Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trekk veteranfly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trekk veteranfly.

    Har planer om å bygge en SIG Antoinette skalamodell i vinter. Det er et eldre byggesett, og jeg har ikke trekket som fulgte med. Kan tenke meg et trekk som ikke er så blankt, som har en slags stofflighet som ikke ser så plast ut. Noen som har tips om trekk som er greit å bruke med strykejern, som kan passe på veteranfly?

    1909 Antoinette - Pioneer of Flight Model Airplane - SIG Mfg. Co., Inc.

    Click image for larger version

Name:	yy1SIGRC91New.jpg
Views:	1
Size:	19.7 KB
ID:	635411
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Blir nok problemer å finne noe som er lett nok, og som ser ut som stoff.
    her er et alternativ: Litespan betrekning Cream 0,9x0,5m - Norwegian Modellers
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #3
      Modellers har Litespan som visst er det samme som fulgte med leste jeg av manualen.

      Comment


      • #4
        Nylon og dope burde funke. Har trukket et par fly med Litespan og det frister ikke til gjentagelse. Det blir lett, men duken krymper lite og det er vanskelig å trekke kurver.

        Oracover og andre typer plastfilm kan rubbes med stålull for å få en matt overflate.

        Mvh,
        Henning

        Comment


        • #5
          Har lest en del negativt om Litespan og Solartex. Nylon eller silke blir fint, men jeg vet ikke om jeg er dyktig, eller nøye nok til å få vellykket resultat. Stålullrubbing har jeg ikke tenkt på, kanskje det er en ide.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Det enkleste er vel lettvekt plastfilm som Solite eller Oralight/Ultracote Lite. Sistnevnte får du hos Rcpro og Smallsize, men dessverre bare i transparente farger. Solite for du feks hos Radicalrc.com, de tar seg bryderiet med å flatpakke filmen for å redusere fraktkosnadene.

            Comment


            • #7
              Takker for tips. Dette er et langtidsprosjekt, så jeg har god tid til å finne det som passer best.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Utrolig stilig modell. Hvordan er disse å fly? Får en tak i slike byggesett i dag?

                Comment


                • #9
                  Den og et par til er fortsatt tilgjengelig fra produsenten SIG, se under "aircraft kits" og "Pioneers of flight".

                  Comment


                  • #10
                    SIG lager også en betrekning som heter Koverall. Tror den vil egne seg på et slikt prosjekt. Denne er lett, og er vel en slags silke som strammes med strykejern. Den har ikke lim, så du må feste med dope eller balsaloc o.l. Har litt liggende, men har ikke prøvd den i praksis. Har sett det brukt og den gir et "antikt" utseende.
                    Solartex i Linen eller Antikk er også bra alternativ etter min mening.
                    Lykke til !

                    Comment


                    • #11
                      Den skal jeg sjekke. For egentlig er jeg på jakt etter et trekk som kan strykes på, men som kan gi ett litt mer veteran utseende enn den vanlige plasten.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #12
                        Tror Koverall og Solartex er altfor tungt og kraftig for denne strukturen.
                        Jeg ville gått for Litespan eller Airspan fra Solarfilm.
                        Synes de fungerer greit så lenge det ikke er dobbeltkrumme flater, da de ikke krymper så godt.
                        Send meg et PM med adressen din så kan du få noen prøver av de forskjellige.

                        Comment

                        Working...
                        X