Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billig stålskap for tryggere LIPO oppbevaring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg bygde opp et gammelt kjøleskap for formålet for et par år siden. Kledde alle innvendige vegger med gips og brannfugemasse, og lagde hyller i glass.

    Dette for å ha ladeplass i klubbhangaren.

    Fungerer meget bra det, men det er jo ikke noen brannsikker plass å lagre masse store lipobatterier i. Tar ett fyr, så er det ikke lenge før de neste følger på. Å da tror jeg du må ha bunkers for å unngå at brannen går ut av skapet.

    Men det gir det mye mere tid til å redde rommet om uhellet er ute, under lading!

    Jeg hadde planer om å montere "brannslukkemynter" i skapet, men kom aldri så langt.
    Men kanskje det mest geniale, er jo at det er lett å få opp temperaturen i det skapet under lading, da det er godt isolert. (Captn obvious).
    Ola G Bråten -77
    Sunndal flyklubb avd. Modellfly
    Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
    3DHS Slick 89" Q80-8m
    Jeti DS-16

    Comment


    • #17
      Ja kansje jeg burde overta Safen til Bestemor for oppbevaring av B-Grade LiPo.
      Da blir eventuelle tyver veldig glade når de finner en 4 5 Kvalitets bok-vekter etter en 1/2 med boremaskin.
      Samtidig som det fungerer som brann skikkert.

      Comment


      • #18
        Kom over noen gamle verktøyskister, som eg nå har tatt i bruk som oppbevaring for batteriene mine.

        Har og en pelicase koffert (clas ohlson) som eg bruker når eg er på Stend.

        Skal på sikt bygge en skikkelig lade stasjon osv.
        Attached Files
        Kjell Ove
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------
        Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

        Comment


        • #19
          nu har eg lagt noe hål i mina ammo bokser
          Attached Files
          Goblin 700 : vbar 5,3 pro
          Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

          HD 500 Cell : brain2

          DX9

          Comment


          • #20
            Lurte på noe ang. lipo batt. og temperatur.
            Om jeg oppbevarer batteriene i uteboden, vil de da ta skade av det gjennom vinteren??
            Det finnes jo ikke noe form for varmekilde der inne, så det blir jo rimelig kaldt. )

            Comment


            • #21
              Originally posted by Jan-Øyvind View Post
              Lurte på noe ang. lipo batt. og temperatur.
              Om jeg oppbevarer batteriene i uteboden, vil de da ta skade av det gjennom vinteren??
              Det finnes jo ikke noe form for varmekilde der inne, så det blir jo rimelig kaldt. )

              Hei!
              Der er det veldig delte meninger blant folk (som alltid med LiPo), men et par ting er det enighet om:

              * Putt batteriene i lynlås-poser (Zip-lock) for å minske kondenseringen.
              * Tine dem i posen noen timer så de får tilnærmet romtemperatur før du lader dem.

              Mange oppbevarer LiPo-pakker i fryseren, men om de har godt av å ligge der gjennom hele vinteren dersom de ikke blir brukt, er jeg usikker på.
              De blir i alle fall mindre "aktive" da de er kalde og det minsker en evt. brannfare.
              Har ikke prøvd dette selv, så det blir bare basert på info fra diverse forumer.

              Sikkert andre her som har prøvd dette...

              Comment


              • #22
                Varmer opp denne litt igjen siden jeg ikke finner Josef skapet på Ikea lenger Er det noen som har gode tips for skap til Lipo på hobbyrommet? Gjerne ikke så veldig stort!
                Lars Norberg

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Lars N View Post
                  Varmer opp denne litt igjen siden jeg ikke finner Josef skapet på Ikea lenger Er det noen som har gode tips for skap til Lipo på hobbyrommet? Gjerne ikke så veldig stort!
                  Jeg fikk et pensjonert elektronikk/sikringsskap i stål av en elektriker. Hør med noen elektrosjapper om de har noe de skal kassere.

                  Trodde du bare fløy nitro?
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #24
                    Ingen dum ide, skal sjekke ut det.

                    Bare veldig store startbatterier til fuelmotorene��
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #25
                      Etter å ha hatt et LiPo batteri som tok fyr i hobbyrommet har jeg gjort meg følgende erfaringer.
                      1. det blir helvetes mye illeluktende røyk.
                      2. energien som slippes løs vil sprenge opp hvilket som helst stålskap.
                      3 heretter oppbevares og lades LiPo utendørs det vil si i en konteiner på stripa.
                      4 ser ikke ut til at batteriene har tatt skade av frost selv om termometret var nede på -25°C i vinter.
                      5 aldri mer et LiPo batteri in i mitt hus.

                      Comment


                      • #26
                        Nylig skjedd? Skjedde det under lading, kortsluttning eller bare lå dette til lagring?

                        En kommentar til punkt 2: Det er derfor man ikke bør bruke luft-tette skap/bokser.
                        Det færreste skapene er vel det, såfremt det ikke er en safe eller ammo-boks.
                        Er en del futt og brenner uten tilført oksygen, men det er jo ikke akkurat C4 og "sprenger" vel ikke opp skap som ikke er lufttette

                        Comment


                        • #27
                          Det er vel et år siden jeg hadde min opplevelse med LiPo som tok av. Det var under lading av et nytt batteri.
                          Så en video av noen som kortsluttet et relativt lite LiPo batteri og hev det oppi en amobåks og luket den. Jeg kan love deg at den nærmest eksploderte etter kort tid.

                          Comment


                          • #28
                            Klart det eksploderer når det er en ammo-boks, fordi den er tett.
                            Det er en kjemisk brann som "produserer" sitt eget oksygen, som nevnt over ammo-boks og safer er tette.
                            Trykket som lages må ut, derfor skal ikke skapet være luft-tett, men tett nok til å begrense stikkflammene en god del.

                            Comment

                            Working...
                            X