Announcement

Collapse
No announcement yet.

2,47m GeeBee Sportster Y modifiseringer for mere fart etc.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hei!

    Denne ble lekker!
    Her har du lagt ned et godt stykke arbeid ser jeg, og en del utfordrende maskering ser det ut til.
    Likte godt den miksen av matt overflate, sammen med rødfargen som har mer glans.
    Også detaljene du har lagt ned i og rundt cockpit og canopy-glass!

    Med bensinmotor så blir vel ikke matt overflate noe stort problem heller kanskje?
    Jeg selv har null erfaring med bensinmotorer for RC, det har tatt av mens jeg har hatt mange års pause som aktiv modellflyver.
    Men nå er jeg i gang igjen heldigvis!

    Lykke til med "Re-maiden" når du kommer så langt!

    Comment


    • #17
      Vi som kommer fra glow og analog alderen får mye moro når vi starter på`n igjen i den nye tid. Det er ganske mange av oss tror jeg. Ikke er det uvanlig at vi har en del tid å legge ned heller så flyene kan fjonges opp litt. GeeBeen kom seg synes jeg også og det gikk med en del timer, men det var ikke kjedelig på noen måte. Ikke særlig vanskelig heller og på nettet finner man alltid noen, som et eller annet sted ,har svar på noe man lurer på.

      Den hvite overflaten vil jo fort bli litt stygg av eksos og sånt, men regner med at det lett kan fjernes med rødsprit. Hvis ikke blir det naturlig "weathering "

      Comment


      • #18
        Litt videre på Geebeen. Står ikke igjen så mye, men det siste tar
        jo noe tid som vanlig. Venter på potte og snufflere fra jtecrc og
        de trengte visst 14 dager til produksjon..Håper tingene kommer
        snart i hvert fall så jeg får tilpasset cowling etc etc.

        Denne ZDZ motoren regner jeg med lager kraftige ringer i vannet og
        har gått inn for å ta vibrasjonene så mye som mulig. Vet ikke om
        stort mere å foreta seg enn det som er gjort nå. Mellomlegg der jeg
        så det ville bli gnisninger og tester nå ut kraftig gummi mellom
        motor og firewall. Gummi også på skruene bak. Om det vil fungere
        skikkelig vites ikke. Gummien er i hvert fall armert og trykkpunktene
        er forstørret med skiver.

        Batterier: Doble Life til mottager og life på tenning. Brytere i
        cockpiten til alt. Åpen cockpit har virkelig noen fordeler.

        Fikk også de vingestagene operative med islagsmuttere på baksiden pluss
        lim og saker og etter mine begreper skal de nå kunne ta opp en del
        G belastning på vingene. Ikke negativ g da.
        Stygge skruer som blir skiftet så fort jeg finner noe annet.
        Click image for larger version

Name:	gee26.jpg
Views:	1
Size:	66.2 KB
ID:	605296Click image for larger version

Name:	gee27.jpg
Views:	1
Size:	108.2 KB
ID:	605297Click image for larger version

Name:	gee28.jpg
Views:	1
Size:	62.0 KB
ID:	605298Click image for larger version

Name:	gee29.jpg
Views:	1
Size:	53.6 KB
ID:	605299Click image for larger version

Name:	gee30.jpg
Views:	1
Size:	67.1 KB
ID:	605300

        Comment


        • #19
          Liker det du gjør med modellen, jeg skulle hatt den til min Evolution 7-70 stjerne.
          Mye flott arbeid her.

          Rune

          Comment


          • #20
            Flott arbeid

            Hva slags fueltank er det du bruker ? ( litt sjelden å se de så gjennomsiktige)
            __________________________________________________ ___
            Jørn Kaasbøll
            Scale Warbirds of Norway

            Comment


            • #21
              Originally posted by CubRune View Post
              Liker det du gjør med modellen, jeg skulle hatt den til min Evolution 7-70 stjerne.
              Mye flott arbeid her.

              Rune
              Kom tilfeldigvis i kontakt med en kar ( Australia ) tror jeg det var som satte inn en slik du har. ( Seidel i dette tilfellet ) Det ble rett og slett knallvakkert( bildet ) og jeg spurte ham litt om tingene og fikk kjempebra svar fra karen. Disse radialmotorene her har jeg ikke holdt på med sjøl noen gang så sanker inn erfaringer der jeg får tak i dem. Har veldig lyst til å prøve, men risikoen og alle kronene i nesa har holdt meg tilbake til nå. Saito fg 84 går også rett inn med en sentimeters klaring rund veggene. RC japan selger dem jo temmelig rimelig nå og Kwik har bestillt en som du sikkert har sett her på forumet. Noen andre i Norge har også en slik så da venter jeg på rapporter



              Hi Tore

              I have had this Gee Bee for about 3 years now, and it has performed
              steadily since the first day. I have had issues with the Glow Driver
              I have been using. That did require some learning on my part to
              work out how to get the best from the system. I have only had 2
              engine malfunctions since installation. The first did cause a
              dead-stick out-landing, but it was partly my own fault.
              The Glow system was not initialized properly, had I done a recalibration
              when I first realized it wasn't performing right, all would have been ok.
              2nd time was 12 months later at the same show, and it was the same thing
              ...this time I did a recalibration and continued the flight without problems.
              Basically on both occasions, it did not send enough power to the
              bottom plugs to light them up, so the engine was only running on 5 cylinders.

              The Seidel like lots of fuel. Remember they are effectively
              7, 10cc fourstroke engines, so you need a large tank and BIG BORE
              fuel tubing to keep the fuel supply up to them. Use a good quality
              synthetic oil for lubrication, with, if you want, a dash of castor
              for anti-rust, and they are fine. Do try and remember to run the
              engine dry of fuel at the end of the day. They have a large
              volume crankcase, that is full of the fuel/air mix.
              leaving fuel invites rust and you will need to replace the bearings

              Pay attention to the Valve Clearances, and adjust as needed.
              They will change noticeable during the first few litres of fuel.

              I think you will enjoy the engine, remember it is nowhere near
              as powerful as the ZDZ80 you mentioned, so performance will
              not be even close to the same, ideally the GeeBee reduced to
              around 80-85inch wingspan would be perfect. But the sound
              and running more than make up for the lack of brute horsepower!

              Hope that helps.

              Greg
              Click image for larger version

Name:	seidel.jpg
Views:	1
Size:	97.7 KB
ID:	605310

              Comment


              • #22
                Originally posted by chewbaca View Post
                Flott arbeid

                Hva slags fueltank er det du bruker ? ( litt sjelden å se de så gjennomsiktige)
                Bjørn Are ( sønn ) anbefalte denne fordi han ville se klunken og de tingene hvilket jeg er helt enig i. Korken er en limt skrukork så sjansen for lekkasje skulle være redusert. Holdbarheten vet jeg lite om, men tror den har gått ca 50 turer i Bjørn Ares 2m Extra uten problemer.
                Selges i Norge også: http://www.xxlrc.no/ Fin å installere var den i hvert fall.

                Comment


                • #23
                  Da venter GeeBeen på litt varmere tider og motorinnkjøring
                  med testinger. Gode servoer rundt om: Hitech 7955 tg for
                  det meste. Propell: Xoar 26/12. Throttle og choke løst
                  ved stag ut til sidene som andre har gjort med samme motor.
                  Teoretisk skulle skroget nå tåle den store motoren, men
                  det blir vel til at man holder tilbake en del, særlig i
                  svingene. Snufflerne som sitter på den store pittspotta
                  ble temmelig dominerende, men satser på god lyd i bytte
                  for digre tenner. Potta ble dyr til sammen, men når man
                  foretar slike bestillinger, så koster det også. Imidlertid
                  skulle dette bli et artig fly hvis jeg får til resten og
                  kommer meg i mål. Den tok seg veldig godt ut i lufta før
                  og burde så absolutt bli enda bedre nå etter oppdateringene.

                  Click image for larger version

Name:	gee31.jpg
Views:	1
Size:	67.3 KB
ID:	605801Click image for larger version

Name:	gee32.jpg
Views:	1
Size:	72.6 KB
ID:	605802Click image for larger version

Name:	gee33.jpg
Views:	1
Size:	67.6 KB
ID:	605803Click image for larger version

Name:	gee34.jpg
Views:	1
Size:	73.1 KB
ID:	605804

                  Comment


                  • #24
                    Ser veldig bra ut

                    Comment


                    • #25
                      Nå er det ett år siden jeg holdt på med den ZDZ motoren. Den slo seg helt vrang og ville ikke gå skikkelig. Tok den ut av flyet og mente jeg hadde funnet feilen, men den kom tilbake. Er antagelig tenningsanlegget som streiket. Tok den ut og satte inn 100cc el motor. Testet dette i vår, men vraket oppsettet da det ble for tungt. Gikk over 15 kg og det vil jeg ikke fly med til tross for mange forsterkninger. Satte inn Hacker A. 80-10 og med to 8000mah batterier fikk jeg ned vekta flere kilo. Ble et veldig bra oppsett til slutt. Monterte også lydanlegg som gir en veldig god simulering av et virkelig fly i lufta. Særdeles artig. Skjønner ikke at det er så få som holder på med noe sånt. El motoren gir veldig godt med power og flyet har blitt akrokapabel og går også fort slik det begav seg i de hårde tider på tretti tallet. Flyet har nå gått flere turer og det er like moro hver gang. Like vond å lande som før, men var alt så enkelt var det jo ikke noe moro vel. Bilde: Tor Idar Larsen
                      Attached Files

                      Comment


                      • #26
                        Fin!
                        Er det Mr RcSound med transductor´s du bruker? eller har det kommet noe som er enda bedre kanskje?

                        Comment


                        • #27
                          Har ikke testet Mr sound enda. Det er god plass i GeeBeen så høyttalere funker fint. Opplegget lages i Canada og de har holdt på å utvikle det en god stund: Model Sounds Inc. - Ultimate RC Airplane, Helicopter, Boat Sound Systems Det artigste er at man får tilgang til SD kortet via et dataprogram.( 2 stk faktisk ) Holder på å lære meg å bruke det. Litt omfattende er det jo, men det er utrolig hvordan lydsystemet kan tweakes og tilpasses. Lydsporet deles i 16 deler og da gjelder det å få til sånn passe turtallsøkning. Disse motorene vi simulerer med modellene går jo på lavt turtall så det er ingen grunn til å la frekvensene gå alt for høyt. Stykemessig har de målt over 100db fra tilsvarende oppsett jeg har. Synes ikke det er så viktig, men heller at det låter fint og naturtro og er bra synket med stopp/start. GeeBeen har 3 firetommers høyttalere som går på 6seller. ( ca 25volt) To stk innenfor cowlingen og en i kroppen.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #28
                            Med 3 fire tommers høyttalere så blir det nok litt lyd ja, for det er vel det som skal til nok "power" til at man hører det godt da man kommer et stykke unna i lufta.
                            Det er kanskje den største utfordringen, at det blir nok trykk i lyden til at den ikke forsvinner i vindrag eller når man kommer litt unna. Og det uten at flyet ser ut som en flygende høyttaler med utvendige høyttaler-kasser osv.
                            Samtidig så vil det bli en del vekt-økning, så det gjelder å finne den rette balansen mellom "guffe" i lyden v.s. vekt-økning. Så også på noen kundevideoer på hjemmesiden til produsenten, turbinlyden på en F18 var ganske imponerende.

                            Men jeg syns det er artig da! Flyr mest elektro selv pr. nå, mer pålitelig og mindre hassle egentlig
                            Selv om flytiden ikke er som med bensin da...
                            Last edited by SmurfAir; 11-05-15, 16:44. Reason: skrivefeil...

                            Comment


                            • #29
                              Visst er det artig å holde på med. Justere og prøve forskjellige ideer her og der. Flyr nok mest elektro jeg også nå, men en gang i blant er det artig med bensinkjerrer for min del. Det går ikke an å si at det ene eller det andre er best som mange gjør. Bare vrøvl.

                              Comment


                              • #30
                                Ja Tor Erik.. vi holder ikke på med dette for at det skulle være så #¤!#% enkelt, nei ..
                                __________________________________________________ ___
                                Jørn Kaasbøll
                                Scale Warbirds of Norway

                                Comment

                                Working...
                                X