Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøp av freseverktøy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innkjøp av freseverktøy

    Heihei,
    hvor kjøper dere karer frese bitsene deres? Er det noen overkommlige norske butikker som selger den slags somnkan passe på en dremel, siden det er det jeg har til rådighet no, evnt hva fres jeg burde kjøpt meg. Skal frese for det meste mdf og alu om det går. Men skulle hatt litt bits til å kose meg med det allerede no

  • #2
    Originally posted by kapia View Post
    Heihei,
    hvor kjøper dere karer frese bitsene deres? Er det noen overkommlige norske butikker som selger den slags somnkan passe på en dremel, siden det er det jeg har til rådighet no, evnt hva fres jeg burde kjøpt meg. Skal frese for det meste mdf og alu om det går. Men skulle hatt litt bits til å kose meg med det allerede no


    Jeg har handla en del på Ebay. Det er for det beste søppel!! :P Ellers handler jeg alt jeg trenger på Sorotec ! De er fantastisk hyggelige å handle med. De setter ikke ned verdien på pakken så du får alltid full mva Til gjengjeld har du pakken på 3-4 dager ofte levert på døra!

    Jeg er veldig fornøyd med Kress 1050. Den klarer fint både alu og mdf, men iom den er luftavkjølt støyer den litt. En kompis har en vannavkjølt spindel og den høres nesten ikke. Men jeg gadd ikke stresse med kjøling, vannpumpe og alt det styret der

    Comment


    • #3
      Om det er så merkbar forskjell lyd messig på luft/vann så vet jeg hva jeg skal gå for, men må
      Få tak i en norsk leverandør av bits til dremmelen mens jeg venter på ny spindel, helst noen som gidd å sende med brev, da kan det komme frem på lørdag

      Comment


      • #4
        Jeg har ikke funnet noen kurante norske leverandører. Hva slags bit trenger du? Vanlig 2-3mm endmill? Skulle sendt deg en om jeg var hjemme men sitter fengslet i havet et par uker. Har du forresten sjekket ut dremel sine egne freser? De har et begrenset utvalg i pinnefreser. Har aldri testet de, men for prøving og feiling duger de nok. De koster dog sykt mye


        Det er merkbar forskjel på luft/vann ja. Vann sliter man med å høre mens Kress'n bråker som en dremel. Jeg bruker dog uansett støvsuger konstant når jeg freser så bryr meg egentlig lite

        Comment


        • #5
          Jeg har en uni fres som jeg har slipt til så den går i dremel chuksen, og to orginale dremel freser, dem er kjempe gode til å ligge i en skuff og samle støv til dem skal kastes, koster sykt mye ja
          No blir det å ta for seg overfresen og å trimme den ned for allt unødvendigt tull, og lage nye fester så den går i routern lettest mulig. Dremelen greier ikke å holde oppe turtallet og det ender med att fresen flekser og kuttene blir unøyaktige. Går jeg ned i kuttehastighet blir det bare svidd lukt. Men jeg har ca en time i artcam og like lite tid på kutting. Så må sjekke litt youtube og se hvordan jeg fikser det

          Comment


          • #6
            Krever litt prøving og feiling i begynnelsen Jeg bruker stort sett bare Google Sketchup med sketchucam plugin så tegner jeg og lager gcode rett i sketchup. Funker knall for 2D fresing Om du har sett noe av det jeg har laget her inne er alt tegnet og mekket gkode av i sketchup! Gratis og meget brukervennlig!

            Comment


            • #7
              Originally posted by kapia View Post
              hvor kjøper dere karer frese bitsene deres?
              Sorotec
              CNC-Plus

              Begge leverer bit av meget brukbar kvalitet (ikke Kina ting!) som holder lenge til normalt hobby bruk.
              eBay bits har jeg prøvd en del av, de er billige men kvaliteten er langt fra bra og må byttes 3-4 ganger raskere enn bits fra de to nevnt over, dermed går vinning opp i spinning eller hva det nå heter....

              Er det noen overkommelige norske butikker som selger den slags
              Nei, det som finnes er noen som selger videre eBay crap etter at de har ganget prisen med 10 eller 20.....
              De andre er leverandører av proff utstyr som ligger milevis over hva vi trenger i kvalitet og sist men ikke minst pris.

              som kan passe på en dremel, siden det er det jeg har til rådighet no, evnt hva fres jeg burde kjøpt meg. Skal frese for det meste mdf og alu om det går. Men skulle hatt litt bits til å kose meg med det allerede no
              "vanlige" bits er 3.175 men det er ingen problemer å bruke disse i en Dremel - bare pass på at du får en chuck til Dremelen som er tilpasset 3.175mm (som f.eks denne)

              Frese MDF fikser det meste men når du gyver løs på Alu så kverver det mer av alle komponentene i fresen. Har en kompis som bruker Dremel og det fungerer helt utmerket for han men alt styres av hvor raskt du beveger fresen, hvor dypt du går pr runde og rotasjons hastighet. Har du "enklere" utstyr så må du kjøre mer forsiktig og mange runder med en liten økning i kutt dybden.
              I tillegg til det som er nevnt over er det viktig å ha sylskarpt verktøy (bits), når dette blir sløvt så kommer røyksignalene fort!

              Skal du teste og kjøre litt "prøv og feil" så kan du handle noen billige bit fra Kina på eBay - da blør ikke lommeboka om det skulle knekke en eller ti bits (som du garantert kommer til å gjøre i begynnelsen)

              Originally posted by Trulsen View Post
              Krever litt prøving og feiling i begynnelsen Jeg bruker stort sett bare Google Sketchup med sketchucam plugin så tegner jeg og lager gcode rett i sketchup. Funker knall for 2D fresing Om du har sett noe av det jeg har laget her inne er alt tegnet og mekket gkode av i sketchup! Gratis og meget brukervennlig!
              gcode genereringen er mange ganger 1/2 jobben - hvis du vil ha et 2.5D CAM verktøy som tar deg et par dimensjoner opp så kan jeg anbefale Sheetcam TNG. Du kan laste en en gratis versjon (max 180 punkter) for å teste det - videre er ikke lisensen så avskrekkende dyr når man oppdager hvor mye mindre tid man bruke og hvor mye materiale som spares siden feilkjøringene blir vesentlig færre.

              Comment


              • #8
                Jeg skal prøve det programet når jeg kommer hjem i kveld så får vi se om jrg forstår noe av kutte dybder og slikt kan jeg fks bestemme att routern kun skal jobbe som mot/for-fres?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kapia View Post
                  Jeg skal prøve det programet når jeg kommer hjem i kveld så får vi se om jrg forstår noe av kutte dybder og slikt kan jeg fks bestemme att routern kun skal jobbe som mot/for-fres?
                  I SheetCAM settes dette opp meget enkelt, i Google SU har jeg ingen peiling på hvordan dette gjøres men det vet sikkert Trulsen.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg blir ikke å bruke sketchup. Jeg har litt erfaring med autoclad, og vil prøve på å bruke den. Derfor cam så jeg kan fortsette med det.

                    Comment


                    • #11
                      takk for tipset Q, det var fantastisk enkelt program å sette seg inn i, samt å feil søke!

                      Comment

                      Working...
                      X