Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva slags starter bruker du?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Brumm View Post
    Passer du på å bikke heli over på den siden potta er når du starter? Sånn at den overflødige fuelen renner ut og ikke får stempelet til å låse seg..
    Ja, jeg gjør det. Men det går tungt innimellom likevel. Jeg er temmelig usikker når det kommer til nitromotorer, men jeg tenker at den (RL 100) får litt mye fuel med fabrikkinnstilling på tomgangsnåla og tre runder ut på hovednåla. Bronto-starteren tok jo kvelden for et godt ord, så jeg fikk ikke testa mer enn akkurat så vidt så jeg vet ikke.

    Jeg har også prøvd å stenge fueltilførselen, ta av gløding og kjøre den et par ganger. Da går den først lett, men etter å ha startet og stoppet et par ganger begynner den å bli tung igjen.

    Tips mottas gjerne!
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #17
      Originally posted by kwik View Post
      Jeg kan selge en Dynatron starter jeg har liggende. Har gått over til å bruke gearet starter.

      Den Dynatron starteren sparker for hardt i fra til at jeg liker det.

      Pris? Ta prisen i USA, legg på 25% moms og, er det 2.5% toll, pluss 100kr i frakt?

      Ta sluttsummen og del på 2 så har du prisen.
      Interessant! PM sendt.
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #18
        Tips til start: jeg kliper alltid fuellinen når jeg starter. Sålenge motoren har fuel i seg blir den mer lettstartet da er min erfaring. Bare å fjerne klipset med engang den starter. Og jeg heller den ofte til den siden som potta er.
        ---------------------------------------------
        Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
        Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
        Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
        Mikado logo 600 3D Vbar
        Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

        Comment


        • #19
          Originally posted by jonny View Post
          Tips til start: jeg kliper alltid fuellinen når jeg starter. Sålenge motoren har fuel i seg blir den mer lettstartet da er min erfaring. Bare å fjerne klipset med engang den starter. Og jeg heller den ofte til den siden som potta er.
          Tips mottatt!

          Men hva kan det komme av at motoren blir tyngre og tyngre å starte når jeg starter/stopper noen ganger? Er det fordi tomgangsnåla står for høyt? Eller må man alltid dra fuelen ut før man starter?
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #20
            Jeg har ingen problem å starte RL100 med Align starter. Jeg fyller den med fuel ved å holde på potta før jeg gløder så kommer den med en gang.

            Om motoren er for full i fuel og starteren er for kraftig ryker fort noe mekanisk!

            At den er tyngre og tyngre er fordi den fylles med uforbrent fuel som legger seg i forbrenningskammeret. Et tips er som jonny sier å holde den på siden mens den starter evt ha på klipsen til motoren går så ta den av igjen

            Comment


            • #21
              Originally posted by Trulsen View Post
              Jeg har ingen problem å starte RL100 med Align starter. Jeg fyller den med fuel ved å holde på potta før jeg gløder så kommer den med en gang.

              Om motoren er for full i fuel og starteren er for kraftig ryker fort noe mekanisk!

              At den er tyngre og tyngre er fordi den fylles med uforbrent fuel som legger seg i forbrenningskammeret. Et tips er som jonny sier å holde den på siden mens den starter evt ha på klipsen til motoren går så ta den av igjen
              Joa, jeg skjønner at den går tungt fordi motoren er full av fuel. Og den starter ganske lett, egentlig. Men hvis jeg starter og stopper motoren noen ganger etter hverandre blir den tyngre og tyngre.

              Hvorfor Align-starteren min tok kvelden vet jeg egentlig ikke. Den funka veldig bra den, helt til den ikke fungerte lenger. At disse to billige starterne ikke har vært sukess kan jeg jo skjønne.
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #22
                Jeg kan også skrive under på at Dynatron er fullstendig uslitelig. Men den er veldig stor og tung å slepe med seg. Siden den kun har av/på med full hastighet anbefaler jeg maks 12v eller 3S LiPo. Jeg har brukt 4S en periode (for å starte YS 170) og det sparker litt vel mye i starten. Du trenger jo torque, ikke hastighet.

                En vesentlig ting med starter er at lengden på kabelen har stor betydning. Mye effekt går tapt der. Dynatron har svære kabler, men de er altfor lange for 12v bruk, så her går det tapt mye strøm. Min erfaring er at selv rimelige 12v startere kan starte store motorer, men da må man bruke kort og tjukk høyttalerkabel og ett batteri som tåler heftig utladning. 2 meter kabel med krokodilleklemmer på 12v MC-batteri slik vi holdt på med førritida klarer knapt å snurre en OS 46 LA.

                Den desidert beste løsningen jeg har sett her dette: Home
                Det er all grunn til å anta at du med litt kreativitet klarer å lage et adapter til drillbatteriet ditt sjøl også.
                MVH

                Jon Gunnar Wold

                Comment


                • #23
                  Originally posted by kristianwest View Post
                  Ja, jeg gjør det. Men det går tungt innimellom likevel. Jeg er temmelig usikker når det kommer til nitromotorer, men jeg tenker at den (RL 100) får litt mye fuel med fabrikkinnstilling på tomgangsnåla og tre runder ut på hovednåla. Bronto-starteren tok jo kvelden for et godt ord, så jeg fikk ikke testa mer enn akkurat så vidt så jeg vet ikke.

                  Jeg har også prøvd å stenge fueltilførselen, ta av gløding og kjøre den et par ganger. Da går den først lett, men etter å ha startet og stoppet et par ganger begynner den å bli tung igjen.

                  Tips mottas gjerne!
                  Jeg har nettopp kjøpt den motoren selv og det stemmer at tomgangsnåla er satt litt i rikeste laget fra fabrikken.. Tror det står i manualen at du skal leane den 1/12 av gangen til den får riktig blanding.. Jeg har bare leanet tomgangsnåla noe sånt som 2/12 eller noe sånt, og nå er den lettstarta og fin.. Høyanåla har jeg satt til 2,5 turn og fortsatt kan jeg leane den mer.. Men jeg har bare fått rundt 10 flighter så jeg har ikke fått teste hvor motorens sweetspot er ennå.. Men det er i hvertfall mye mer futt enn i den gamle Align 91 motoren
                  Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                  Comment


                  • #24
                    video!!! brumm

                    din får fuel nok og funker ok?

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by andersand View Post
                      video!!! brumm
                      Skal prøve å få til neste gang vi er på stripa..

                      Originally posted by andersand View Post
                      din får fuel nok og funker ok?
                      Ja, så langt virker det veldig lovende.. Er som sagt på 2,5 turn på høynåla og da er tempen bare rundt 80 grader etter at jeg har belastet den så hardt jeg klarer.. Etter min erfaring leverer nitroen mest krefter og er mest effektiv når jeg temper den til 100-110 grader.. Det forutsetter selvfølgelig at lav og høynål er tunet riktig i forhold til hverandre.. Og det synes jeg er den vanskeligste biten med tuning..

                      Bare pass deg for den litt skarpe sinna metall-lyden.. Da er det for leant
                      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                      Comment


                      • #26
                        vanligvis har jeg egt, bankesensor, iat, map, osv når jeg skal tune motor, forgasser er litt black magic....

                        Comment


                        • #27
                          kan være lurt å fjerne pluggen og få blåst ut gammel fuel og olje.
                          Det pleier jeg å gjøre, når motorn går tregt på starteren spesielt hvis heliet har stått litt. funker hver gang.
                          BTW; ikke kjør starteren hvis den går treigt. Brenner starteren ganske fort, Spesielt hvis det er lav spenning på batteriet.
                          Høy effekt med lite volt -> gir høy ampere. Det er høye ampere nivåer som lager flammer
                          T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                          Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                          Raptor 90se (solgt)
                          Extra 300 . (kontainer mat)
                          Mini funtana ( Peis varme )
                          Protech Cessna 182

                          Comment


                          • #28
                            Hva slags starter bruker du?

                            Nå har jeg snurret Dynatron noen dager, og det funker som fersk snus.

                            Stor takk til Kwik som solgte kraftverktøyet sitt til meg!
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

                            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                            — Neil Armstrong

                            Comment

                            Working...
                            X