Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd Fiat CR42, eller J11 som den heter i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggetråd Fiat CR42, eller J11 som den heter i Sverige

    Har blitt litt motivert av medlemer i klubben og tar fatt på ett prosjekt. Drev lenge å hadde lyst på å bygge en stor Gloster Gladiator, men etter søken rundt på nett har jeg blitt forelsket i Fiat CR42. Dette flyet ble blandt annet brukt av Sverige. Men det var også benyttet av Italia, Spania og Tyskland, med flere. Begge sider under krigen hadde faktisk dette flyet. Har aldri bygget fra scratch før, men har jo sett flere medlemer i Asker modellklubb bygge og blir inspirert.

    Forbildet vil bli det flyet som står på Flygvapen museet i Linköping


    Click image for larger version

Name:	j11.jpg
Views:	1
Size:	88.3 KB
ID:	635316

    Det er i dag 4 gjenlevende CR42 i verden, hvorav to J11, og den ene er da ikke så langt unna
    Har hatt dialog med museet og får tilgang til å fotografere detaljer, så den turen planlegges.
    Dette prosjektet blir mye læring, og tidsmessig vil det nok ta laaaaang tid. Så langt har jeg funnet software som skal benyttes. For å lage kropp og vinger vil DevFus og enten DevWing eller Profili2 bli benyttet, har ikke valgt det siste enda. For de som lurer kan du lese om og laste ned demo her: DevCad
    Ikke veldig dyr software, og så langt er det meget enkelt å benytte for å lage kroppen.

    Har funnet mye info, og treplanskisser er i boks. Regner med at bygging vil bli påbegynt over jul.
    Modellen skal bygges i skala 1/3 og motorvalget heller mot en Evolution radialmotor.
    Etterhvert som prosjektet skrider frem skal jeg legge info ut her, vil dele tegninger og modeller i denne tråden for å få innspill om noen ønsker å dele sin erfaring.

    Foreløpig målsetting er WBW 2015, men kan hende det blir litt tidlig.
    Tips og triks tas i mot om noen vil dele det.
    Jon Kristiansen

  • #2
    Nice
    Alltid tøfft å se bygging på "gamlemåten".
    __________________________________________________ ___
    Jørn Kaasbøll
    Scale Warbirds of Norway

    Comment


    • #3
      Tøft. Håper du deler fremgangen jevnlig med oss.
      Olav Moe

      -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

      Innholdet i min hangar, sånn ca

      Comment


      • #4
        Tøft! Nydelig fly, jeg satt å animerte dette flyet til en spillefilm for et par år siden - fikk tak i en ganske detaljert modell!

        Om du er intresert tror jeg denne ligger på en disk enda..




        Sent from my iPhone using Tapatalk 2
        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

        Comment


        • #5
          E&E: Denne tråden skal brukes som en blogg, så all fremgang, og tilbakegang, skal dokumenteres her.
          Alf: Det høres veldig interesant ut, så om du har den modellen enda sier jeg ja takk til den.
          Jon Kristiansen

          Comment


          • #6
            Originally posted by jokr View Post
            E&E: Denne tråden skal brukes som en blogg, så all fremgang, og tilbakegang, skal dokumenteres her.
            Alf: Det høres veldig interesant ut, så om du har den modellen enda sier jeg ja takk til den.
            Her kan faktisk disse sees på filmtraileren! ( se sekund .29 om linken ikke spiller av fra riktig sted.. )

            Simon og eiketrærne - Trailer - YouTube

            Skal ta en titt her ved en ledig stund..
            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment


            • #7
              Sendte deg modellen - her, en kjapp preview render av modell!

              Lykke til!

              Click image for larger version

Name:	Fiat_CR42_01.jpg
Views:	1
Size:	23.1 KB
ID:	604069
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • #8
                Takker Alf

                Litt nedturer i helgen, jobbet i 8 timer med modellen i DevFus, og etter end økt påsto programvaren at det var korrupte filer og slettet hele jobben Men ser jo uansett at dette er noe som tar tid å få bra, nytter ikke å bare benytte DevFus, her må nok mer programvare skaffes og læres, men det er jo noe av morroa eller?
                Mandag 21/10 skal museet i Sverige besøkes, før den tid bør jeg nok ha planlagt litt hva jeg ønsker å oppnå med det besøket.
                Jon Kristiansen

                Comment

                Working...
                X