Announcement

Collapse
No announcement yet.

Clouds fly - koblingshjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Clouds fly - koblingshjelp

    Hei,
    Dette er sannsynligvis et idiot-spørsmål, men jeg har søkt og leitet uten å finne svar, så da håper jeg noen her kan forbarme seg over meg..
    Jeg har kjøpt meg et Clouds fly, og har montert dette uten problem.
    Men problemene begynte da jeg skulle koble receiveren(?). Det står ikke opplyst i bruksanvisningen hvordan man skal koble, så jeg har prøvd å koble etter ulike instruksjoner jeg har fått på nettet. Slik jeg har forstått det, skal aileron(kanal 1?), elevator(kanal 2?) og side rudder(kanal 4?) kobles etter kanalene på radioen, men hva gjør jeg med ledningen som kommer fra det som jeg går ut fra er throttlekontrollen (hvit rød og sort ledning)? Skal denne i kanal 3? Har prøvd dette, og når jeg kobler på batteriet, får jeg to pip. Såvidt jeg har forstått det skal alle kanalene ha sitt lydsignal? Hva er det jeg gjør feil?
    Se vedlagte bilder og beklager hvis dette er dumme spørsmål......

    Mvh
    Balla
    Click image for larger version

Name:	20130922_141515.jpg
Views:	1
Size:	71.5 KB
ID:	635345
    Click image for larger version

Name:	20130922_141603.jpg
Views:	1
Size:	43.1 KB
ID:	635346
    Click image for larger version

Name:	20130922_141617.jpg
Views:	1
Size:	94.4 KB
ID:	635347

  • #2
    Kabelen fra esc (fartsregulator) skal til kanal 3 akkurat som du sier. Når du plugger inn batteriet må du passe på at senderen er påslått og at throttlestikka står i bakerste posisjon. Du skal da høre like mange pip fra esc som batteriet har celler. Altså 3 pip hvis du bruker 3s (11,1v) batteri. I tillegg kan det komme flere pipelyder etterpå avhengig av type esc osv. Hvis dette ikke funker KAN det være at throttlekanal må reverseres. Veldig viktig at du IKKE har propell på motoren når du driver å forsker på dette. Lykke til.

    Sent from my LT26w using Tapatalk 4
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com

    Comment


    • #3
      Hei og takk for svar!
      Då hadde jeg koblet rett, og har nå fått liv i det meste. Men aileron er fortsatt helt død. Må denne også resettes på noe vis?
      Last edited by Balla; 22-09-13, 20:19.

      Comment


      • #4
        Skal vel være plug and play det. Sikker på at pluggen på aileronservo er satt riktig vei i mottakeren? Vet ikke hvordan akkurat din mottaker er, men det går an å snu feil vei på enkelte merker. Kan jo være en servo som er defekt også, men om jeg ikke er helt på jordet her så mener jeg denne modellen har 2 balanserorservoer så da skal en ha mer enn normal uflaks om begge er kaputt. Prøv å bytt litt om på f.eks. kanal 1 og 2 for å se om du kan finne ut om feilen ligger i mottaker eller servo/kabler. Er vel en Y-kabel inne i bildet også her?
        Stein Johnsen
        http://www.blåmåsan.com

        Comment


        • #5
          Fekk det til til slutt Det siste som hadde skjedd, var rett og slett Y-kabelen var satt i feil veg.. Det SKAL vere plug and play, men her hadde jeg driti på draget.. Takk for hjelp Blåmås!

          Comment


          • #6
            Ingen årsak. Ingen dumme spørsmål. Vi har alle vært nybegynnere en gang. Vet ikke om du har flydd noefør, men sjekk værtfall at rorene går riktig vei før du prøver. Fort gjort å havne i balanserorklubben. Det er et fint nybegynnerfly du har. Det har en ganske bra toppfart, men kan også flys temmelig sakte. Det siste er vel å foretrekke til å begynne med. Lykke til.
            Stein Johnsen
            http://www.blåmåsan.com

            Comment

            Working...
            X