Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trådoverføringer fra servo til ror e.t.c. Hvilken tråd og hvordan stramme skikkelig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trådoverføringer fra servo til ror e.t.c. Hvilken tråd og hvordan stramme skikkelig?

    Hei
    Har holdt på med en Malibu 2 , men det ser ut som om den medfølgende tråden ikke er så bra ( den som skal fra servoer og til høyde og sideror )
    Hvilken tråd er best til slikt, og hva er beste måten å stramme dette og få det til å sitte?

  • #2
    Jeg har nå altid brukt vaier til slikt.

    Comment


    • #3
      Pull pull system 2-56 kabler og linker Med 5m plasbelagt wire - Norwegian Modellers
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Nå er jo dette en indoor modell som skal være lettest mulig,så da er vel vaier uaktuelt

        Comment


        • #5
          kevlartråd, følger med i dubro kittene

          Comment


          • #6
            Har samme opplegg på en litt tyngre EPP model som blir herja ganske bra med, men jeg ble drita lei av at tråden røk nesten hver gang den gikk i bakken mens alt annet var inntakt, så jeg bytta til to tynne karbonstenger isteden. Funker helt glimrende.
            Last edited by Kyrre; 29-08-13, 14:29.

            Comment


            • #7
              For lette modeller for bruk i F3P kan du bruke vanlig sytråd. Billig og veldig bra. Bruker det på min Sirius 11. Den er ikke så følsom for temperartur som de trådene som følger med i de fleste indoor kit'ene. Dette er som regel ett problem når flyene fraktes i kulda og så tas inn i hallen.

              Comment


              • #8
                Jeg skal teste fireline fra XXL denne sesongen. Svært tynn, lett, strekkfast og du får den i ulike tykkelser med ulike Kg den tåler. Koster litt, men er nok til mange modeller.
                TMFK/CMFK
                Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
                CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
                Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
                Indoor Elanor 2015, Clik NG
                EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
                Freestyler 3, Ocelot

                Comment


                • #9
                  hva med fiske sene. 0.16 tykkelse eller noe sånt. det er sterkt ihvertfall. men blir kanskje litt for fleksibelt?
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    vanlig sytråd funker som fjell til inndoor ..fiskesene ..nope prøvd også fireline (multifilament ) samme ikke duganes ..kevlar tråd aner ikke. Sytråd ..var det 100m på snella ..kosta 10-15 kr i alle mulige farger for den som er forfengelig...ryker ikke og er som en nevnte ikke veldig temp.følsom
                    Rune Gjelsnes
                    Vikersund
                    92624841

                    Comment


                    • #11
                      Takker for tips og erfaringer.
                      Har dere noen lure triks for å holde tråden stram under montering?

                      Comment


                      • #12
                        Sentrer servoen, lås roret i midtstilling med en klype eller lignende. Fest trådene i servoen først på begge sider med en vanlig slukknute og så sikrer du den med en liten dråpe lynlim og så tilsvarende på hver side på rorhornet på høyde og sideror.

                        Tråden skal være "stram" men ikke som en gitarstreng.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #13
                          Et annet triks er å feste med vanlig knute i den ene ror armen og lime med en dråpe superlim. Så trer du tråden gjennom servoarmen og fester i den andre ror armen med en vri løkke. Så kan du stramme opp tråden med å øke størrelsen på løkka. Når alt er stramt limer du løkkeknuten med superlim. Så sentrerer du roret og limer tråden i servo hornet med superlim. Bruker kicker for å få fortgang i superlimet i hvert steg.

                          Dette har fungert utmerket for meg, men alle har sin egen favoritt metode

                          Comment


                          • #14
                            Flotte forslag, tusen takk

                            Comment


                            • #15
                              jeg kom over en fin løsning in en Click2: M2 skruer (i plast, ca. 6-8mm lang) som skrus inn i servo eller rorhorn. Sytråden vikles rund en 2-3 ganger, lite dråpe CA på toppen da kan den strammes etter behov. Har ikke veid den men jeg tror ca 0,1-0,2 gr. hver.

                              Comment

                              Working...
                              X