Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gratis tegninger for 6mm depron, hvor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gratis tegninger for 6mm depron, hvor?

    Hei
    Har bestilt noen plater i 6mm depron, og lurer på hvor jeg finner tegninger/beskrivelse e.t.c. for bygging.
    Er spesielt interessert i 3d e.l. fly ( har funnet et 45" Edge 540 som ser lovende ut)
    Men finnes det også noen tegninger for motorisert seilfly? 4ch og gjerne + flaps, samt skyvepropell på ryggen
    Altså som bygges i 6mm depron

  • #2
    Du kan jo starte her

    Comment


    • #3
      OI, DET ble valgets kval...

      Comment


      • #4
        Noen flere fra Flitetest. Start med noe enkelt, gjerne en flatprofil er mitt tips.

        Comment


        • #5
          Takker for flotte linker Kyrre. Disse flyene med motorkasse er jo egentlig flotte til å lage flere modeller på. Slipper jo å kjøpe motor og ESC da

          Comment


          • #6
            Noen som har printet ut og bygget noen av flyene til Flitetest?
            Har selv veldig lyst å prøve å lage Spitfire`en.

            Bruker dere vanlig Depron? Ser de bruker noe som ligner på Dollar tree foam eller noe.??
            Og hvordan gjør jeg det fra tegning og over til Depronplatene??

            Lurte på om jeg skulle overføre tegningen over på en "mal" i f.eks. 3mm MDF deretter kutte ut MDF plata tilsvarende tegningen. For så å ha den til å kutte i Depron plata? er det en ide??
            Da igjen tenkte jeg at denne MDF malen kunne jeg ha til å kutte ut flere fly etter hvert. ?
            Hva mener dere om det??

            Jeg er helt fersk på å bygge ting fra scratch, men er glad i å bruke henda og har lyst å prøve.

            Comment


            • #7
              Originally posted by thomas.kjolstad View Post
              Noen som har printet ut og bygget noen av flyene til Flitetest?
              Har selv veldig lyst å prøve å lage Spitfire`en.

              Bruker dere vanlig Depron? Ser de bruker noe som ligner på Dollar tree foam eller noe.??
              Og hvordan gjør jeg det fra tegning og over til Depronplatene??

              Lurte på om jeg skulle overføre tegningen over på en "mal" i f.eks. 3mm MDF deretter kutte ut MDF plata tilsvarende tegningen. For så å ha den til å kutte i Depron plata? er det en ide??
              Da igjen tenkte jeg at denne MDF malen kunne jeg ha til å kutte ut flere fly etter hvert. ?
              Hva mener dere om det??

              Jeg er helt fersk på å bygge ting fra scratch, men er glad i å bruke henda og har lyst å prøve.
              Print ut og lim det fast til depronen med limstift. Funker som fy og lett å få av.
              Propellen skal være på toppen!
              Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

              Comment


              • #8
                OK, det er jo greit. Printe ut og lime papiret rett på. Printe ut i mange A4 sider da og legge de med overlapp sånn at tegningen passer. Åsen depron bruker dere da? Og er det 3mm eller 6mm ?

                Comment


                • #9
                  Det må være 6mm? Siden vi ikke får tak i slik "dollar tree foam" her hjemme i Norge, går det vel Ann å bruke vanlig depron (slik som er under varmefolie og parkett). Problemet er at jeg synes de knekker veldig fort hvis mann bøyer dem, ihvertfall gjør de jeg kjøpte på megaflis. De var mørke grå.

                  Comment


                  • #10
                    Du kan fint bøye de med forsiktig bruk av varmepistol. Personlig foretrekker jeg akkurat de grå, for de gir mest styrke med minst vekt. (De hvite er tyngre...)
                    Geir Dyrdal
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by gadyrdal View Post
                      Du kan fint bøye de med forsiktig bruk av varmepistol. Personlig foretrekker jeg akkurat de grå, for de gir mest styrke med minst vekt. (De hvite er tyngre...)
                      Taper du de da? Eller er det uten tape?

                      Comment


                      • #12
                        Kommer an på... liker best å forme med hendene...
                        Tegninger som du skriver ut flere ark av, kan du skrive ut med såkalte cutmarks. Da skjærer du bort den overflødige stripa rundt, og teiper delene sammen kant i kant (slipper overlapp).
                        Geir Dyrdal
                        Scale Warbirds of Norway

                        Comment


                        • #13
                          Her er link til en F22 jeg laget for noen år siden. Kanskje noe nyttig mht forming/bøying av depron...

                          http://trmfk.no/infusions/wrapper/wr...p?wrapper_id=2

                          Gå til Byggetråder, og F/A22 raptor twin edf...
                          Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1391785403385.jpg
Views:	1
Size:	103.8 KB
ID:	606568
                          Geir Dyrdal
                          Scale Warbirds of Norway

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by gadyrdal View Post
                            Her er link til en F22 jeg laget for noen år siden. Kanskje noe nyttig mht forming/bøying av depron...

                            http://trmfk.no/infusions/wrapper/wr...p?wrapper_id=2

                            Gå til Byggetråder, og F/A22 raptor twin edf...
                            [ATTACH]75355[/ATTACH]
                            Leste byggetråden din på Raptoren, den var jo helt rå.

                            Problemet med konstruksjonen av vingen til FT Spitfire'n er at mann må bøye depron plata nesten 180grader for å få til vingeprofilen. Dermed knekker den nesten med en gang.
                            Prøvde med varme i dag men fikk det ikke til.
                            Sikkert bare jeg som ikke er flink på det, men nå har jeg prøvd opptil flere ganger og ikke fått det til...

                            Comment


                            • #15
                              Trot ikke det er mulig å bøye depron SÅ mye nei...

                              Lim heller topp og bunn sammen i to deler, for så å pusse framkanten etterpå. Legger du på tape (3M Blenderm hengseltape/kirurgtape) etterpå blir det glatt og fint, og kan males/lakkes...
                              Geir Dyrdal
                              Scale Warbirds of Norway

                              Comment

                              Working...
                              X