Announcement

Collapse
No announcement yet.

FrSky Taranis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FrSky Taranis

    Tenkte det var på sin plass med en tråd om denne radioen som er litt utenom det vanlige.

    Radioen produseres av FrSky som har vært på markedet med sitt modulbaserte 2.4GHz system med telemetri i lengre tid.
    Det mest spesielle er at firmwaren en open source og ikke laget av radioprodusenten. Denne er basert på tidligere prosjekter for billigradioer fra HobbyKing (Turnigy 9X og 9XR).
    Programmeringen av denne radioen er litt sær da systemet ikke gjør noe som helst uten at man har satt opp mikser for det man ønsker skal skje når man opererer stikker brytere etc. I utgangspunktet settes det kun opp standard miksing hvor de fire stikkeaksene går 100% mot kanal 1-4 når man setter opp et nytt modellminne (standard rekkefølge kan settes av brukeren). Utover dette må man selv definere hva som skal skje, men det finnes maler for mange standard mikser som kan brukes for å spare tid. Fordelen med denne formen for programmering er at ting blir fleksibelt og det meste kan omdefineres. Programmeringen kan også gjøres fra PC, via USB kontakt, v.h.a. programmet Companion9X.
    Ellers kan nevnes at den både har intern RF modul (som støtter nye og gamle FrSky protokoller), og mulighet for ekstern JR modul for ymse systemer. Man velger selv hva man vil bruke; intern, ekstern eller begge(!), for hvert modellminne. Skal ikke forsøke å gå inn på alle detaljer her, men i stedet referere til manualen som finnes her: Google Code Archive - Long-term storage for Google Code Project Hosting.

    Noe negativt:
    Den innebygde laderen for NiMh (ladekontakten er for 12V strømforsyning og ikke en lader!) ikke kan lade mer enn seks cellers pakker. Enkelte JR moduler krever åtte celler og åtte celler ville gitt lengre driftstid pr. lading da regulatoren er switch mode.

    Enkelte har klaget på dårlig sentrering av stikkene, men dette er visst forbedret i nyere utgaver.

    Telemetri er litt rotete med tanke på sensorer. FrSky har mange ulike varianter. Noen krever en "hub" for å kunne kobles til, andre ikke. Det er nå lansert et nytt grensesnitt som skal forenkle dette (S-Port), men så langt er det kun en mottager og en sensor (vario) som støtter dette.
    Jeg valgte derfor å gå for eldre mottagere og sensorer (strømtrekk og cellespennning så langt).

    Blir spennende å se om noen norske forhandlere kommer med denne.
    Fred Larssen

  • #2
    bilder??? Vi må ha bilder...
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Originally posted by xilian View Post
      bilder??? Vi må ha bilder...
      Se linken
      Men er det noe spesielt du tenker på kan jeg godt ta flere, men den ser ganske ordinær ut.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Har selv bestilt samme radioen denne uken via AlotHobbies. Ser fram til å få telemetri og ikke minst få testet ut KK DIY varioen med lyd rett fra radioen. Hater å vente på pakker...

        - Thomas

        Comment


        • #5
          Noe nytt å melde fra folk som har kjøpt denne? Fungerer den greit i lengden også? Lurer fælt på å få meg en selv

          Comment


          • #6
            Har ikke brukt min etter at jeg fikk den, men har ikke sett at noen har hatt problemer.
            Det er nå kommet en oppgradert versjon hvor lyddelen er forbedret og den innebygde laderen endret slik at den ikke timer ut før batteriet er fulladet (om man har byttet ut 800mAh NiMh pakken med en større).
            Det største problemet nå er tilgangen. FrSky sliter med å dekke etterspørselen.
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Fikk min Taranis for ca 3 uker siden nå men har ikke flydd veldig mye med den enda. Har hatt to helger med litt seilflyging for å teste telemetri og vario og er godt fornøyd så langt.

              Eneste jeg har å utsette på den er at det burde vært et hjul for menyene/programmeringen i tillegg til knappene. Knappene er litt stive synes jeg så det blir interessant å se hvordan de holder i lengden. Men en av de mange fordelene med denne radioen er jo at man kan gjøre alt av programmering på PC om man vil.

              Thomas

              Comment


              • #8
                Hobbyking har Mode 1 på lager nå: Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking
                (Å bytte til Mode 2 tar bare noen minutter med et skrujern).

                Edit: Hobbyking selger disse uten strømforsyning, så husk evt. å ta denne med på bestillingen.
                Last edited by flarssen; 15-11-13, 12:20.
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Jeg har hatt min Taranis i et par måneder nå og er totalt sett fornøyd så langt. Den eneste skavanken er at det kommer en del støy fra høytaleren, hørbart når man sitter i sofaen og knotter men ikke når man flyr. Ellers så er radioen veldig god å ha i hånda og den er ufattelig fleksibel både programmeringsmessig og med at man har modulbrønn bak. Jeg har brukt min litt med Spektrum DM9 modul og den passer helt strøkent inn under bærehåndtaket. Jeg bruker også Hawkeye UHF system mot noen FPV-modeller. Med en 1W UHF sender tett opp mot elektronikken i radioen så blir av og til knappene litt vanskelige å få til å reagere, antagelig pga av RF-støy. Jeg har klistret på litt kobberteip i et forsøk på å minimere dette men helt borte er det ikke.

                  Selve FrSky ACCST systemet har jeg ikke brukt enda. Jeg har vært veldig i tenkeboksen på hvilket radiosystem jeg skal satse på fremover. Jeg har mistet troen på Futaba, innovasjon har det vært lite av der i gården etter at SBUS ble lansert. Jeg har tittet på Jeti og etter å ha vært fornøyd med en Jeti ombygd Futaba 12FG en stund så var jeg farlig nær å handle en DS16. Men, ettersom jeg har fått brukt Taranisen mer så tror jeg at jeg kommer til å droppe Jeti og kjøre FrSky som hovedsystem fremover.
                  --
                  Thomas Kvitle Jenssen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by thomaskj View Post
                    Jeg har hatt min Taranis i et par måneder nå og er totalt sett fornøyd så langt. Den eneste skavanken er at det kommer en del støy fra høytaleren, hørbart når man sitter i sofaen og knotter men ikke når man flyr.
                    Støyen er mer merkbar med headset/ørepropper. Min har to former for støy. En during som er der hele tiden, og varierer i styrke med volumet, og støy fra RF-delen(e) som er uavhengig av volumsettingen. Den siste er den verste, og varierer veldig avhengig av antenneposisjon o.l. Ved å bruke ørepropper med egen volumkontroll kan jeg sette volumet i senderen på max og så senke både lyden og RF støyen med den andre volumkontrollen. Har ennå ikke sett noen tilbakemeldinger på dette fra de som har fått V2 av Taranis. Skal visstnok ha forbedret lyd.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      LUA script for opplesning av øvelser i ett program

                      Hei. Det har kommet støtte for LUA scripting til opentx nå Fant ett script for å få radioen til å lese opp øvelsene i ett program. Har skrevet det om en del fra originalen og gjort det litt mer brukervennlig (håper jeg da). Har lagt inn alle øvelsene i Nordic programmet i F3A opplest av en ganske så robotaktig stemme, men lydfilene kan endres og en kan legge inn så mange øvelser som man vil selv. Bryterne for å velge neste øvelse, re-sette programmet og gjenta siste øvelse er konfigurerbare, så her er det bare å tweake det til det man føler fungerer best for sine fingre og ører.

                      Scriptet settes opp ved å unzippe den vedlagte fila i root folderen på minnekortet. Så går man inn i Special functions menyen og legger til en SF som følger: ON - Lua Script - nordic

                      Default switch for neste øvelse er SH. Re-sette er å holde SH i 2 sec. Gjenta siste øvelse er SG i midt posisjon.

                      Morro å lage script for radioen, spent på hva folk finner på med denne featuren fremover
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Genialt Morten! Begynte selv å se på å lage til et LUA skript for dette da det var rimelig tungvindt å lage til samme funksjonaliteten med logiske switcher og spesial funskjoner. Fant så ut at noen allerede hadde gjort det samme på R/C Settings - Lua Scripts - sequence caller. Har brukt dette i en liten uke nå for sport programmet og det funker veldig greit. Det som du har laget til er en ypperlig forbedring, spesielt det å kunne gjenta siste oppleste. Største problemet med det hele er å rekke SH switchen

                        Comment


                        • #13
                          Var en kar som brukte trim knappene. Har ikke testet om det er noe bedre.

                          Comment

                          Working...
                          X