Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vario Alouette 2 monteringstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vario Alouette 2 monteringstråd

    Siden EC-145'n har blitt vinterprosjekt og skal detaljeres en del skaffet jeg meg en Alouette 2. Har hatt lyst på dette lenge og det blir mer montering en bygging på dette.

    Mekanikken lå ferdig, benytter samme mekanikk som EC-145, men, om man ser nøye på det ene bildet ser man at motor ikke passer helt inn i Alouette, dette er nok fordi denne motoren ikke er orginal, og ting stikker litt annerledes ut en det gjør på orginalmotoren. Er stygt redd jeg kanskje må bestille en ny motor. Alternativt ny forgasser. Tips tas i mot med takk på løsninger.

    Click image for larger version

Name:	Alouette 1.jpg
Views:	1
Size:	79.5 KB
ID:	634609Click image for larger version

Name:	Alouette 2.jpg
Views:	1
Size:	44.2 KB
ID:	634610Click image for larger version

Name:	Alouette 3.jpg
Views:	1
Size:	61.6 KB
ID:	634611Click image for larger version

Name:	Alouette 4.jpg
Views:	1
Size:	84.2 KB
ID:	634612Click image for larger version

Name:	bilde 2.jpg
Views:	1
Size:	29.7 KB
ID:	634613Click image for larger version

Name:	bilde 4.jpg
Views:	1
Size:	46.0 KB
ID:	634614
    Jon Kristiansen

  • #2
    Ser man det...!? Denne blir helt sikkert flott når den er ferdigstilt. Hvilke motor er det du har i den da? Ut fra bildene ser det angivelig ut som en av de Vario har? Zenoah 230/260?

    Comment


    • #3
      Hei

      Ja, det er en Zenoah motor, men ikke Vario varianten. Mener å huske det er en 26ccm. Skal nok få tilpasset det i kveld. Er en mm som mangler men får det nok på plass. Fin modell, lettbygd. Denne blir nok ikke detaljert så mye til å starte med da jeg vil ha den i lufta så fort som mulig. Må kjøpe inn lakk til canopy også. Tror jeg gjør det enkelt og gjøre det helhvit.

      Men sånn førtseinntrykk er jo at det er god kvalitet på settet. Dette tar ikke lange tiden å sette sammen.
      Jon Kristiansen

      Comment


      • #4
        Ting går sakte men sikkert fremover. Pusser opp her hjemme så bygging skjer mellopm malingsstrøkene. En tur innom SmallSize endte opp med Power HD servoer, så billige at jeg er skeptisk, men må jo prøve de. Er ikke noe verre en å bytte om det ikke fungerer som det skal. Servoer trenger man jo altids uansett.

        Så nå er servoer installert, motor trukket den ene millimeteren tilbake, noe som løste problemet med forgasser. Byggeveiledningen overlater mye til den som bygger, egentlig ikke veldig bra så her må man være nøye.

        Ikke noe å legge ut bilder av forløpig.
        Jon Kristiansen

        Comment


        • #5
          Jeg ville ikke brukt PowerHD på dette prosjektet. I alle fall ikke de billigste (typisk 9150 osv)
          mye slerk osv. i alle fall når man bruker de i fly
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Hmmm.... Det er notert. Har andre prosjekter de kan leve i om jeg bytter. Får se hvordan de er når jeg får koblet til mottager og sjekket. Uansett er de greie å ha der nå under montering for å få justert alle linker etc. Hadde planlagt Futaba/Hitec sine analoge da dette var anbefalt fra Vario. Er ikke akkurat på servoer man bør spare på ett slikt prosjekt. Hva bruker de andre her? (om det er noen andre her da...)
            Jon Kristiansen

            Comment


            • #7
              Vinteren er over oss og dette prosjektet er tatt opp igjen. Går sakte men sikkert fremover. Her er ett statusbilde etter at det ble jobbet litt i går også.
              Click image for larger version

Name:	Alouette 04112013.jpg
Views:	1
Size:	91.3 KB
ID:	604878
              Jobber med å gjøre ferdig servostag, og skal montere rotorhode osv i kveld og i morgenkveld. Flere bilder kommer.

              Jada, jeg vet det er rotete på bordet....
              Jon Kristiansen

              Comment

              Working...
              X