Announcement

Collapse
No announcement yet.

JR Forza 450 - Mitt første forsøk på å bygge helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JR Forza 450 - Mitt første forsøk på å bygge helikopter

    Etter mye vurderinger og skumming av div forum og tråder så falt jeg veldig for denne modellen. Tråden blir nok ikke like informativ som arhennie sin men kanskje mer en plass for meg å stille alle "newbie" spørsmålene som alle andre også lurer på uten å spamme ned andre sine tråder.

    Heliet er på vei og hvis sporingsinfoen stemmer så er det her straks......

    Her er uansett ett teaser bilde for de som ikke kjenner modellen.
    Click image for larger version

Name:	88331.jpg
Views:	1
Size:	61.3 KB
ID:	634714


    Hvis dere lurer på noe om dette helikopteret så finner dere hjemmesiden til JR Forza 450 her.

    Litt tekniske data:
    • Length 663mm
    • Height 222mm
    • Width 135mm
    • Gross weight 820g or more
    • Main rotor diameter 731mm
    • Main blade length 325 - 350mm
    • Gear ratio 9.07 : 1 : 4.29
    • Main shaft diameter 6mm
    • Tail output shaft diameter 4mm
    • Tail rotor diameter 155.5mm
    • Engine JR NHM-30-6P 3500KV, 3mm aksel
    • Swash type 120 grader CCPM
    • Flybarless head: DFC
    • Taledrive: belt drive system
    • Battery: 3S LiPo 2200-2700mAh (max 35x105x27mm)

      I tillegg så har min comboversjon følgende utstyr med:
    • Swash servoer: 3 x JR FBL-DS21, 6V - 2,5kg. at 0,128s.
    • Haleservo: DS3500G, 4,8V - 1,94kg. at 0,07s.
    • ESC: JR NHA-50-SB5, softstart, SBEC


    Litt "sjølskryt" fra hjemmesiden deres
    • Bearing blocks with integrated servo mounts - solid servo mounting and direct linkages to the swash plate.
    • Carbon frames which are rigid and lightweight give a very clean look to the helicopter.
    • The servos can be easily removed from the helicopter frame.
    • Adjustable servo horns are included to provide an accurate linkages. (Only for JR servos)
    • 6mm main shaft, 4mm tail shaft - strong and crash resistant.
    • Autorotation one way bearing integrated into the pinion gear, allowing a simple and leightweight main gear.
    • Helical tooth main gear results in a smooth drive train and low noise footprint.
    • The new belt drive system features a large front pulley, giving low drag drive to the tail rotor.
    • Originally-designed control lever - very simple with no free play - feels like a much larger helicopter.
    • FRP canopy neatly covers all the mechanics, giving a simple and smart appearance.


    Jeg endte opp med combopakken fra Elefun med alt unntatt FLB kontroller, mottaker og sender. FBL og mottaker blir AR7200BX som jeg kjøpte fra Ragge. Sender blir min trofaste DX6i.
    Last edited by B.A.T; 16-07-13, 17:47. Reason: Oppdatering
    ---------------------------------------------------------------
    Spectrum DX6i
    Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
    Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

  • #2
    Og da var pakken kommet

    Vips så hadde postmannen avløst spenningen

    Her er litt bilder av unboxingen

    Click image for larger version

Name:	P7111918.jpg
Views:	1
Size:	118.4 KB
ID:	601748Click image for larger version

Name:	P7111920.jpg
Views:	1
Size:	70.4 KB
ID:	601749Click image for larger version

Name:	P7111921.jpg
Views:	1
Size:	85.9 KB
ID:	601750

    Får ikke begynt på denne før over helgen. Skal bort til mandag.
    ---------------------------------------------------------------
    Spectrum DX6i
    Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
    Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

    Comment


    • #3
      nice , gratulera
      har du fårt gyro ( AR7200BX )
      Goblin 700 : vbar 5,3 pro
      Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

      HD 500 Cell : brain2

      DX9

      Comment


      • #4
        Takk for det

        Den kom i posten i dag så da har jeg alt klar for å kunne bygge. Tror det eneste jeg trenger å skaffe er en pitchmåler og det har de helt sikkert på den lokale sjappa på Løten eller Hamar.
        ---------------------------------------------------------------
        Spectrum DX6i
        Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
        Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

        Comment


        • #5
          Har så smått begynt - Step 1

          Endelig hadde jeg en time for meg selv pg da var det bare å prøve og begynne.

          Sånn ser settet ut når alt er tatt ut av esken.
          Click image for larger version

Name:	DSC_8804.jpg
Views:	1
Size:	60.1 KB
ID:	601850

          Her er alle deler og trinnene i steg 1.
          Click image for larger version

Name:	DSC_8811.jpg
Views:	1
Size:	84.5 KB
ID:	601851Click image for larger version

Name:	DSC_8812.jpg
Views:	1
Size:	92.6 KB
ID:	601852

          Og sånn ble resultatet.
          Click image for larger version

Name:	DSC_8813.jpg
Views:	1
Size:	62.8 KB
ID:	601853

          Det jeg har gjort er å montere servohorn på servoene og satt de fast i en brakett som holder alle på rett plass rundt hovedakslingen. Samme ble gjort på halerotorservoen slik at den også er klar.

          Første inntrykket er veldig bra. Alt ser veldig ryddig og det virker som alle detaljer er tenkt på, både i hvordan settet er pakket og hvordan manualen er lagt opp med tips, forklaringer og tegninger. Jeg synes løsningen med justerbare servohorn er genialt. Er rart ingen andre har tenkt på dette. Aldri noe problem å få ting helt rett da.
          ---------------------------------------------------------------
          Spectrum DX6i
          Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
          Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

          Comment


          • #6
            Justerbare horn hadde TT på nye Raptor G4 så JR var ikke først ut her

            Bakdelen er at de ikke har flere hull slik at du ikke får justert armlengden. Om det blir et problem ser du når du skal ha dette blå lyset i BeastX'en din. Så i verste fall må du sette på standard horn.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              At Raptoren hadde viste jeg ikke men jeg har ikke sett sånne når jeg har tråler nettbutikkene etter servoer og tilbehør
              Får håpe at det flyr greit når jeg skal koble alt opp. Synes det er vanskelig å få alt rett med vanlige horn.
              ---------------------------------------------------------------
              Spectrum DX6i
              Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
              Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

              Comment


              • #8
                Step - 2

                Ble litt tid i dag også.

                Her er før jeg knakk i gang.
                Click image for larger version

Name:	DSC_8814.jpg
Views:	1
Size:	100.1 KB
ID:	601884

                Og sånn ble det etter jeg var ferdig.
                Click image for larger version

Name:	DSC_8816.jpg
Views:	1
Size:	91.8 KB
ID:	601885

                Jeg syntes ramma var grei å skru sammen. Jeg tok å skrudde alt sammen først så jeg var sikker på at alt var rett før jeg hadde på gjengelim. Mye skruer selvfølgelig men det trengs for å holde alt fast

                Siden jeg skal bruke en AR7200BX så droppet jeg den øvre gyroplattformen og satte kun bjelken for å avstive.

                Alle delene sitter godt og jeg trengte ikke å bøye eller true noe på plass.
                ---------------------------------------------------------------
                Spectrum DX6i
                Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                Comment


                • #9
                  Step - 3

                  Og siden jeg var så godt i gang så ble det å fortsette på hovedaksling, batteribrett og understell.

                  Før alt var åpnet
                  Click image for larger version

Name:	DSC_8818.jpg
Views:	1
Size:	68.1 KB
ID:	601886

                  Etter alt var skrudd på.
                  Click image for larger version

Name:	DSC_8819.jpg
Views:	1
Size:	83.9 KB
ID:	601887
                  Click image for larger version

Name:	DSC_8820.jpg
Views:	1
Size:	69.0 KB
ID:	601888

                  Alt passet bra sammen. Mye skruer men samme her, de trengs for å holde alt sammen. Akslingen går lett rundt så det ser ut som alt står beint også.
                  Et spørsmål til alle dere durkdrevne helibyggerne der ute. Bruker dere noe olje på akslingen? Hva med de øvre og nedre lagret? I såfall, hvilket smøremiddel er få foretrekke?
                  ---------------------------------------------------------------
                  Spectrum DX6i
                  Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                  Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                  Comment


                  • #10
                    Er nok ikkje alltid det er helligt og olje lagrene som eg har forståt, grusen sitter seg godt fast i oljen for eksempel! Men feathering shaft lagrene bør få seg litt greas, også skal visst automat olje vera god saus for enveislagre
                    • T-rex 450L Dominator. BeastX
                    • T-rex 550 Pro Dfc. BeastX
                    • T-rex 600N. Ikon

                    Comment


                    • #11
                      Hmmmm... Ikke dumt. Får kikke litt på det når alt er satt sammen. Plages litt nå med å få alt til å gli uten motstand bak på halen. Får skru alt fra hverandre igjen for å se om jeg klarer å finne ut hvorfor.
                      ---------------------------------------------------------------
                      Spectrum DX6i
                      Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                      Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                      Comment


                      • #12
                        Step 4

                        Og så var det litt oppdatering igjen

                        Har endelig fått litt tid til å bygge de siste par dagene. Her følger steppene som jeg har fullført.

                        Steg 4 var swasplate og rotorhode.
                        Click image for larger version

Name:	DSC_8822.jpg
Views:	1
Size:	85.6 KB
ID:	602306

                        Click image for larger version

Name:	DSC_8828.jpg
Views:	1
Size:	54.1 KB
ID:	602304Click image for larger version

Name:	DSC_8827.jpg
Views:	1
Size:	61.8 KB
ID:	602305
                        Syntes dette gikk veldig greit men stusset litt over at linkene skal være akkurat 47mm da pitch ikke kommer til å være 0 grader når linkarmen på servoene er i 90. Ser nok litt bedre hvordan dette skal bli når jeg starter på siste justering og oppkobling av flb enheten.

                        Ellers så merker jeg godt mangelen av ei tang til linkene så det er neste ting som skal bestilles fra den store weben.
                        Last edited by B.A.T; 21-07-13, 14:42. Reason: Retta bilder
                        ---------------------------------------------------------------
                        Spectrum DX6i
                        Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                        Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                        Comment


                        • #13
                          Step 5

                          Så var turen kommet til halen.

                          Click image for larger version

Name:	DSC_8830.jpg
Views:	1
Size:	56.6 KB
ID:	602307

                          Click image for larger version

Name:	DSC_8837.jpg
Views:	1
Size:	51.0 KB
ID:	602308
                          Click image for larger version

Name:	DSC_8834.jpg
Views:	1
Size:	59.1 KB
ID:	602310Click image for larger version

Name:	DSC_8832.jpg
Views:	1
Size:	63.6 KB
ID:	602309

                          Det går jo ganske greit å følge tegningene i fra manualen men jeg syntes det var vanskelig å få alt friksjonsfritt bak. Det er akkurat som noe "tar i" når man beveger tail sliden frem og tilbake med alt montert. Jeg skrudde alle skruer løs, rengjorde disse og skrudde sammen på nytt i tillegg til at jeg var særs forsiktig med lock-tite. Dette syntes til å hjelpe endel men jeg er fremdeles ikke helt fornøyd så da blir det å repetere dette en gang til sånn at jeg blir helt fornøyd. Ellers så var det bare å koble resten sammen, feste halen og stramme slik at remmen ble bra.
                          Last edited by B.A.T; 21-07-13, 14:58.
                          ---------------------------------------------------------------
                          Spectrum DX6i
                          Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                          Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                          Comment


                          • #14
                            Step 6.1-6.3

                            Videre så skulle elektronikken også inn.

                            Click image for larger version

Name:	DSC_8838.jpg
Views:	1
Size:	89.3 KB
ID:	602311

                            Click image for larger version

Name:	DSC_8843.jpg
Views:	1
Size:	79.5 KB
ID:	602312
                            Startet med motoren og det var utrolig enkelt å smette på pinion med enveislagret integrert. Videre så er det bare å sette motorfestet inn, feste de 4 skruene og stramme dem når man har fått riktig mesh til hovedgiret.

                            Click image for larger version

Name:	DSC_8850.jpg
Views:	1
Size:	90.8 KB
ID:	602314Click image for larger version

Name:	DSC_8851.jpg
Views:	1
Size:	82.5 KB
ID:	602315
                            Videre så var det å montere esc under batteribrettet. Her skulle det brukes dobbelsidig gyrotape og en strip. Siden alle ledningene kommer ut på samme side så er dette en enkel og praktisk montering som tar lite plass.

                            Videre så var det bare å tre festet til batteriet under batteribrettet i den utskjærte sloten og feste borrelås tape på brettet og batteriet.

                            Click image for larger version

Name:	DSC_8848.jpg
Views:	1
Size:	52.4 KB
ID:	602313
                            Til slutt festet jeg mottaker/fbl enhet bak på gyrobrettet med gyrotape. Begynte også så smått å prøve å få ryddige servoledninger frem til AR7200BX.

                            Videre så gjenstår det å programmere BXen, koble opp alle servoer og nullstille dem, justere alle linker slik at de har riktige lengder, lodde fast en XT60 kontakt til esc og feste rotorblader og canopy.

                            Har kommet langt men det gjenstår enda endel arbeid før den er i lufta.
                            ---------------------------------------------------------------
                            Spectrum DX6i
                            Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                            Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                            Comment


                            • #15
                              Step 6.4-6.5

                              Og da er man enda litt videre.

                              Har nullstilt alle servoer og festet servoarmene i 90 grader, loddet på xt60 kontakt på esc, justert linkene med den medfølgende swashplate guiden, festet rotorblad, festet canopy, laget hull til den korteste antenna på i canopy og trukket frem alle servokabler og ryddet i dem.

                              Da gjenstår det bare oppsett av AR7200BX og justering av lenker slik at pitch blir rett. Må også få kjøpt meg et pitchmeter slik at alt blir riktig.

                              Click image for larger version

Name:	DSC_8979.jpg
Views:	1
Size:	92.9 KB
ID:	602417Click image for larger version

Name:	DSC_8978.jpg
Views:	1
Size:	86.2 KB
ID:	602418Click image for larger version

Name:	DSC_8976.jpg
Views:	1
Size:	93.2 KB
ID:	602419Click image for larger version

Name:	DSC_8973.jpg
Views:	1
Size:	103.8 KB
ID:	602420Click image for larger version

Name:	DSC_8972.jpg
Views:	1
Size:	102.8 KB
ID:	602421
                              ---------------------------------------------------------------
                              Spectrum DX6i
                              Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                              Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                              Comment

                              Working...
                              X