Announcement

Collapse
No announcement yet.

JR NEX E6-550 3-blader - monteringstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JR NEX E6-550 3-blader - monteringstråd

    I fjor høst bygget jeg JR sin nyeste 500 maskin Nex E6.
    Byggetråd kan sees her: (MFN) ModellflyNytt.no

    Click image for larger version

Name:	NexE6_20130106_101.JPG
Views:	1
Size:	120.4 KB
ID:	635407

    Click image for larger version

Name:	NexE6_20130611_112.jpg
Views:	1
Size:	241.8 KB
ID:	635408

    Nå skal denne oppgraderes med JR sitt nye 3-bladers hode. JR har kommet ut med disse 3-bladers hodene for 3D flyging til E12, E8 og E6-550. Det er altså sistnevnte hode jeg skal ha.

    Forskjellen på standard E6 (500) og E6-550 er at E6 flyr med 440mm blader, mens E6-550 flyr med 510mm blader. Halen på E6-550 er lenger for å tillate den større disken. I tillegg til noen mindre endringer. Altså en strekt 500, på samme vis som f.eks Compass Atom 550. (Uten sammenlikning for øvrig).

    3-bladers hodet passer sånn sett rett på min standard E6 uten videre modifikasjoner, men settene på 3 stk balanserte blader selges kun som 510mm, derfor må jeg likevel først oppgradere til E6-550.

    Nex E6-550 kan kjøpes som ferdig kit, eller man kan enkelt bygge om en standard E6 slik jeg gjør. Noen forskjeller må man gjøre, noen bør man gjøre, og noen er totalt unødvendige men jeg gjør de likevel.

    Må gjøre:
    Det man må gjøre er å strekke halen slik at den går klar av bladene. Følgende deler må byttes;
    halebom
    torquetube
    hale pushrod
    halebom støtter

    Bør gjøre:
    Headspeed senkes gjerne med større disk slik at motor må gires om. Lavere turtall påvirker også hale som kan kompenseres med lengere blader. Da kan lengere halefinne være en fordel, samt forsterket overføring til halen;
    motor pinjong
    tail gir A i metall
    tail gir B i metall
    haleblader
    halefinne

    Kan gjøre:
    E6-550 kommer med noen utseendemessige detaljer som er forskjellig fra E6, som canopy grafikk;
    canopy
    horisontal halefinne
    halebom klammer m/ feste til horisontal finne

    For de som kun skal bygge om til E6-550 kommer selvsagt hovedblader i tillegg under må ha listen. Men siden jeg skal ha et 3-bladers hode på denne så er hovedblader ikke listet opp. Hele oppgraderingen koster noen hundrelapper hos Elefun. Hvor mange hundrelapper kommer an på hvor mange bør og kan oppgraderinger man koster på seg. Men et standard E6-550 kit inneholder alle de delene som her er listet opp.

    Bilde viser donor modellen samt delene som inngår i strekkingen. Dvs med unntak av canopy, halebom støtter, hale pushrod og haleblader som jeg ennå ikke hadde i hus da bildet ble tatt.

    Click image for larger version

Name:	IMG_8407.JPG
Views:	1
Size:	199.7 KB
ID:	635409
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Ombyggingen er så vidt i gang. Her er bilde av delene som nå havner i reservedel skuffen.

    Click image for larger version

Name:	IMG_8410.JPG
Views:	1
Size:	146.7 KB
ID:	604488
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      hehe morro arne at du putler litt, ikke bare med mopedene!

      Comment


      • #4
        Ombyggingen til 550 var ikke store operasjonen. En kort kveld så var det gjort. Etter å ha demontert delene vist over så satte jeg inn nye paraply drev i halekassen, Det er samme strl som de som satt der, men disse er av metall i stedet for plast. Det horisontale drevet som går i inngrep mot hoveddrevet er fortsatt plast, så det er nok dette som er ment å ryke ved uhell.

        Click image for larger version

Name:	IMG_8408.JPG
Views:	1
Size:	125.2 KB
ID:	604492

        Deretter byttet jeg pinjong på motoren fra 12T til 11T. Motoren er nemlig den samme på 500 og 550, så da drever man ned for å redusere turtallet. Deretter monterte jeg halekassen på den nye lengere halebommen med ny torque tube, pushrod og støttestag. Samme jobben som om jeg hadde knekt halen i en kræsj med andre ord.

        Click image for larger version

Name:	IMG_8429.JPG
Views:	1
Size:	162.2 KB
ID:	604493
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          Da er det 3-bladers hodet sin tur. Det kommer ferdig bygget og snasent pakket i en stor eske. Et sett på 3 stk balanserte 510mm blader følger med i pakken, i tillegg til noen bolter og 3 pushrods.

          Hodet til 550 strl heter for øvrig JR MB-331 og selges hos Elefun for kun 1995,- inkl blader.
          Finnes som tidligere nevnt også i 600 strl ( til E8 ) og 700 strl ( til E12 ).
          JR MB-331 Multi Blade Rotor Head - elefun.no - Radiostyrt hobby

          Click image for larger version

Name:	IMG_8420.JPG
Views:	1
Size:	139.1 KB
ID:	604494

          Click image for larger version

Name:	IMG_8421.JPG
Views:	1
Size:	136.4 KB
ID:	604495

          Click image for larger version

Name:	IMG_8423.JPG
Views:	1
Size:	143.4 KB
ID:	604496

          Click image for larger version

Name:	IMG_8427.JPG
Views:	1
Size:	134.8 KB
ID:	604497



          Swash'en smetter rett på plass. Den er helt lik standard swash bortsett fra at innerringen har fler kuler. Tre kuler for swash linkene og èn til swashdriveren.

          Click image for larger version

Name:	IMG_8430.JPG
Views:	1
Size:	170.9 KB
ID:	604498



          Samme er det med hodet. Bare å skru rett på og smette på de tre linkene etter å passet på at de er klin dønn like lange.

          Click image for larger version

Name:	IMG_8432.JPG
Views:	2
Size:	162.3 KB
ID:	604499
          Last edited by arhennie; 10-10-13, 23:17.
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            3 ser litt morro ut, sett "triablo 800"'en? det er ganske spaca, 3x800mm

            Comment


            • #7
              looking nice Arne ,
              fan nu har man lust å bygger noe , men får ikke køper neo rc - gotteri denna månad , bege barna har bursdag , många selskap mye penger ut ,
              men fan mår sikert bilen på 90000 service snart
              Goblin 700 : vbar 5,3 pro
              Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

              HD 500 Cell : brain2

              DX9

              Comment


              • #8
                Det orginale 2-bladers hodet har en mixearm som gjør at Pitch går negativ når swash går ned. 3-bladers hodet derimot har ingen mixearmer og dermed må Pitch retningen snus. For min del som benytter JR TAGS01 gyro blir endringen i radioen ved å endre fortegn på swash mix'en for pitch. Dette er utrykkelig forklart i manualen som følger hodet så det skal mye til å få dette feil.

                Click image for larger version

Name:	IMG_8437.JPG
Views:	1
Size:	204.0 KB
ID:	604501


                For 3-blads hodet må gain reduseres noe i FBL gyroen. For TAGS01 brukere følger det med en oversikt over nye parametre man må sette via Gtune softwaren. Til det behøves en USB adapterkabel, og for de som ikke måtte ha en slik så følger også det med i kit'et. SW lastes gratis ned fra JR sine websider.

                Click image for larger version

Name:	IMG_8428.jpg
Views:	1
Size:	54.4 KB
ID:	604500


                Deretter sjekker jeg at jeg har null Pitch på alle tre blader. I det opprinnelige kit'et følger det med en såkalt jukse flybar til å sikte langs med en pitchmåler. Denne passer og på 3-blads hodet. Det stemte på første forsøk.

                Click image for larger version

Name:	IMG_8442.JPG
Views:	1
Size:	141.8 KB
ID:	604503


                Jeg sjekket også med en digital pitchmåler. Jeg nullstilte den ved å legge an mot hodeknappen og målte deretter på hvert enkelt blad. Det stemte også da. Mitt vanlige triks med å folde bladene tenkte jeg ikke på å prøve i farten faktisk, men jeg vil tro det vil funke også her.

                Click image for larger version

Name:	IMG_8444.JPG
Views:	1
Size:	165.7 KB
ID:	604504


                Deretter var det bare å skru på de nye halebladene, som for øvrig var 85mm carbonblader, og å smette på den nye canopyen. Så da spørs det om jeg ikke må komme meg en tur på stripa en av de nærmeste dagene så jeg får prøvd greiene. Tøff å se på ble den i allefall, så veldig fornøyd så langt

                Click image for larger version

Name:	IMG_8449.JPG
Views:	1
Size:	136.8 KB
ID:	604505

                Click image for larger version

Name:	IMG_8450.JPG
Views:	1
Size:	168.9 KB
ID:	604506

                Click image for larger version

Name:	IMG_8452.JPG
Views:	1
Size:	168.1 KB
ID:	604507
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ragge1 View Post
                  ...fan nu har man lust å bygger noe , men får ikke køper neo rc - gotteri denna månad ...
                  Jeg har vært smått dritlei å bygge heli for en stund, og det toppet seg da jeg skulle sette sammen en T-rex 450 dfc for en kar i klubben. Etter å ha bygget Forza 450 var den T-rex'en en forferdelig nedtur. Jeg holdt på å spy når jeg holdt på med den. Men nå koste jeg meg med denne ombyggingen her, selv om det var ikke rare jobben. Kanskje jeg finner inspirasjon til å gjøre ferdig skala heli og DF prosjektene mine etter hvert også...

                  Har ikke hørt om noe Triablo 800, men nå har jeg ikke fulgt med på RC fronten siste 3 mnd så sikkert mye nytt jeg ikke har hørt om
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Da ordnet det seg med Maiden allerede i ettermiddag. Tok turen til Holmen etter jobb, og der var det knallforhold.

                    3-blads hodet merker jeg fort at ikke behøver samme turtall som et 2-bladers. Motor var drevet ned fra 12T til 11T siden jeg har økt til 550 disk, men jeg hadde ikke gjort noe ytterligere med headspeed'en. Så throttle kurva lå på det samme som før som på idle 1 var flat 80%. Jeg endte opp med flat 67,5 til slutt.

                    Jeg merker og at responsen på cyclic ble veldig voldsom. Jeg hadde ikke gjort noe på det heller, så dualrates i radioen sto på 70 fra tidligere. Jeg endte opp med å justere ned til 60 her.

                    Gain ble justert ned i TAGS01 parametrene, og akkurat det funket helt fint. Ingen tegn til oscilleringer av noe slag. Men skulle jeg beholdt den raske cyclic'en måtte jeg justert noen parametre for å fått mykere stopper.

                    Jeg måtte og justere litt ned på flytiden. Fra opprinnelig 4 min som E6 (500) til 3,5 min på E6-550 3-blader. Jeg måtte og flytte batteriene veldig langt frem for å balansere ut den lengere halen. Sånn sett hadde det vært fordelaktig med litt større og tyngre batterier. (Fløy med 6S 2650 nå). Og da ville jeg kunne fått tilbake en lengere flytid også.

                    Nå er det lenge siden jeg har flydd denne i 500-versjon. Lenge siden jeg har flydd noe som helst faktisk. Så det er ikke så lett å sammenlikne da. Men jeg mener den er blitt et langt bedre heli å fly. Veldig stabilt og fint. Men hvor mye 3-blads hodet har å si oppi det hele kan jeg ikke si sikkert. Bare det å øke fra 440 til 510 blader gjør jo mye i seg selv. Men løftet er enormt i dette hodet kontra et vanlig. Når jeg drar TH en meter over stripa for å lande så føler jeg den henger i en evighet sammenliknet med ellers. Så for gutta som liker auto'er tror jeg dette kan være fine greier.

                    Til slutt må jeg si at denne modellen gjør seg mye bedre som 550 enn 500. Det er ganske høy kropp og hode på den, og jeg synes proporsjonene blir mye mer riktige med den lengre halen og 550 disken. Så ja, jeg er knallfornøyd med resultatet

                    Noen bilder fra Maiden:
                    Attached Files
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Anders e fikk med seg en av dagens flighter på film. Den som liker smack blir nok veldig skuffet. Her er det ren søndagsflyging.

                      Ellers må jeg si at jeg liker denne svært godt etter oppgraderingen. Selv om dette hodet blir nok litt tungt til den orginale motoren. Den fungerer helt fint til min flyging, men noe overskudd av Power er det ikke. Også merker jeg stor forskjell på ytelsen til batteriene. Gens Ace 2650 55c fungerte veldig fint, men jeg merket klart at motoren slet ved litt lengre tids belatstning med nano-tech 3300 25C. Men ingen av batteriene ble spesielt varme etter endt flight. Relativt lav headspeed hjelper nok mye i så måte.

                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        Syns du fløy veldig pent jeg.........selv om det er lenge siden

                        Comment


                        • #13
                          riktigt nice flyging
                          Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                          Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                          HD 500 Cell : brain2

                          DX9

                          Comment


                          • #14
                            har du gov?

                            ser den bare "henger" i en evighet, kult! prøvd høyhøyde auto?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by andersand View Post
                              har du gov?

                              ser den bare "henger" i en evighet, kult! prøvd høyhøyde auto?
                              Nei, har ikke gov på den. Og det er jo selvsagt et godt poeng, for det er jo ikke er noe som forsøker å kompensere. Men et kraftigere oppsett hadde nok vært stivere, men dog kun dersom en har batterier som leverer. Og det var tydelig at 3300 batteriet ble for puslete. 2650 batteriet yter ca dobbelt så mye.

                              Men at den henger kontra en 2-blader er helt klart ja Men jeg suger såpass kraftig på autoer selv så jeg har ikke giddet prøve ennå. Da hadde testingen av heliet fort blitt veldig kort...
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X