler bare det no, så kan jeg kjøre hele maskinen i alle akser, ogj eg kan selvsagt lage en bedre Z akse i kveld

                  Comment


                  • #10
                    No er det nok for i dag! fikk til z-aksen også woopwoop!
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      what we dont want:

                      Comment


                      • #12
                        En liten på minning til dere som bruker autolat innstillinger i mach3, om en fks bommer med 0.001 på 10mm, når du da har ganget deg opp en 1000mm (fks om det er bordet ditt sin str. Så har du i teorien en tiendel feil. Det beste er absolutt å trykke inn det eksakte utrekna tallet i programet, for deretter finne feil med maskineriet.

                        Comment

                        Working...
                        X