Announcement

Collapse
No announcement yet.

NM Skala F4C/ F4H på Evje 7-8 september

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    hvis folk er flinke til å legge inn i kalenderen her, så er det jo litt lettere å holde styr på alle treffa
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #32
      hmm.. hva skjer om jeg stiller med min Harvard?
      Jeg har jo ikke gjort noe som helst med den selv. Er jo kjøpt nøkkelklart.
      Dårlig med dokumentasjon har jeg også... Men den er fin i lufta da.
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #33
        Nå er det jo slik at du ikke blir alene med nøkkelferdig modell hvis du stiller. Legger merke til at det er godtatt å kjøpe fiks ferdig modell og stille opp i konkurransen (H klasse) med denne og få gode poeng for noe andre har laget.

        I FAI's Sporting Code står det at man skal ha laget finish selv men det tas ikke til følge i skalamiljøet her i landet Så du kan stille med god samvittighet ser det ut til

        Comment


        • #34
          Lurer på om du går klar av vektbegrensingen, mener å ha lest noe om det en gang.

          Viggo

          Comment


          • #35
            Deltok i år med min Esm p-47 og kravet til dokumentasjon krever ikke så mye jobb. Minimum av hva du trenger så vidt meg bekjent er en treplans skisse og tre bilder av flyet. Hvorav minst et av bildene må væren av flyindividet du stiller. Nå skal det og sies at statisk bedømning i f4h er vesentlig forenklet og det er flygingen det er lagt mest vekt på.
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #36
              Originally posted by Viggkri2 View Post
              Lurer på om du går klar av vektbegrensingen, mener å ha lest noe om det en gang.
              Hm. Ser ut til at du har rett. Max limit 15kg. F4G = max 25kg

              Så da er det vel i grunn bare å glemme hele greia for min del
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #37
                Det hender man kjører F4G i F4H standard da ingen har bygget så stort fra scratch. Det er nok det som mest vanlig her.

                Comment


                • #38
                  I gamle dager oppfattet jeg skala som noe helt annet enn det ser ut til å være i dag. Har sett igjennom en del nå og oppfatter det virkelig slik at det legges mest vekt på flygingen. Trodde ikke at man kunne stille med ferdiglaget finish heller, men da må man jo tjene på å gjøre noe sjøl antagelig når det gjelder H klassen. Tid for å lage et program og se hvordan dette bærer i vei. Tøft at man setter det sammen sjøl. Må da være artig.

                  Comment


                  • #39
                    Driver sjøl å setter sammen ett program som passer storchen, så får vi se om jeg melder meg på til neste år
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #40
                      Det sees litt igjennom fingrene på regler for å få med flere folk ser det ut til. Egentlig kan man bare få poeng for det man har gjort selv. Kanskje skulle man laget en egen klasse for flygerne slik som på top gun. Kan man bevise at modellen og fargene finnes full size er det 25 poeng, kan man ikke bevise er 0 poeng. Blir liksom mer rettferdig. Så kan man ha C/G/H for de som lager noe selv.

                      Uansett er jeg av den omfattning at man kanskje bør fly 2-3 fly av gangen og få unna konkuransen litt fortere evt med flere runder. Kanskje kunne man fått tid til litt mer trening/display også. Personlig syntes jeg det er langt å reise stort sett for maks 3 flights med samme fly. En får kanskje til 1-3 lange helger med modellfly og da blir det liksom ikke prioritert, fordi det er andre stevner som er morsommere. På en annen side skal det kanskje ikke appellere til alle, jeg vet ikke.

                      Dog var det atskillig mer action og gøy på Topgun hvor man hadde show og man konkurerte 5 fly samtidig på lørdag og søndag, onsdag til fredag var det bare 3. 3 fly samtidig var helt avlsappende og greit. Jeg skjønner jo og at det er vanskelig å ha dommere og alt slikt.

                      Bevares, de få gangene jeg har stilt så har det jo vært gøy. Og en møter greie folk.

                      Comment


                      • #41
                        Har og tenkt at det kanskje burde være slags team skala klasse da det sikkert er mange modeller i Norge som fortjener å bli luftet og vist frem men som eier så har man ikke lyst til å stille å fly i konkurranse. Kanskje enklere om man har en som kun flyr modellen. Jeg vet ikke, bare noen tanker..

                        Er vel strengt ikke noe i veien for å kjøre type top gun konkurranse i Norge heller. Er egentlig veldig lite som skal til. Hva med å ha et par dager før wbw som konkurranse og resten av helgen som treff?
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #42
                          Vi hadde konkuranse under wbw de første årene. Første var med statisk andre uten statisk. Vi kutta det ut. Interessen var veldig laber for å si det mildt. Blei liksom 4-5 som ville fly også skulle 30 andre kjede seg. Funka ikke. Så det skal vel relativt mye til for at det blir prøvd igjen.

                          Dog har jeg mer sansen for at en jury kan gi ut noen hederstegn være seg fineste modell, beste show, fineste formasjon etc. Skal liksom være FLying legends of Norway og ikke en gjeng som flyr enklest mulig manøvre for å få flest mulig poeng. Et kriterium er egentlig alt som skal til spør du meg:

                          SHOWFAKTOR - poeng 0-1000

                          Done deal

                          Comment


                          • #43
                            Jeg skrev vel og to artikler i MI anng anderledes konkuranseform som vi prøvde ut. Nå er jo dette FAI klasser og slikt så det er jo ikke så mye å gjøre noe med. Der skal det flyes en og en. Og det skal være slik og slik. Da tar det ALT for lang tid til å skvise inn noe slikt. Nei vi får heller satse på tightere Battle of Britain memorial, mange bombefly, formasjon med 10+ fly i lufta, bølger av landing i 3 ship, røyk, lys, musikk, fireworks, combat nap, og slike ting. Vi trenger jo ei uke bare for at det skal gå bra

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by oistein View Post
                              D
                              Personlig syntes jeg det er langt å reise stort sett for maks 3 flights med samme fly. En får kanskje til 1-3 lange helger med modellfly og da blir det liksom ikke prioritert, fordi det er andre stevner som er morsommere. På en annen side skal det kanskje ikke appellere til alle, jeg vet ikke.

                              Bevares, de få gangene jeg har stilt så har det jo vært gøy. Og en møter greie folk.
                              Det som blir pekt på her er jo drawbacks med konkurranser og de er betydningsfulle også. Bare 3 turer på flere dagers tilstedeværelse er jo ikke mye flyging akkurat når det først og fremst er flygingen man er interessert i. Men, de treffene som handler om å møtes som WBW og det treffet GOMFK hadde med flere er jo noe annet.

                              Var jeg dere "trønderan" hadde jeg ikke forandret på noen ting. WBW er show og moro med underholdningsverdi for utenforstående også. Hørte en kommentar på GOMFK stevnet fra en tilskuer. "Hadde ikke trodd at modellflyging kunne være noe å se på". Virkelig noe å merke seg og man bør tenke over hva som skal til for å lage underholdning etter min mening.

                              Et skala konkurransestevne med underholdningsverdi og mere flyging.. tja, man kan vel ta pause midt på dagen en stund og dra på med lowpasser, formasjoner, pylonracing og annet artig. Så går man tilbake til å telle nagler og måle paneler etc etc.
                              Ikke misforstå meg, jeg begynner å bli ganske hekta på dette sjøl.

                              Comment

                              Working...
                              X