Announcement

Collapse
No announcement yet.

JR Forza 450 - monteringstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by B.A.T View Post
    Dette gikk fort unna

    Hva synes du om kvaliteten på settet ift andre merket du har prøvd eller skrudd?
    Som nevnt innledningsvis så har jeg kun erfaring med T-rex fra tidligere, så lenge vi snakker om 450 heli. Jeg har skrudd litt forskjellig andre ting i andre størrelser, men det er jo ikke veldig relevant.

    Generelt føles kvaliteten helt på topp. Mange klager på skruekvalitet rundt omkring, men på denne er skruene slett ikke myke. Men det er mye 2mm, så det er jo veldig begrenset hvor mye en skal trekke til. Fremre halekasse, inklusive skruene man strammer halebommen med, er gjenget i metall. Det er en stor fordel da den ikke blir utslitt over tid.

    Måten man skrur sammen ramma på var veldig enkel. Behøvde ikke krangle med skruer som gikk tregt eller noe slikt. Til sammenlikning med T-rex føltes denne ramma enklere å sette sammen. Servoene ser og ut til å være veldig enkle å komme til for vedlikehold med unntak av elevator som har en bortgjemt skrue. Men der har JR sendt med en veldig lang umbraco nøkkel nettopp for det formålet. Så da er nok det og helt greit.

    Halemekanikken puslet jeg litt med for å få den smooth. Det er disse bittesmå linkene til pitch slideren som sørger for den lille tregheten som er. Men dette er en helt vanlig løsning, og også på de T-rex'ene jeg har skrudd på. Tips er i allefall å ikke søle med locktiten. Det gjør det ikke noe bedre. Ellers er ting veldig titghte og fine. Ingen slark noe sted.

    Generelt liker jeg ikke når deler er ferdig monter fra fabrikk. Spesielt ikke som på T-rex der en må demontere de for så å sette sammen igjen. Men på denne her behøver man ikke demontere, da det er gjort skikkelig fra fabrikk. Så da forenkler det jo hele byggeprosessen betraktelig da.

    Men er ikke helt i mål ennå, så noen endelig konklusjon er for tidlig
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #17
      Originally posted by Jan-Øyvind View Post
      En herlig liten sak.. Gjøres ferdig på Aurskog i helga? Hadde vært gøy å følge bygget live.
      Sitter ikke og skrur heli på treff nei
      Får ta med noe annet dit. Noe som er ferdig satt sammen og flyklart.
      Skal komme meg av gårde en tur om ikke lenge.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #18
        På tide å gjøre litt til kanskje. Jeg har i allefall satt inn motoren.
        Jeg snakket litt om denne løsningen i post #6. Det med at enveislageret sitter i pinjongen istedet for i hoveddrevet som er vanlig. Som det går frem av bildet er det en stepdown på akslingen. Dvs. det er ingen stepdown. For akslingen er 3mm hele veien, unatt i dette partiet der den kommer ut av motoren.

        Etter å ha skrudd på motorbraketten er det bare å slippe enveislageret rett ned på akslingen. Den sikres på oversiden med en hylse festet med en setskrue. Manualen sier, sjekk at akslingen er ren. Jeg smurte med litegrann Tri-Flow olje på enveislageret. Så er det bare å dytte motoren på plass. Det er god plass og går helt smertefritt.

        Gear mesh, (eller klaring mellom pinjong og hoveddrev), gjøres nå enkelt ved å skyve hele motorbraketten frem og tilbake i de avlange hullene i ramma. Jeg synes dette er en veldig enkel og flott løsning for å justere gear mesh. Framfor å måtte flytte motoren i selve braketten. En liten remse papir mellom. Kopipapir er ok tykkelse. Tynnere papir bør legges i to lag. Jeg prøver meg frem hvor hardt jeg må presse. Etter tre forsøk var jeg fornøyd. Ikke for slakt, og ikke for stramt. Så locktiter jeg skruene helt til slutt.

        Click image for larger version

Name:	IMG_8233.JPG
Views:	1
Size:	122.3 KB
ID:	601319 Click image for larger version

Name:	IMG_8234.JPG
Views:	1
Size:	120.9 KB
ID:	601320+

        Click image for larger version

Name:	IMG_8235.JPG
Views:	1
Size:	157.9 KB
ID:	601318

        PS!
        Pinjongen har to lager, ett på hver side av enveislageret. Den øvre er 3mm og den nedre er 4mm. Selve enveislageret er 3mm. Så jeg mener det burde være fullt mulig å benytte en hvilken som helst annen motor (for den som skulle ønske det) med en 3mm aksel. Da kan man bytte det nedre lageret i pinjongen til ett med indre diameter 3mm, også legge en foring på ca 1,5mm mellom pinjong og motor for å kunne flukte med hoveddrevet. Dette som et alternativ til løsningen jeg forklarte i post #6.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #19
          Dette ser veldig bra ut Kjenner at det klør veldig i bestillingsfingern akkurat nå.
          ---------------------------------------------------------------
          Spectrum DX6i
          Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
          Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

          Comment


          • #20
            ESC plasseres på undersiden av batteriplata. Her er det romslig med plass. På denne ESC'en kommer alle ledningene ut på samme side. Det er en stor fordel i dette tilfellet.

            ESC programmeres enkelt vha stikke. På samme vis som Align, Hobbywing, Turnigy etc. Default verdier er markert i manualen, men jeg har latt det bli en vane nå at jeg setter alt uansett. Da er jeg sikker.

            Denne har forresten en bailout funksjon. Det er en tidsforsinkelse man kan sette slik at motor spoler kjapt opp igjen dersom man bailer ut før denne tiden er gått. Er tiden passert spoler den opp igjen med det som er valgt som initial spoolup. Det er flere tider man kan velge, fra avslått til flere minutter (var det vel, husker ike hvor lenge som var maks). Jeg valgte 5 sek som også er default.

            ESC har og en governor funksjon. Den har jeg ingen tro på og velger å ikke prøve. Gov mode funker ikke på min JR Nex E6, og jeg tror ikke det er noe bedre her. Men prøv de som vil

            Manualen gir ingen anbefalinger til throttlekurver. Det er kurver avbildet i manualen, men det står at disse kun er eksempler. Og at man selv må sørge for å holde seg innenfor anbefalte verdier. Anbefalt er mellom 3600 - 3800 rpm. Jfr Mr.Mel kalkulatoren vil 100% kurve gi ca 4200rpm i snitt ved hover. Jeg satte to flate kurver på hhv 80% og 90% så får jeg se.

            Click image for larger version

Name:	IMG_8236.JPG
Views:	1
Size:	176.1 KB
ID:	601328
            Last edited by arhennie; 23-06-13, 19:14.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #21
              Sånn, da går jeg over til Vbar oppsettet. Det følger med en enkel swash leveler med kit'et som man snepper på masta rett under swash. Så dytter jeg swashen nedpå og den blir liggende helt rett, i tillegg til i rett høyde. Det er altså her swash skal stå på null pitch og senter stikker.

              Som nevnt så vidt i post #10 har jeg noen justerbare servorn. Slik at de sitter ikke fast til servoen før jeg strammer en skrue. Så her setter jeg bare senter stikkeposisjoner. Dvs jeg går inn i den Vbar menyen der swash platen skal justeres level. Trykker ned swash platen og skrur fast servohornene. Enklere får det bare ikke blitt.

              Click image for larger version

Name:	IMG_8238.JPG
Views:	1
Size:	165.0 KB
ID:	601330 Click image for larger version

Name:	IMG_8239.JPG
Views:	1
Size:	163.2 KB
ID:	601331

              Click image for larger version

Name:	IMG_8240.JPG
Views:	1
Size:	172.7 KB
ID:	601329
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #22
                Jeg folder bladene for å sjekke at jeg har null pitch. Et par knepp på trimmen inne i Vbar menyen var alt som skulle til. Så retter jeg ut bladene og trer på pitchmåleren.

                Manualen anbefaler at man setter opp +/-12 grader pitch, men at man reduserer til +/-11 for 3D flyging. For de som kjenner Vbar så skal man oppnå 12-14 grader mellom en verdi på 80-100 i collective menyen. Jeg får 12 grader ved 70. Altså litt lavt så her burde servohornene vært litt kortere for å komme innenfor.

                Videre, i cyclic menyen, skal jeg oppnå 8 grader mellom 80-110. Her ender jeg på 63, så her er det enda litt verre.

                På halen skal endepunktene i Vbar helst være innenfor 80-120. Jeg havner på 108 og 102 så her er jeg godt innenfor.

                Skulle jeg kommet i mål på swash utslagene her måtte jeg hatt en del kortere servohorn. Men disse justerbare hornene som følger med har kun én posisjon på armlengden. Så da må jeg i såfall bytte til tradisjonelle horn. Men jeg tror ikke dette vil være noe stort problem så jeg kjører med dette og ser åssen det flyr.

                Click image for larger version

Name:	IMG_8242.JPG
Views:	1
Size:	225.0 KB
ID:	601333 Click image for larger version

Name:	IMG_8243.JPG
Views:	1
Size:	206.6 KB
ID:	601332
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #23
                  Kan forøvrig nevne at jeg justerte BEC spenningen til 6V. Haleservoen er oppgitt til maks 4,8V. Det er masse diskusjoner på nettet om disse servoene tåler 6V eller ikke. Argumentet er at en 4,8V batteripakke er definert som en 4 celler NiMh eller NiCd som holder nærmere 6V nyladet. Slikt sett burde 6V regulert være ok. Argumentet i mot er at Nikkel pakkene ikke holder den høye spenningen særlig lenge. Servoen yter jo mye mer på 6V enn på 4,8V så det kan tenkes at den lever et mye krotere liv dersom den kjøres fast på 6V.

                  Dvs 4,8V er ikke noe magisk tall, og 5,1V eller 5,5V osv kan og benyttes. Jo lavere spenning jo mindre yter servoen og jo lettere liv får den. Det er uansett krefter nok i denne på 4,8V da dette er en servo som normalt brukes på 500 size heli. Så jeg velger å sette på en stepdown diode som senker spenningen ned 0,7V, noe som gir meg 5,3V.
                  Elefun selger slike. Her er et eksempel på en slik regulator: K10381TA 5.1V Two-way step-down voltage regulator - elefun.no - Radiostyrt hobby
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #24
                    Så da er det egentlig klart for å teste. Jeg samler ledningene litt sånn midlertidig før jeg forsøker å lette litt på den. Den spoler forsiktig opp på pukken foran huset. (Da er det forøvrig en fordel at skidet er litt høyt så ikke halen går nedi steinene).

                    Heli løfter rolig og forsiktig, henger dønn stabilt i lufta og halen står som et spett. Ingen logring eller andre irriterende effekter. Så jeg lander igjen og tusler tilbake til hobbyrommet for å legge ledningene litt mer ordentlig og gjør klar for maiden på stripa.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_8244.jpg
Views:	1
Size:	157.2 KB
ID:	601335
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #25
                      Et par bilder av heli etter at jeg stripset ledninger osv. Orker ikke bruke masse tid på sånt, men synes det ble helt greit. De servoledningene som går helt øverst måtte jeg forøvrig flytte på innsiden av ramma. Canopyen er så smal at det ble ikke plass slik jeg hadde det på bildet.
                      Maiden neste...

                      Click image for larger version

Name:	IMG_8247.jpg
Views:	1
Size:	157.5 KB
ID:	601339 Click image for larger version

Name:	IMG_8248.jpg
Views:	1
Size:	162.1 KB
ID:	601338
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #26
                        veldigt bra , man får lust til å bygge noe
                        Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                        Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                        HD 500 Cell : brain2

                        DX9

                        Comment


                        • #27
                          Det er fint på denne tiden av året. Man kan skru heli til langt utpå ettermiddagen, og ennå er det lyst nok til å fly etterpå
                          Et par bilder før maiden. Viktig det, en vet jo aldri om det er noe å ta bilder av etterpå.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_8250.JPG
Views:	1
Size:	238.7 KB
ID:	601341 Click image for larger version

Name:	IMG_8252.JPG
Views:	1
Size:	223.2 KB
ID:	601340
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #28
                            Da var maide unnagjort, og jeg kan bare si med en gang. Denne likte jeg
                            Hvilket turtall jeg fløy på det vet jeg ikke. Idle 1 på 80% fløy veldig rolig og fint, men det fungerte litt bedre på 90%. Sikkert mye pga det var en del vind. Den er både villig og presis, og jeg likte veldig godt åssen den flyr. Understellet, som kanskje kan virke litt høyt og dumt på bakken, er veldig fint i lufta da de hjelper veldig på orienteringen. Ellers så var fargene på canopy knallfine å se i lufta.

                            Når jeg kom hjem så reduserte jeg pitch littegrann. Jeg beholdt nemlig de +/-12 gradene jeg stilte inn på Vbar under oppsett. JR anbefaler +/-11, og det er det jeg nå har satt ved å justere litt på pitchkurvene. Den ble litt for hissig på pitch for min flystil slik den var og jeg tror den blir bedre å fly på litt mindre pitch.

                            Denne modellen er oppgitt å kunne ta opp til 350mm blader, og det må jeg nok forsøke etter hvert. Det har jeg trua på til min flystil som er rolig 3D. Da kan jeg øke løftet i modellen og fortsatt beholde en mer moderat headspeed. Tror jeg i allefall...

                            Batteriene jeg brukte var et par 3S 40C Sky LiPo batterier som jeg tror var nye i fjor. Men de er lite brukt og de funket som bare det. Også hadde jeg en hønngammel Rhino pakke på 35C. Det fungerte fint til rolig flyging, men turtallet dabbet fort av om en belastet litt over litt tid. 3 min lett 3D som for det meste foregikk på idle 2 gav en rest på måleren på ca 25%. Den måleren pleier være litt pessimistisk så når jeg har ladet opp igjen så tipper jeg det ikke går på mer enn 60-65%. Det får jeg se...

                            Legger ved noen flere bilder fra stripa. Var alene så ingen in flight bilder. Men får håpe det byr seg en anledning å få litt flybilder etter hvert også.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_8261.JPG
Views:	1
Size:	271.5 KB
ID:	601344 Click image for larger version

Name:	IMG_8262.JPG
Views:	1
Size:	165.9 KB
ID:	601345
                            Click image for larger version

Name:	IMG_8263.jpg
Views:	1
Size:	65.5 KB
ID:	601346 Click image for larger version

Name:	IMG_8265.JPG
Views:	1
Size:	139.3 KB
ID:	601343
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #29
                              Detta ser jo lovende ut det


                              Ingen tendenser av noe slag eller problemer? Hvordan vil du sammenligne denne med Trex 450 da? Både i lufta og på byggebordet.
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

                              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

                              Comment


                              • #30
                                Veldig lekker profil, canopy osv, men litt skeptisk til skids, noen low pros hadde vært kult.

                                Comment

                                Working...
                                X