Announcement

Collapse
No announcement yet.

GoPro Hero3 sin WiFi påvirker Futaba FASST mottager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GoPro Hero3 sin WiFi påvirker Futaba FASST mottager

    Greit å vite før du vurderer å bruke WiFi'en til å styre Hero3'en som står på det største heliet ditt

    Oppdaget dette på en Futaba FASST mottager - og repeterte også feilen på en Orange FASST mottager.
    Condor modellflyklubb (Vestfold / Re kommune)

  • #2
    På hvilken måte? Har brukt gopro hero 3 med wifi på min trex 600, merket ikke noe spesielt.

    T-Rex 500 PRO DFC
    T-Rex 600 Nitro Pro

    T-Rex 500 EFL PRO
    Futaba 14SG

    Comment


    • #3
      Er bare når WiFi er i bruk at det er aktuelt.
      Ser ut som mottageren går i failsafe en liten stund og så tilbake til normalt.
      Men vi opplevde også at en trex 800 kastet seg over på siden og i bakken (??!!)
      Condor modellflyklubb (Vestfold / Re kommune)

      Comment


      • #4
        Hvilken WiFi protokoll (b-g-n) bruker gopro'en, og hvis den bruker n - hvilken båndbredde brukes (20 eller 40MHz)
        Uten at jeg kjenner til detaljene rundt dette så er en mulig årsak at WiFi senderen i GP'en sender så kraftig at det omtrent "slår ut" Futaba mottakeren. Dette problemet er kjent fra situasjoner hvor folk skal binde opp / justere og hvor radioen står for nærme mottaker antennene.
        Bruker WiFi senderen n-protokollen er mulighet for feil enda større, denne protokollen stjeler omtrent 1/2 2.4GHz båndet (sikkert vesentlig mer hvis rx-tx står helt opp i hverandre) noe som gjøre det vesentlig trangere for RC-kanalene. Videre er rekkevidden for n omtrent dobbelt så lang som b-g, om dette skyldes sender effekt har jeg ikke sjekket i farten men dette er også en faktor som kan påvirke i negativ retning.

        Comment


        • #5
          helt enig.. mistet kontroll på en epp kjærre i helgen.. var på slektstreff i halden og fløy rundt.. så bad noen meg filme litt fra luften.. så satte på min gopro.. fløy litt rundt.. et 30 sec kom første greia.. flyet svarte ikke på kontroll input. kom fort tilbake.. og rundt minuttet senere ble alt av kontroll borte.. og flyet havnet 16 meter oppe i en bjørk.. fikk dratt kranbil fra sandefjord bort til halden på onsdag for å plukke ned camera og understell som satt igjen oppe i treet.. flyet fikk jeg lirket ned etter noen timer samme helg.. så jeg kommer ikke til å bruke wifi på gopro noe mere mens det er i lufta.. kun for å se hvordan kamera er stilt inn..
          syntes det er like gøy å se på som det er å fly
          carl goldberg ultimate
          DJI S900
          piper pawnie el kjærre


          Futaba 14SG
          diverse epp tjafs
          Per-Egil Furuseth

          Comment


          • #6
            Mulig en kan unngå problemet ved å plassere kamera og mottager langt fra hverandre, men det har jeg ikke tenkt å forske på
            Condor modellflyklubb (Vestfold / Re kommune)

            Comment


            • #7
              Originally posted by SveinungH View Post
              Mulig en kan unngå problemet ved å plassere kamera og mottager langt fra hverandre, men det har jeg ikke tenkt å forske på
              Blir det stor nok avstand så vil det sikkert virke, men husk at WiFi senderen på GP alltid vil være vesentlig nærmere mottakeren enn radioen hos piloten og dermed oppleves i mottakeren som en markant sterkere sender.

              Comment

              Working...
              X