Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har store planer om å begynne med RC fly (FPV) TRENGER HJELP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har store planer om å begynne med RC fly (FPV) TRENGER HJELP

    Hei,

    Har den siste tiden fått interessen for RC fly og trur dette kunne vært kult å starte med, å da spesielt FPV. Men jeg er HELT blank på hva jeg trenger av deler. Siden jeg ikke har holdt på med dette før så har jeg ingen erfaring eller utstyr spart opp.
    Så jeg trenger litt hjelp med å finne ut hva jeg må handle. Jeg har sett endel på X8 Flying Wing + Skyhunter 1.8M
    Noen tips på hvilke av disse jeg blør gå for? Har sett veldig mange videoer av begge og trur X8 vil bli altfor stort og tungt til å starte med. Ikke at SH er så veldig mye mindre da men.

    Jeg har laget et lite oppsett på hva jeg trur skal gå bra. Men har jo garantert ikke fått med meg alt.
    Trenger igrunn først info på hva jeg trenger å bestille inn for å få det opp i luften. FPV+OSD+GP3BE til filming kommer etterpå. Så det må være et oppsett hvor dette kan kobles til uten at det blir for innviklet. Samtidig ønsker jeg funksjon med Return to Home.

    Fly: Skyhunter 1.8m wings plane
    Skyhunter 1.8m wings plane-new [PLSH180] - US$139.00 : FPVModel

    Motor:

    NTM Prop Drive Series 35-36A 1800Kv / 875w (EU warehouse)
    + NTM Prop Drive 35 Series Accessory Pack
    NTM Prop Drive 35 Series Accessory Pack (EU warehouse)

    Servoer: 3 stk av denne Turnigy TGY-113MG Metal Gear Digital Servo 2.2kg / 0.10s / 12g

    Turnigy TGY-113MG Metal Gear Digital Servo 2.2kg / 0.10s / 12g (EU warehouse)

    Propeller: TGS Sport 12x6E Precision propeller

    TGS Sport 12x6E Precision propeller (EU warehouse)

    ESC: TURNIGY Plush 60amp Speed Controller

    TURNIGY Plush 60amp Speed Controller (EU warehouse)

    Batteri: Turnigy nano-tech 6000mah 4S 25~50C Lipo Pack

    Turnigy nano-tech 6000mah 4S 25~50C Lipo Pack (EU warehouse)


    Som jeg kan se så mangler jeg jo selve stikka/kontrollern, sender og mottaker. Hvilke merke burde jeg gå for her og hvor langt opp i pris bør man gå? Samt er stikke noe man bør kjøpe i utlandet med tanke på at det er jo en enkelt del som er litt dyrt (garantimessig)






    Christian, Fly: Bixler 1.1
    Tromsø

  • #2
    Start så enkelt du kan. Fatshark attitude sd eller dominator. Begge disse har integrert mottaker for videosignalet. Så en immersion 600mw sender × et sony 600 vtl med 2.8mm linse. Da er fpv pakken i boks. Gjerne et pat spironet antenner fra fatshark for bedre rekkevidde.

    Ang fly kjøp en ferdig pakke fra Norge. Gjerne Clouds fra Throttlestore. Overvinga med propellen bak. Glem vinge foreløbig!

    Når du har dette i hus vil du på enklest mulig måte komme deg i lufta. Gjerne en haug med batteri i tillegg. Går du for 3s vil fatshark mottakeren bruke samme batteri. Går du for 4s vil du måtte ha en bec evt ekstra batteri til fpv senderen. Ergo mer styr.

    Comment


    • #3
      Med fare for å virke belærende: lær deg å fly vanlig først. Dersom videofeeden konker ut så er det idioti å stå å se på at tusenlappene går i bakken fordi du ikke har fjerneste peiling på hva du skal gjøre...
      Propellen skal være på toppen!
      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

      Comment


      • #4
        Takker for tilbakemeldinger. Greit å få noen tips om å starte smått selvom man egentlig har lyst å kjøpe sikkelig fly først.
        Fant ikke det clouds flyet i norge. Men fant 2 stk som er ganske så lik.

        Hvilke av disse bør jeg kjøpe?
        1. Hitec Sky Scout Ready 2GO - flyklar 2,4GHz | RC Handelen - Modellfly - Biler - Bter - Microhelikopter - Radioutstyr - Tilbehr
        2. Multiplex Easystar II Electric RTF - elefun.no - Radiostyrt hobby

        Og noen som har erfaring med noen av disse butikkene?
        Christian, Fly: Bixler 1.1
        Tromsø

        Comment


        • #5
          Kjøp deg heller en brukt DX6i med mottaker, en Bixler v1.1 EPO 1400mm - (ARF) og ESC som du trenger (det holder med en 30A esc), en lader og et par tre 2200mAh 3s batterier så er du godt igang med et fly du kan lære og fly på samt fly FPV med det når føler deg kompetent til det.
          Propellen skal være på toppen!
          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

          Comment


          • #6
            Originally posted by bjornal View Post
            Kjøp deg heller en brukt DX6i med mottaker, en Bixler v1.1 EPO 1400mm - (ARF) og ESC som du trenger (det holder med en 30A esc), en lader og et par tre 2200mAh 3s batterier så er du godt igang med et fly du kan lære og fly på samt fly FPV med det når føler deg kompetent til det.

            Ja, det så ikke så allerværst ut det flyet der + billig. Men hvordan varehus skal man bestille fra EU eller Global ? Har skjønt at man må bestille fra samme da man ikke kan blade fra de to i handlekurven.
            Christian, Fly: Bixler 1.1
            Tromsø

            Comment


            • #7
              Endte opp med å bestille dette:

              ESC: Hobby King 30A ESC 3A UBEC (EU warehouse)
              FLY: Hobbyking Bixler v1.1 EPO 1400mm - (ARF) (EU warehouse)
              BATTERI x3stk: Turnigy nano-tech 2200mah 3S 25~50C Lipo Pack (EU warehouse)

              Noen innvendninger på dette oppsettet ? Godt og vondt ?

              Så mangler bare og bestille sender + mottaker nu.
              Christian, Fly: Bixler 1.1
              Tromsø

              Comment


              • #8
                Originally posted by Trident View Post
                Endte opp med å bestille dette:

                ESC: Hobby King 30A ESC 3A UBEC (EU warehouse)
                FLY: Hobbyking Bixler v1.1 EPO 1400mm - (ARF) (EU warehouse)
                BATTERI x3stk: Turnigy nano-tech 2200mah 3S 25~50C Lipo Pack (EU warehouse)

                Noen innvendninger på dette oppsettet ? Godt og vondt ?

                Så mangler bare og bestille sender + mottaker nu.
                Beste nybegynnerutstyr du kan få tak i imho. Om du har en klubb i nærheten så ta kontakt der for litt hjelp, hvis ikke så sjekk nybegynnertipsene til Flite Test.
                Propellen skal være på toppen!
                Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                Comment


                • #9
                  Sitter og ser på sender nu. bjornal du tipset meg om å kjøpe brukt DX6i, men finner ikke noe her å kan ta lang tid før det dokker opp noe.

                  Jeg ser at noen sier at man bør kjøpe sender med minst 7ch da man garantert kommer til å savne den ekstra kanalen etterhvert når man går opp i fly str.

                  Nytt så koster DX6i med AR6210 1598,- fra elefun.no
                  Og nytt så koster DX7s med AR8000 2598,-

                  Med tiden så ønsker jeg og utvide til feks det oppsettet som jeg startet denne tråden med. Holder det med 6ch eller må jeg ha 7ch for å kunne ha et slikt oppsett ?
                  Christian, Fly: Bixler 1.1
                  Tromsø

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Trident View Post
                    Sitter og ser på sender nu. bjornal du tipset meg om å kjøpe brukt DX6i, men finner ikke noe her å kan ta lang tid før det dokker opp noe.

                    Jeg ser at noen sier at man bør kjøpe sender med minst 7ch da man garantert kommer til å savne den ekstra kanalen etterhvert når man går opp i fly str.

                    Nytt så koster DX6i med AR6210 1598,- fra elefun.no
                    Og nytt så koster DX7s med AR8000 2598,-

                    Med tiden så ønsker jeg og utvide til feks det oppsettet som jeg startet denne tråden med. Holder det med 6ch eller må jeg ha 7ch for å kunne ha et slikt oppsett ?
                    Om du vet at du kommer til å holde på med denne hobbyen en stund så kan du da like gjerne bestille en dx8 fra Head RC. Ca samme pris som dx7 på elefun. Da får du 8 kanaler og du kan legge f.eks to på skruknapp til pan og tilt.
                    Propellen skal være på toppen!
                    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bjornal View Post
                      Om du vet at du kommer til å holde på med denne hobbyen en stund så kan du da like gjerne bestille en dx8 fra Head RC. Ca samme pris som dx7 på elefun. Da får du 8 kanaler og du kan legge f.eks to på skruknapp til pan og tilt.
                      Ok, det er notert. Så da er spørsmålet om jeg skal gå for Mode 1 eller Mode 2 ? Blir mye spm her mye siden jeg er HELT fersk uten noe erfaring må det nesten bli sånn.

                      Jeg kan starte med og si at jeg er venstre hendt.
                      Mode1: Throttle på høyre side.
                      Mode2: Throttle på venstre side.

                      Dette kan jo være en smak og behag sak igrunn. Men hva er det vanlige for folk som er venstre hendt ?
                      Christian, Fly: Bixler 1.1
                      Tromsø

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Trident View Post
                        Ok, det er notert. Så da er spørsmålet om jeg skal gå for Mode 1 eller Mode 2 ? Blir mye spm her mye siden jeg er HELT fersk uten noe erfaring må det nesten bli sånn.

                        Jeg kan starte med og si at jeg er venstre hendt.
                        Mode1: Throttle på høyre side.
                        Mode2: Throttle på venstre side.

                        Dette kan jo være en smak og behag sak igrunn. Men hva er det vanlige for folk som er venstre hendt ?
                        Det er som du sier smak og behag, men det aller mest normale i Norge er mode 2. Såvidt jeg vet kan du bytte om DX8 fra mode 1 til 2 via system meny og flytte fjæra på throttle stikka, så med den så kan du prøve begge deler, men jeg ville i utgangspunktet prøvd m2.
                        Propellen skal være på toppen!
                        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                        Comment


                        • #13
                          Har endelig fått alt som trengs for å få dette flyet opp i luften. Og hatt maiden for noen dager siden. Har desverre ingen video eller noe særlig med bilder siden jeg for det meste har flydd alene siden jeg er helt ny og få litt angst når noen skal se på mens jeg flyr. På mine 150min flyet har vært i luftet så har jeg hatt noen knall og fall. Men ikke noe som ikke litt macgyver teip ikke kunne fikse.

                          Her er et bilde rett før maiden flight.

                          Oppsett:
                          Fly: Hobbyking Bixler v1.1 EPO 1400mm - (ARF) (EU warehouse)
                          ESC: Hobby King 30A ESC 3A UBEC (EU warehouse)
                          Batteri: Turnigy nano-tech 2200mah 3S 25~50C Lipo Pack (EU warehouse)
                          Receiver: OrangeRx R710 Spektrum DSM2 Compatible 7Ch Receiver w/Failsafe
                          Transmitter: Spectrum DX8i

                          Click image for larger version

Name:	IMAG0415.jpg
Views:	1
Size:	52.7 KB
ID:	604073
                          Last edited by Trident; 16-09-13, 19:57.
                          Christian, Fly: Bixler 1.1
                          Tromsø

                          Comment


                          • #14
                            Du flyr bare visuelt nå eller? Eller FPV? I så tilfelle er jo ikke så ille.
                            Husk spotter ved FPV

                            Ellers er det bare å kjøre mode2 på radio, uansett...
                            Tom I. Arntsen

                            Comment


                            • #15
                              Xilian:
                              Flyr bare visuelt nu ja, plan e å utvide til FPV. Men blir vel ikke før sommer 2014 siden jeg tviler jeg blir å fly så mye ute til vintern.
                              Christian, Fly: Bixler 1.1
                              Tromsø

                              Comment

                              Working...
                              X