Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva slags starter bruker du?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva slags starter bruker du?

    Etter at Align SuperStarteren min tok kvelden er det store spørsmålet hva folket bruker for å starte nitroheliene sine.

    Jeg har en vanlig Hangar9 starter med en enkel, løs startershaft som jeg stapper inn i gummiforingen foran, men dette er jo så lealøst at jeg blir sprø.

    Derfor har jeg lett etter løsninger som funker like bra som Align-starteren, men som er noen knepp mer holdbar og som starter en 90-motor uten problemer.

    Hva bruker du?
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong


  • #2
    Jeg bruker også Align startern.. Det er ikke den beste starteren, men den holder en stund hvis du legger heliet over til den siden potta er for å ungå hydrolock (eller hva det heter)..

    Hvis du søker på helifreak er det flere tråder om hva som er den beste starteren..

    Edit: Mener å ha hørt at denne skal være bra: Sullivan Dynatron Starter 12/24 Volt L-SLN603
    Last edited by Brumm; 17-08-13, 11:48.
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

    Comment


    • #3
      Dynatron har jeg og hørt skal være bra. Den løsningen jeg har nå funker for så vidt, men det er jo med en viss risiko jeg klemmer på startknappen. Og Dynatron er vel sånn sett lik alle andre startere, eller finnes det en mer sofistikert startershaft som man kan skru på?

      Aner for øvrig ikke hvorfor Align-saken takka for seg. Jeg starta og stoppa motoren for å tune, hadde egentlig ingen problemer med motoren, men plutselig kom det røyk fra starteren. Fikk røska ut batteriet og lagt den i en grushaug. Der putra den for seg selv en stund før den var død. Den tålte kanskje ikke så intensiv bruk, og det var jo enkelte tyngre omdreininger som seg hør og bør.
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #4
        Mener denne kan skrus på starteren når du tar av koppen til spinnere
        K&S Hex Starter Shaft With Magnetic One Way 2122-6800 With
        Terje syvertsen
        www.ModumModellSportklubb.com
        3dhs edge mintor 38
        C-arf edge dle 111 v3.
        C-ARF extra 330l da 100.

        Comment


        • #5
          Sullivan Dynatron me to 2S i serie, har fungert prikkfritt i 5 år og starter uten problem 90`en.

          Comment


          • #6
            Dynatron med 5s....
            Og i tillegg så har jeg en starteraksling med "clutch" på sånn at starteren får spinne opp til maks omdreining før jeg "kobler inn" starteren i motoren jeg skal starte...
            (Var vel Helizone som solgte de i riktig gamle dager...)
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

            Team Visa...

            Comment


            • #7
              Originally posted by Heliman View Post
              Dynatron med 5s....
              Og i tillegg så har jeg en starteraksling med "clutch" på sånn at starteren får spinne opp til maks omdreining før jeg "kobler inn" starteren i motoren jeg skal starte...
              (Var vel Helizone som solgte de i riktig gamle dager...)
              Her snakker vi Høres ut som denne kan starte en MI-26 uten større problemer.

              Jeg gidder i alle fall ikke betale 1000 kr for en ny Align-starter hvis det finnes andre gode løsninger..
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #8
                Dynatron=skuddsikker...

                Det finnes vel flere typer aksler man kan bruke. Sullivan har denne: Greit med en man lett kan ta av og på aksel.

                Starter Accessories

                Comment


                • #9
                  Sullivan Dynatron!! har hatt den i mange år med både 50 og 90heli
                  har knekt andre startere, men denne lever videre.
                  Helimax stareren min har også fungert for meg lenge til 50 maskiner. Høres litt skranglete ut og super plastic feeling, men den duger så lenge du har friske batterier.
                  TowerHobbies.com | Heli-Max Heli Super Start
                  T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                  Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                  Raptor 90se (solgt)
                  Extra 300 . (kontainer mat)
                  Mini funtana ( Peis varme )
                  Protech Cessna 182

                  Comment


                  • #10
                    Starter-utvalget er ikke akkurat overveldende, har jeg konkludert med etter tråling av nettsjapper noen dager.

                    Så jeg endte opp med å kjøpe en Bronto 22kg/cm på tilbud fra Elefun enn så lenge. Den har startet RL100-motoren lett så langt i alle fall, så får vi se. Men det viser seg vel at ordtaket "Buy it cheap or buy it once" gjelder for startere også.
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

                    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                    — Neil Armstrong

                    Comment


                    • #11
                      Har brukt veldig mye rart, men landet på denne:
                      J Perkins Distribution - Home equipment&subcatname=Starters
                      (eller en liten JP-sak som ligner i alle fall!). Mener jeg ga et sted mellom 250-300kr for denne.
                      Har hatt den i mange år nå, og den starter alt fra 10-motorer til Os BGX-1! Benytter denne til alle mine YS'er, opp til YS175 uten større problem.
                      Det skal legges til at jeg har laget en 12 cellers NiCd-pakke som gjør at den sparker noe kraftigere enn normalt. Ben rakler og bråker, men har aldri sviktet meg!
                      Har Align-starteren også, men liker ikke "bryteren"!

                      Ellers er det jo disse litt spennende:
                      Tahmazo T210X Lithium Powered Starter | Singapore Hobby Supplies Pte Ltd
                      Audun Thinn
                      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                      Comment


                      • #12
                        Hm. Tøffe startere! Særlig den siste der likte jeg.

                        Den Bronto-starteren tok utrolig nok kvelden den også, og det var uten mishandling. Nå har jeg herpa tre (!!) startere på to uker. Jeg skrudde opp Brontoen og der har plasthylsene som holder strøm-kontaktene inntil motoren smelta. Den tålte ikke mye.

                        Derfor: Nå kjøper jeg noe som funker. Hadde egentlig bestemt meg for Dynatron, men den er utsolgt over alt, om jeg ikke bestiller fra USA og betaler dyrt.

                        Align-starteren et et alternativ. Den har jo vist seg å være ganske god.

                        Men du mener altså at disse to du nevner her vil starte en 90-size helimotor uten problemer?
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #13
                          Jeg bruker en Dynatron starter kombinert med et 18v Makita lithiumbatteri og det sparker no jævlig ifra.
                          Kjøpte batterifeste hos disse gutta:

                          Home

                          Er lett å montere og det oppsettet starter nesten hva det skal være. Anbefales på det sterkeste! Og et kjempegodt argument overfor kona å kjøpe litt dyrt verktøy!
                          Last edited by P-51D_OLD_CROW; 28-08-13, 00:30.
                          Stig-Arne Isaksen

                          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by kristianwest View Post
                            Nå har jeg herpa tre (!!) startere på to uker.
                            Passer du på å bikke heli over på den siden potta er når du starter? Sånn at den overflødige fuelen renner ut og ikke får stempelet til å låse seg..
                            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                            Comment


                            • #15
                              Jeg kan selge en Dynatron starter jeg har liggende. Har gått over til å bruke gearet starter.

                              Den Dynatron starteren sparker for hardt i fra til at jeg liker det.

                              Pris? Ta prisen i USA, legg på 25% moms og, er det 2.5% toll, pluss 100kr i frakt?

                              Ta sluttsummen og del på 2 så har du prisen.
                              Last edited by kwik; 28-08-13, 07:34.
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment

                              Working...
                              X