Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vegglifjell - endelig et vestavind hang i sentrale deler av Østlandet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vegglifjell - endelig et vestavind hang i sentrale deler av Østlandet!

    Fikk noen tips og fant noe informasjon på de gamle Cirrus web sidene om at det er mulig å fly på Vegglifjell men utenom dette var det lite informasjon å oppdrive.
    Etter en telefon til [spacewalker] i dag tidlig ble vi enige om å prøve Vegglifjell siden det var meldt en 3-5 m/s ren vestavind.
    Etter et par timers biltur og litt vandring kom vi frem til et fantastisk vestavind hang - noe jeg ikke trodde fantes på Østlandet.
    YR spådde 3-4m/s og økende utover dagen, men når vi kom frem blåste jevnt 8 m/s noe som ga et silke hang for de fleste modellene.
    Stedet har potensiale fra laber bris og oppover til du ikke greier å stå...
    Hovedhanget er rett vest men det går å fly sel om vinden dreier noe nordover eller sydover.

    Webcamera i nærheten:
    Webcam
    Værstasjon info (tmp/vind/regn etc)

    Adkomst:
    Vegglifjell ligger ca 8 mil nord for Kongsberg og 2 1/2 times kjøring fra Oslo - altså innenfor "komfort sonen" når det gjelder reise med bil.
    Enkleste vei hvis du kommer sydfra er å sikte på kongsberg, følg så Numedalen oppover forbi Flesberg og Rollag til du kommer til Veggli. Her tar du av til venstre mot Vegglifjell og følger Fv108 opp fjellsiden, gjennom en bom (60.- Kroner og den tar kort) opp til Veggli fjellstue, du fortsetter videre opp til du kommer til toppen og veien begynner å gå nedover igjen etter at du har passert en liten vanndam. Her er det en del parkeringsplasser på begge sider av veien.
    Følg så stien oppover på høyre side (dam siden/nord) når du kommer fra Veggli. Nå har du henget på venstre side av denne stien.

    Hang og landing:
    Det er mulighet til å starte etter 5 minutters gange men landingen her er relativ steinete, forsetter du en 25-30 minutter til så er det en nydelig startplass ca 2-300 meter nedenfor stien, denne har to myrer på hver sin siden som er helt perfekte å lande på. Det blåste en 10++ m/s i dag og ladingen var stadig helt silkemyk og uten turbulens!

    Dagen ble avsluttet rundt 7-8 tiden og vinden hadde da økt til et nivå som gjorde det vanskelig å stå på starten, hanget var stadig laminært med det begynte å bli litt for "brutalt" for mine modeller uten ballast.....

    En ting er sikkert og det er at dette stedet kommer til å bli brukt en del fremover!

    Alternativt østavind hang:
    Sjekk innlegg #12 og #14 for kart og mer info

    Overnatting:
    Veggli fjellstue ligger kun et par kilometer fra starten. Her er det mulighet til å få en matbit eller leie hytte, fra små kryp inn til hytt med "alt" og døgnprisen er grei.
    Mer info finner du på hjemmesiden til fjellstua

    Oversikt bilde:
    Click image for larger version

Name:	vegglifjell_v1.jpg
Views:	1
Size:	73.6 KB
ID:	635087

    Parkering:
    Click image for larger version

Name:	Parkering.jpg
Views:	1
Size:	101.5 KB
ID:	635072

    Depot:
    Click image for larger version

Name:	Depot.jpg
Views:	1
Size:	123.2 KB
ID:	635067

    Landing:
    Click image for larger version

Name:	Landing-H.jpg
Views:	1
Size:	112.7 KB
ID:	635071 Click image for larger version

Name:	Landig-V.jpg
Views:	1
Size:	108.0 KB
ID:	635070

    Toppen av hanget:
    Click image for larger version

Name:	Hang.jpg
Views:	1
Size:	95.6 KB
ID:	635068 Click image for larger version

Name:	Hang2.jpg
Views:	1
Size:	91.3 KB
ID:	635069

    Her er noen bilder fra dagens tur:
    Click image for larger version

Name:	08-DSC_0067.jpg
Views:	1
Size:	78.2 KB
ID:	635056 Click image for larger version

Name:	09-DSC_0006.jpg
Views:	1
Size:	145.7 KB
ID:	635057
    Click image for larger version

Name:	10-DSC_0009.jpg
Views:	1
Size:	83.9 KB
ID:	635058
    Click image for larger version

Name:	18-DSC_0043.jpg
Views:	1
Size:	38.4 KB
ID:	635066 Click image for larger version

Name:	16-DSC_0025.jpg
Views:	1
Size:	66.2 KB
ID:	635064
    Click image for larger version

Name:	13-DSC_0014.jpg
Views:	1
Size:	79.7 KB
ID:	635061 Click image for larger version

Name:	02-DSC_0055.jpg
Views:	1
Size:	47.4 KB
ID:	635055
    Click image for larger version

Name:	17-DSC_0027.jpg
Views:	1
Size:	76.4 KB
ID:	635065 Click image for larger version

Name:	14-DSC_0017.jpg
Views:	1
Size:	34.2 KB
ID:	635062
    Click image for larger version

Name:	01-DSC_0039.jpg
Views:	1
Size:	49.1 KB
ID:	635054 Click image for larger version

Name:	15-DSC_0020.jpg
Views:	1
Size:	19.0 KB
ID:	635063
    Click image for larger version

Name:	11-DSC_0012.jpg
Views:	1
Size:	43.6 KB
ID:	635059 Click image for larger version

Name:	12-DSC_0013.jpg
Views:	1
Size:	35.2 KB
ID:	635060


    En liten uredigert video av morro på hangkanten:
    Last edited by Quadrocopter; 29-09-14, 22:55.

  • #2
    De fleste vil gjerne dra mot sjø og varme om sommeren, men det ser ut som at du har hatt det skikkelig gøy!
    Last edited by bjeff; 18-07-13, 14:21.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Takk for tips Leif. Driver å bygger på en Reichard 2.5 m seilfly. Blir ikke ferdig med første i det fine været. Men bra at det er hang ikke så alt for langt unna.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Originally posted by bjeff View Post
        Vi som prøver å være normale mennesker drar gjerne mot sjø og varme om sommeren, men det ser ut som at du har hatt det skikkelig gøy!
        Modellflyvere er ikke i nærheten av å være normale. Super dag på fjellet i går.
        Fly well-make my day!

        Comment


        • #5
          Fin bildeserie Q
          Fly well-make my day!

          Comment


          • #6
            Originally posted by spacewalker View Post
            Fin bildeserie Q
            Takker for det, vinden tok seg opp mer og mer etter dere var dratt og på slutten hadde jeg problemer med å holde kontroll på det som var av løse ting i depotet

            Fulgte tråkket som gikk langs hang kanten i håp om slippe bakken opp til stien, dette var dessverre et saue tråkk og som alle vet går sauer på fire ben og har et relativ samlet steg samt god balanse, noe ikke jeg har. Tråkket var så smalt at det var problemer å sette begge beina i det og det hjalp heller ikke mye med kraftige vindkast som ble fanget opp av "ryggsekken" og dro meg et par meter sidelengs....
            Etter noen hundre meter satte jeg kursen opp mot stien (ble regelrett blåst oppover mot stien) og fulgte den til parkeringsplassen - skal si deg at bilsete var deilig!

            Comment


            • #7
              Overnatting

              Oppdater post #1 med informasjon om overnatting på Veggli Fjellstue.

              Comment


              • #8
                Ser nesten bort dit fra mine foreldres hytte og kjører veien rett nedenfor når jeg skal dit. Tror jeg må hive et fly i bilen neste gang, og satse på litt vestavind. Er det ren vest som gjelder, eller kan en tyne det litt??

                Comment


                • #9
                  Hei. du kan tyne det litt. Hvor mye må erfares.
                  Fly well-make my day!

                  Comment


                  • #10
                    Den første starten du kommer til er ikke så ille som den ser ut. Vi flyr som regel derfra og har ikke hatt noen skader på grunn av stein. Flyr alle flyene mine der, til og med skalafly som har understell lander jeg der uten problemer.
                    Det er også helt greit å lande fremme ved kanten, men du må ha gode bremser og fly korte innlegg.

                    En annen mulighet er å parkere ved trafoen og gå noen få meter. Landinga er litt "trang", men fullt brukbar. Flyr F3X fly her også.

                    Knut I.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by grønnskolling View Post
                      Ser nesten bort dit fra mine foreldres hytte og kjører veien rett nedenfor når jeg skal dit. Tror jeg må hive et fly i bilen neste gang, og satse på litt vestavind. Er det ren vest som gjelder, eller kan en tyne det litt??
                      Du kan tyne det en del. Selv om det ikke er rein vest står det gjerne rett inn på kanten.

                      Knut I.

                      Comment


                      • #12
                        Til opplysning så er det han for østavind rett i nærheten. Kjør litt ned mot skisenteret og parker langs veien. Det er ei lomme som du kan parkere på.
                        Gå fra veien og ned til bekken og derfra er det motbakke (i lyng) til du er på toppen.

                        Landinga her er vel den beste jeg har sett på et hang i Norge. Helt jevnt og bare lyng på baksiden.

                        Knut I.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by hyper View Post
                          Til opplysning så er det han for østavind rett i nærheten. Kjør litt ned mot skisenteret og parker langs veien. Det er ei lomme som du kan parkere på.
                          Gå fra veien og ned til bekken og derfra er det motbakke (i lyng) til du er på toppen.

                          Landinga her er vel den beste jeg har sett på et hang i Norge. Helt jevnt og bare lyng på baksiden.

                          Knut I.
                          Veldig bra!
                          Kan du plotte stedet inn på et kart (https://maps.google.com/maps?daddr=6...sz=14&t=p&z=15)
                          Dermed blir det enklere å finne!

                          Liker landinger av den typen
                          Last edited by Quadrocopter; 16-01-14, 23:07.

                          Comment


                          • #14
                            Veggli øst. Mister du løftet her er det fine landingsmuligheter på området under hanget.

                            Click image for larger version

Name:	Veggli_Øst_map.jpg
Views:	1
Size:	59.3 KB
ID:	605806

                            Comment


                            • #15
                              Hmmmm må jeg begynne å ta med meg fly på hytta til mine foreldre........., ser jo bort dit fra den. på sommerstid kjører jeg forbi der til og fra Jæren.

                              Comment

                              Working...
                              X