Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billig stålskap for tryggere LIPO oppbevaring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Billig stålskap for tryggere LIPO oppbevaring

    Hei!

    Etter å ha lest om diverse uhell med LIPO, så tar jeg ingen sjanser.

    Lette på nett i går, etter et passende stålskap til vettug pris.
    Fant det på Ikea av alle steder og det bare til kr. 398,- !!!
    Kjøpt og montert i dag, (se bilder).
    JOSEF Skap - grå - IKEA


    3 hyller og passer perfekt til mine behov, det har mål 86x40x35 og finnes i både hvitt og mørke grå (svart vil jeg kalle det).
    Pakket ut og montert på ca. 15 minutter, og det 100% uten et eneste verktøy.

    Skal ha batteriene i Lipo-Safe poser for å begrense flammene, og "kanskje" ikke alle batteriene blåser dersom det skulle bli fyr inni der.
    Skapet er satt opp på hobbyrommet inntil murvegger, så med "dobbel innpakning" og ved murvegg, så føler jeg meg rimelig trygg.

    Døra har kun magnetlås, tror jeg skal modde inn en mekanisk lås, i tilfelle det skulle bli litt trykk så døra åpner seg under brann.
    Skapet er ikke 100% luft-tett, så trykket bør slippe ut ok vil jeg tro.
    Driter i om alle pakkene skulle ta kvelden om det skulle bli skikkelig fyr inni der, bedre enn at huset brenner ned og det som enda verre er...

    Click image for larger version

Name:	IMAG0143.jpg
Views:	1
Size:	20.6 KB
ID:	635196Click image for larger version

Name:	IMAG0145.jpg
Views:	1
Size:	30.1 KB
ID:	635197

  • #2
    takk før tipset ( bodde går i denna seksjon lite oftare ) , var på ikea igår og køpte denna skapet tog med meg en skjerebrett også til en extra hylle før laderkoffert og ladare

    Click image for larger version

Name:	IMG_0254.jpg
Views:	1
Size:	71.8 KB
ID:	603753
    skap

    Click image for larger version

Name:	IMG_0255.jpg
Views:	1
Size:	39.7 KB
ID:	603754
    skjerbrett på plats

    Click image for larger version

Name:	IMG_0256.jpg
Views:	1
Size:	65.2 KB
ID:	603755
    ladaren

    Click image for larger version

Name:	IMG_0257.jpg
Views:	1
Size:	69.1 KB
ID:	603756
    laderkoffert

    Click image for larger version

Name:	IMG_0258.jpg
Views:	1
Size:	52.5 KB
ID:	603757
    batterier i ammo boks
    Goblin 700 : vbar 5,3 pro
    Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

    HD 500 Cell : brain2

    DX9

    Comment


    • #3
      Såg bedre ut enn trillebordet

      Er det strømforsyning til pc du har inne i skapet?
      Kjell Ove
      ---------------------------------------------------------------------------------------------------
      Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

      Comment


      • #4
        hehe mye bettre ,
        japp den er 350W från en pc eller server , fikk från data dudd från jobb
        Goblin 700 : vbar 5,3 pro
        Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

        HD 500 Cell : brain2

        DX9

        Comment


        • #5
          Originally posted by ragge1 View Post
          hehe mye bettre ,
          japp den er 350W från en pc eller server , fikk från data dudd från jobb
          Har du oppskrift på omkobling av den?
          Kjell Ove
          ---------------------------------------------------------------------------------------------------
          Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

          Comment


          • #6
            Fint å se jeg har inspirert noen

            Ammo bokser, det var ikke så dumt! Ser ut som de passer bra inn med to stk. pr. hylle.

            Er de luft-tette, eller vil trykket fra en evt. "blow-out" av et eller flere batterier kunne slippe ut, uten at boksen blir en "bombe" ??
            Kan jeg spørre om hvor du har fått tak i disse? de fleste våpenforhandlere har bare noe plastikkbokser, disse ser militære ut.

            Comment


            • #7
              Dette ikea skapet, hvordan er tykkelsen / kvaliteten på metallet. Skulle det bli en liop varme utvikling (brann) blir det jo veldig varmt en liten periode..hvis dette er i kjent medesinskap kvalitet er jeg ikke sikker på om det rett og slett kan "smelte hull" om mulig ? men når du legger batteriene i "grønn boksene" fra militæret skulle man vel være trygg...

              Hva mener dere andre rundt på forumet om dette.... Selv har jeg lurt på å bruke verktøy bord/med skuffer men prisen er jo vesentlig dyrere..
              Audun Johnsrud
              Nittedal - HMFK

              * Flyr divserse planker og noen visper.
              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

              Comment


              • #8
                Originally posted by kjellovel View Post
                Har du oppskrift på omkobling av den?
                kanske detta :

                varför kaster bort om man kan använder det
                Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                HD 500 Cell : brain2

                DX9

                Comment


                • #9
                  Jeg har sett en forumpost på helifreak jeg syntes var ganske fiffig.
                  Der hadde fyren en sekk med sand i toppen av skapet.
                  Teorien var att hvis ett batteri tok fyr, ville plastsekken med sanden smelte og batteriet ville bli begravd i sand.
                  Sanden ville da absorbere varmen.
                  ---------------------------------------------
                  Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                  Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                  Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                  Mikado logo 600 3D Vbar
                  Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by AudunJ View Post
                    Dette ikea skapet, hvordan er tykkelsen / kvaliteten på metallet. Skulle det bli en liop varme utvikling (brann) blir det jo veldig varmt en liten periode..hvis dette er i kjent medesinskap kvalitet er jeg ikke sikker på om det rett og slett kan "smelte hull" om mulig ? men når du legger batteriene i "grønn boksene" fra militæret skulle man vel være trygg...

                    Hva mener dere andre rundt på forumet om dette.... Selv har jeg lurt på å bruke verktøy bord/med skuffer men prisen er jo vesentlig dyrere..
                    Hei!

                    Har ikke målt tykkelsen på stålet, men det er ikke av typen sølvpapir som de bruker på en del medisinskap.
                    Det er vanlig kullstål og tykt nok til at det ikke brenner hull så lenge man ikke bruker acetylengass vil jeg tro

                    Skapet er skrueløst, det er skjøvet sammen i spor, låsehaker osv.men virker likevel vridningsstabilt og stødig.
                    Føttene er justerbare (gjenger) dersom det står på ujevnt/skjevt underlag.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by SmurfAir View Post
                      Fint å se jeg har inspirert noen

                      Ammo bokser, det var ikke så dumt! Ser ut som de passer bra inn med to stk. pr. hylle.

                      Er de luft-tette, eller vil trykket fra en evt. "blow-out" av et eller flere batterier kunne slippe ut, uten at boksen blir en "bombe" ??
                      Kan jeg spørre om hvor du har fått tak i disse? de fleste våpenforhandlere har bare noe plastikkbokser, disse ser militære ut.
                      to av de var ganska tett , kanske skall borre noe håll på de
                      Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                      Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                      HD 500 Cell : brain2

                      DX9

                      Comment


                      • #12
                        Selv har jeg batterier i slike amo boks, men jeg setter aldri lokket på med "låst" stilling, bare legger det ned til.. Lukket/låst rom + varmeutvikling = gass under trykk som blir "kabooommm" for å si det enkelt...

                        Men blir nok et slikt skap på meg også, kanskje fruen tillater meg å ha det i stuen også om det bare hadde hatt samme farge som kitchenaid maskinene hun har på kjøkkenet...

                        Takk til trådstarter for et nyttig innlegg i høstmørket....
                        Audun Johnsrud
                        Nittedal - HMFK

                        * Flyr divserse planker og noen visper.
                        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                        Comment


                        • #13
                          Fant et sted som selger brukte ammo-bokser fra US-army, men det står ikke mål på nettstedet.
                          US Army AMMO Boks | Nordic Self Defence
                          Noen som har tips om hvor man kan få kjøpt det i liknende størrelse som ragge1 har?

                          Comment


                          • #14
                            Hvorfor ikke bare gå til innkjøp av et lite kjøleskap? LiPoer går i "dvale" og tåler mye lengre lagring i et slikt enn i et skap som holder romtemperatur. Eneste ulempen er at du må tine opp batteriene før lading og flight, men det krever ikke mer enn en time eller to i romtemperatur før lading kan startes.

                            Sjekk på finn og se om du kan finne et brukt et til 5-600 kroner. Nye skap med høyde på 85cm får man for ca 1500.
                            I hangaren:

                            SpeedFire F5B
                            X-plane fra www.yuri-models.com
                            Hawk F5B
                            MiniHawk (2stk)
                            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                            UM Stryker Q 180
                            FPV Raptor
                            EPO Cessna (156cm)

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Arcteryxxx View Post
                              Hvorfor ikke bare gå til innkjøp av et lite kjøleskap? LiPoer går i "dvale" og tåler mye lengre lagring i et slikt enn i et skap som holder romtemperatur. Eneste ulempen er at du må tine opp batteriene før lading og flight, men det krever ikke mer enn en time eller to i romtemperatur før lading kan startes.

                              Sjekk på finn og se om du kan finne et brukt et til 5-600 kroner. Nye skap med høyde på 85cm får man for ca 1500.
                              Hei!
                              Poenget mitt var at det skulle være økt brannsikring, kjøleskap pleier å ha innvendige vegger og belysning i plastikk.
                              Jeg har mitt stålskap i et rom i kjelleren som er svalt hele året, så jeg tror ikke det er så ille for batteriene.

                              Som oftest blir mine flyturer bestemt kort tid før jeg drar ut, så da pleier det å være lenge nok å vente på balansert lading av pakkene.

                              Comment

                              Working...
                              X