Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fieseler storch fra black horse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ble en mindre hyggelig flight i går da det blåste opp til skikkelig vind samtidig som jeg var i lufta. var en som filmet så har noe av det her. video av to som tar maiden på hvert sitt fly først, storch flyging fra 2:37. Legg merke til den står helt rolig på full gass mot vinden rundt 5min ut i filmen Holdt den i lufta ganske lenge med håp att det skulle roe seg litt så jeg fikk satt den trygt på bakken, men ble bare værre og værre så til slutt måtte jeg bare prøve å lande Utrolig att det gikk bra.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • Fikk noen nye propeller i posten i dag fra hobbyking. en 18x8carbon av den typen som har størrelsen trykt på ene bladet og en 20x8carbon av den typen som har størrelsen trykt på huben. Har hørt att den typen som har størrelsen trykt på bladet skal være bra og ikke den andre typen. men det gjaldt ikke disse 2 i hvertfall. 20x8 propellen er blank og fin og ser veldig proff ut. 18x8 prpellen er matt og pusset og slipt på flere steder, den har også flere hakk i støpingen. Testet propellene i dag. og den 20x8 propellen fungerte bra. men den 18x8 propellen er det bare å kaste.
      Laget en liste over de propellene jag har prøvd på motoren foreløbig. med turtall og thrust.
      bmabula 18x8 7300rpm 4.9kg
      master 20x10 5700rpm 4.8kg
      xoar 20a 3d 5300rpm 4.5kg
      20x8 carbon 5900rpm 5.1kg
      18x8 carbon 7000rpm 3.2kg

      Her er bilder av propellene er 20x8 som sitter på flyet.
      Click image for larger version

Name:	DSC01171.jpg
Views:	1
Size:	75.2 KB
ID:	602653Click image for larger version

Name:	DSC01172.jpg
Views:	1
Size:	54.5 KB
ID:	602654Click image for larger version

Name:	DSC01174.jpg
Views:	1
Size:	48.3 KB
ID:	602655
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • Har gått over Storchen i dag for å gjøre den klar til warbirdweekend. Sjekket alle fester og skruer for se att ikke noe har løsnet. Tok en runde på motoren og tror jeg vet hvorfor den er så tungstartet når den har stått litt. All oljen som har samlet seg i veivhuset renner ned på pluggen og fyller den. tok ut pluggen i dag og den var gjennomvåt av olje

        sjekket ventilene, innsugsventilen var bra men eksosventilen var det alt for stor åpning på. Den skal være mellom 0.05mm og 0.08mm. den var på over 0.2mm. Justerte den til 0.05 da det er eneste bladmålet jeg har under 0.1mm.

        Justerte tenninga til 30grader for att den skal gå litt penere på tomgang, Mistet kanskje 100rpm på toppen men det går bra

        Tok så litt finjustering på forgasseren. Den gir nå 5900rpm med en 20x8 carbon og stabil tomgang på 1700-1800rpm.

        Må bare få laget litt bedre covlingfester for de er elendige, og har bestilt nye hjul som jeg håper å få i løpet av uka. det sitter ulike hjul på den nå da jeg har mistet ett av orginalhjulene i lufta og finner det ikke igjen.

        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • Så nå kan du håndstarte den da? Da er det jo bare velstand.

          Etter at du har kommet ned mot mere normal tennings-vinkel på ca 30 grader, så kan du kanskje få lavere tomgang også?

          1700-1800 er jo litt høyt. Du burde få den ned til 1300-1400 etterhvert, kanskje?

          Så nå blir det en relativt stor Stork på WarbirdWeekend, det er bra!
          Last edited by kwik; 18-08-13, 21:29.
          Dont expect, inspect.
          Fun Police everywhere!

          Comment


          • JA men er greit å bruke starter når den har stått litt. eller må jeg ta ut pluggen å tørke den først

            Kan nok få den litt lavere men da begynner den å gå litt ujevnt. Og blir ganske kraftige vibrasjoner. Det rister godt til pilotene som det er hehe
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • Storchen fikk luftet seg noen turer på warbirdweekend i helga. og etter å sett over den nå så er det noen små ting som må fikses. Har blitt litt slarkete der understellet sitter festet til kroppen. også må det gjøres noe med hengslingen til ballanseror og flaps. Det er jo bare 2 finer biter som det er borret hull i og satt i en skrue med mutter. Det har selvfølgelig resultert i att hullene har utvidet seg og det er masse slark i rorene. Skal se om jeg finner ett passende messing rør som jeg kan kappe i små bter og lime inn i hullene i hvert hengsel. så kan skruene slite på messing i stedet for porøs finer fra østen
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • Må regne med litt vedlikehold på disse Warbirdene
                Forøvrig flott flyging og modell på WBW Tom.
                Balsa

                Comment


                • enig med Trond !!

                  Comment


                  • Så det går an å ha med tørkestativ på treff uten å bli mobba ihjel??
                    Synes storken er cool jeg
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • Ja, så lenge det er ett ordentlig tørkestativ...
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • Takk for ros Tror kanskje jeg klarte å overraske noen med en overraskende take off på første turen. Var veldig nervøs og lurte på om jeg bare skulle ta den rolig og pent på første turen, men fant ut att det ville jo blitt for dumt

                        Så da var det bare å gi gass og så fort halen løfter seg så er det bare å dra stikka bakover

                        Regner med denne er med på neste warbirdweekend også.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • Håper den er hel og luftdyktig neste år ja. Den var steintøff. Husker jeg snakket med noen i helga som ikke likte Storchen. Nevnte da Siebel 201 som tapte kampen om å bli observasjonsfly. Egentlig like greit..
                          Olav Moe

                          -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                          Innholdet i min hangar, sånn ca

                          Comment


                          • hehe ja den var vel mindre pen

                            Jeg har alltid syntes storchen er knall tøff, Og denne modellen flyr jo som en storch også bare man venner seg til å fly den. Handler litt om å tørre å fly sakte nok, og krappe siderorsvinger med vingene i vater hehe.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • Hadde ett lite uhell med Storchen på søndag. Drev å prøvde på sakte STOL landinger, Da den landet litt vel hardt. Det resulterte i att ene vinge stagget brakk, av tyngden av vingen hehe. Ble ingen andre skader. HAr nå satt det til liming. Valgte å borre hull og sette inn 3cm lange pianotråd biter for å stive det opp. Så får vi se om det holder. Det er i utgangspuntet bare freset ut ett spor i stengene som det svarte plastfestet er limt inn i. noe som gjør att det blir veldig lite hold på sidene. Limte med Pu-lim også tapet for att det skulle holde seg sammen når limet utvider seg. så får vi se om det blir bra Den stanga som var spjæret, limte jeg bare sammen med PU-lim og surret sammen med tape

                              Click image for larger version

Name:	DSC01797.jpg
Views:	1
Size:	52.0 KB
ID:	603742
                              Click image for larger version

Name:	DSC01798.jpg
Views:	1
Size:	33.5 KB
ID:	603743
                              Click image for larger version

Name:	DSC01799.jpg
Views:	1
Size:	49.6 KB
ID:	603744
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment


                              • Litt modifisering på gang her. Etter noen turer med en 4-takter som er alt annet enn vibrasjonsfri så begynte det å bli veldig mye slark i hengslene til ballanseror og flaps. Det er orginalt bare en 2mm skrue gjennom finer, så hullene i fineren blir jo bare større og større. Har borret opp hullene til 3mm og satt inn en slik messing sak som følger med servoer i hver del. Så de blir sittende med falsen mot hverandre, En 2mm skrue med en tynn krympestrømpe på passet perfekt inn i messingforingen. Så var det bare å skru fast med låsemutter

                                Orginalt så det slik ut
                                Click image for larger version

Name:	DSC01926.jpg
Views:	1
Size:	22.5 KB
ID:	604065

                                Messing foringer og skrue med krympestrømpe på plass
                                Click image for larger version

Name:	DSC01927.jpg
Views:	1
Size:	22.4 KB
ID:	604066

                                Alt skrudd sammen
                                Click image for larger version

Name:	DSC01930.jpg
Views:	1
Size:	25.2 KB
ID:	604067

                                Det neste blir å se på selve overføringen fra servoene da det er litt slark der også.
                                Last edited by tyor; 15-09-13, 19:44.
                                Tom Nohr
                                Tennisveien 9
                                2450 Rena

                                Frsky taranis 9+
                                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                                + diverse små ting

                                Comment

                                Working...
                                X