Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly skjener ut (svinger) av seg selv i lufta, hvorfor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fly skjener ut (svinger) av seg selv i lufta, hvorfor?

    Hei
    Har flydd en del turer med min FPV Raptor, men har opplevd 2 ganger nå at flyet har skjent ut til ene siden og blir håpløs å styre.
    Hva kan dette komme av?
    Første gang jeg så dette ,så virket det som om sideroret var kommet etter. Altså at enten servo/arm eller overføring hadde forskjøvet seg.
    Jeg justerte etter på clevisen og alt så helt bra ut, men så plutselig var alt som før og måtte justere tilbake igjen.
    Dette så jeg igjen i dag da flyet svingte av seg selv ( første turen) men hadde nok med å etterjustere på radioen. ( Ble som før igjen da jeg kom hjem etter siste flyturen)
    Kan det være servoen som er helt ute å kjøre eller?
    Bruker original servoene og disse skal ikke være helt topp.
    Kom med tips om hva som kan være feil
    Har dere tips til servoer, det står noen blå 9 grams i nå

  • #2
    Det er enten servoen, eller løse fester, eller feil med radiosystemet. Mest sannsynlig servoen i og med at det virker som du har sjekket overføringen. Disse servoene HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo er overlegent best i forhold til pris i klassen. De virker, sentrerer mer enn bra nok for flyet ditt, og du kan kjøpe en hel haug for framtidig bruk.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Kan ikke se ,eller kjenne at servoen er i uorden ( kan det være en feil som kommer å går??? )
      MEN jeg har uansett byttet den til et metall gear servo ,så får jeg se om det ordner seg.
      Synes jeg ser en sprekk i hengslinga på sideroret, men synes ikke det kommer noen veier når jeg kjenner på det.
      MEN er det så store påkjenninger på dette , at det kan vri seg i lufta? Må jeg i så fall sette inn extra hengsler? type??
      ( det er bare isoporhengsel nå )

      Comment


      • #4
        Du kan prøve å holde forsiktig i sideroret samtidig som du gir utslag på radioen sakte begge veier, og sjekk da om det går tilbake tilbake til samme sted som det var.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Dette var et meget godt forslag bth
          Når jeg svinger ene veien så er alt normalt,men når jeg svinger andre veien,så vil neddelen av roret bøye seg. Det går tilbake,men det kan jo hende det blir stående feil under belastning. Er det noen måte jeg kan forsterke/forbedre hengselen?
          Dette er jo bare isopor så??

          Comment


          • #6
            Originally posted by Hoppfly View Post
            Dette var et meget godt forslag bth
            Når jeg svinger ene veien så er alt normalt,men når jeg svinger andre veien,så vil neddelen av roret bøye seg. Det går tilbake,men det kan jo hende det blir stående feil under belastning. Er det noen måte jeg kan forsterke/forbedre hengselen?
            Dette er jo bare isopor så??
            Du kunne ikke lastet opp noen bilder eller video så vi ser hva som skjer ?
            Når det bøyer seg under svinging den ene veien, men går tilbake til nøytral, skulle det bare ført til at flyet svinger tregere den veien, og raskere til den kanten det ikke gir etter.
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              Har dessverre limt hengselen. Men det virket som om hele sideroret bøyde seg i nedkant (til den ene siden)
              Får se om dette blir bedre først...
              Takk for all hjelp

              Comment


              • #8
                Har først nå fått testet om dette virker. Og JA det funker bra Det eneste var at den nye servoen måtte reverseres i forhold til den gamle. MEN av mine 3 turer opp i dag så var det ingen ukontrollerte svinger. ( har bestilt extra batterier,men de er enten ikke på lager ,eller så er de kommet bort i posten. så jeg har enda bare ett batteri på 1800mah )
                Forresten er det normalt at en type servo kan gå motsatt vei av en annen?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Hoppfly View Post
                  Forresten er det normalt at en type servo kan gå motsatt vei av en annen?
                  Ja det er helt normalt.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Takker, der lærte jeg noe nytt i dag og

                    Comment

                    Working...
                    X