Announcement

Collapse
No announcement yet.

CARF Tucano Turboprop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CARF Tucano Turboprop

    Her er noen bilder fra en flight på Jarlsberg 1 juli 2013. Syntes de ble bra, så jeg legger de ut her. Takk til alflovvold som var fotograf.
    Attached Files
    TMFK/CMFK
    Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
    CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
    Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
    Indoor Elanor 2015, Clik NG
    EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
    Freestyler 3, Ocelot

  • #2
    Elsker det flyet der! Vil ha!
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Så noen spørsmål

      a) Syntes dere det ryker nok når røykanlegget er på? Eller bør jeg jobber for enda mer røy? Noen tips?

      Click image for larger version

Name:	DSC_1565.jpg
Views:	2
Size:	21.2 KB
ID:	601597

      b) Tucanoen har et Behotec C50 understell som er veldig solid, men også veldig tungt. På bakken fungerer alt perfekt, men i lufta er det ofte den ikke klarer å trekke inn hjula selv om jeg setter i gang i lav hastighet umiddelbart etter takeoff. Har da ca 9 bar på tykktanken.
      - Er det noen tips for å få litt mer sprut i opptrekk av hjula (annet enn å fly inverted for å få dem inn). Noe tekniske dippedutter som kan/bør byttes? Eller er det elektrisk understell som gjelder?
      - Lekker det luft / dvs mister jeg trykk - hvis hjula står halvveis retracted i en legre periode i lufta (dvs frem til jeg flyr inverted og de går inn). Refleksen min nå er å få alle hjula ut igjen hvis jeg ser ett av dem ikke går inn.

      Takk
      Last edited by thomasek; 02-07-13, 11:03.
      TMFK/CMFK
      Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
      CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
      Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
      Indoor Elanor 2015, Clik NG
      EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
      Freestyler 3, Ocelot

      Comment


      • #4
        Takk for sist, veldig flott den Tucanoen din! Fin flyging i rufsete vær!

        Men fy da, design-politiet kommer hjem til deg siden du har dato-merking på alle bildene dine!
        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

        Comment


        • #5
          Jeg har så mange bilder jeg ikke aner når er tatt opp gjennom åra, og det irriterer med så jeg ble glad når det var eget oppsett i kamera, kan jo bare crop'e bildet hvis jeg vil ha det vekk!! Skal design politiet ha adressen min?
          TMFK/CMFK
          Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
          CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
          Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
          Indoor Elanor 2015, Clik NG
          EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
          Freestyler 3, Ocelot

          Comment


          • #6
            Bilder burde blitt fremkalt med EXIF informasjonen på baksida, da ville jeg sluttet med det straks
            TMFK/CMFK
            Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
            CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
            Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
            Indoor Elanor 2015, Clik NG
            EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
            Freestyler 3, Ocelot

            Comment


            • #7
              Hehe joda, ser logikken!
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • #8
                Burde ikke ha problem med og dra in de hjula etter min mening.. Er det 3mm eller 4mm festo slange som brukes?
                Hjelper ikke med mye trykk, hvis man ikke har mengde med luft.
                Kan kansje hjelpe og smøre opp mekkaniken litt..??
                Elektriskt understell funker det, Behotec har elektrisk mekkanik.
                Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
                Viking-Smackdown.com

                Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
                PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

                Jerofuel
                Lynx Heli Innovations

                Comment


                • #9
                  Hei.
                  Jeg ville sjekket at det ikke er noe restriksjon (knekk på luftslangene) i lufttilførselen til ventilen evt. fra ventilen og ut til mekanikken. Vet ikke om det er du som har bygget denne modellen og kjenner den "ut og inn" ? hvis ikke kan det være en god ide å sjekke at det ikke er satt på eller montert restriktorer på luftslangene for å få til en rolig skala bevegelse på hjulene. Og som Jan-T skriver tror jeg det er lurt å få smurt opp mekanikken for å være sikker på at det ikke er noe treghet her ...

                  En annen og kanskje siste løsning er å få testet en highflow ventil som gir mye mer luft enn de tradisjonelle ventilene, eks denne Dreamworks Model Products LLC

                  Jeg har mest tro på at understellet ikke får nok luft og at det er en knekk eller restriktor på en luftslange eller at "eksosen" fra ventilen ikke er fri og at dette gjør at det går litt for tregt.

                  Lykke til med feilsøkingen..
                  - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                  - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                  - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                  - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                  Comment


                  • #10
                    Takker for mange gode tips.

                    Jeg har ikke bygget modellen selv, men jeg har plukket alt fra hverandre - alt fungerer perfekt på bakken - hver gang etter at det ikke vil opp i lufta. Det er en salig blanding av 3 og 4 mm luftslanger. Hadde vært mest komfortabel med 4mm gjennomgående. Det er ganske store trykktanker og nok lufta til å ta det opp og igjen ca 6-8 ganger på bakken. I manualen står det:

                    >Put the gear up immediately after the wheels leave the ground, and do not wait until the plane is too fast. The huge outer gear >doors do hold the gear out a bit, and at too high speed the mains might not want to go all the way up.

                    Så det er tydelig at CARF mener at selve pneumatikken blir litt underdimensjonert og anbefaler å få opp hjula raskt, det er derfor jeg gjør det umiddelbart etter take-off men det er ikke nok.

                    Det er mest fristende å gå for elektrisk hvis jeg må gjøre noe mer som koster litt, men det beste er jo om jeg finner ut en enkel løsning, skal ta en ny kikk etter restirktorer og knekk først.
                    TMFK/CMFK
                    Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
                    CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
                    Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
                    Indoor Elanor 2015, Clik NG
                    EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
                    Freestyler 3, Ocelot

                    Comment


                    • #11
                      Kan du sette på noen enkle hjelpe "ror" på dørene om de sitter festet på understellet. slik at de hjelper understellet inn? Lettere hjul og større slanger?. Et utrolig fint fly med turbo propp
                      Mvh Andreas
                      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                      PCM.at mye glede i litt carbon
                      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                      Comment

                      Working...
                      X