Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flameout ved throttling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flameout ved throttling

    Hei
    Jeg har problemer med at turbinen (jj-1400) får flameout når jeg begynner å throttle. Jeg la merke til at samtidig med at jeg throttlet så det ut som det kom luft bobler i fuel ut fra fuel pumpa.
    Mellom tanken og fuel pumpe er det et fuel filter og en UAT (med filterpose). Kan dette skyldes en defekt fuel pumpe (Flightworks – 200c)? Eller er det jeg ser kavitering av fuelen?
    Morten Torp
    http://www.ringerikemfk.com/

  • #2
    Hei.

    På en turbinmotor skal du absolutt ikke ha luftbobler i fuelsystemet, jeg ville sjekket at alle fuelslangene er hele og ikke er skadet, har en knekk eller har noen form for lekkasje. Jeg ville også sjekket fuelfilteret og tilkoblinger for evt lekkasjer ved å koble det helt vekk når du eks tester. Det er veldig sjelden fuelpumpa er defekt og lager bobler, det kan jo selvfølgelig skje men jeg ville nok startet letingen i slanger, koblinger/skjøter, fuelfilter først.
    For å gjøre testen enklere kan du jo ta og koble ut dagens fuelsystem og koble på en ny fueltank (eks. taxetank)rett på pumpen uten filter eller skjøter og se om det hjelper... fungerer det kan du jo sjekke ut resten step by step.

    Lykke til med feilsøkingen
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


    Comment


    • #3
      Takk for raskt svar. Har prøvd med en ny tank med filtklunk rett på fuel pumpen. Kunne ikke se noen luft bobler, men samme resultat når det gjelder flameout .
      Tror turbinen trenger service.
      Så også at et lite hjørne på ett av bladene på kompressor hjulet var borte. Mulig at den stopper pga. vibrasjon?
      Morten Torp
      http://www.ringerikemfk.com/

      Comment


      • #4
        Jeg ville nok vurdert å sende den på service ja, men jeg ville også tenkt meg godt om før jeg la ut (alt) for mye penger på denne typen turbin... bytte av kompressorhjul kan fort bli i overkant dyrt i forhold til turbinens totale verdi, alder og ytelse og Jet Joe sitt rykte. Jeg ville sendt den til CS turbinservice og bedt om et prisoverslag, mye kan repareres men om det blir for dyrt i forhold til det å kjøpe en ny vil det nok være mye lurere med tanke på fremtiden å heller sett på en ny eks Kingtech turbin i denne størrelsen. Disse er gunstig priset og har et godt rykte.

        CS turbinservice kan reparere det meste så det er forsøket verdt å sende den...
        - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
        - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
        - Krill Avanti S m/ATJ220SV
        - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


        Comment

        Working...
        X