Announcement

Collapse
No announcement yet.

Få utskrift i riktig størrelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Få utskrift i riktig størrelse

    Er det noen her som har en fremgangsmåte på å få utsrikfter av 3 plan skisser i riktig størrelse?
    Jeg har en 3 plan skisse av flyet jeg skal bygge, og vil ha denne skrevet ut i den størrelsen modellen skal være. Hva bruker man for å få til dette?
    Jon Kristiansen

  • #2
    Bør nok være i .PDF eller en CAD fil for å kunne bli bra utskrift ved forstørring. Hvilken fil er den lagret i ? Jeg har tidligere scannet tegninger, og forstørret deler av de, men problemet med bildefiler er at de forstørrer også linjene, så linjene blir da flere millimetre brede.

    Hva slags fly er det du skal bygge ? Mulig det finnes en .PDF file eller CAD fil av det.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #3
      Jeg skal bygge en Fiat CR 42, har funnet en PNG fil som gir ett godt utgangspunkt File:Fiat C.R.42 Falco 3-view.svg - Wikipedia, the free encyclopedia
      Videre har jeg en del JPG filer, men driver fortsatt å leter etter bedre 3 plan skisser en de jeg har. I utgangspunktet nå så tenkte jeg å printe siden fra den png filen.
      Skal ha ut filen i skala 1/3 så det blir relativt stort.
      Jon Kristiansen

      Comment


      • #4
        Så at det fineste oppløsning var 2000 px. Blir ganske så "LEGO" ved litt forstørring.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Last den der det står full resolution (svg file). Da får du den i Scalable Vector Graphics format og den kan skaleres uten at det blir lego. Laster du ned png er den rendret allerede og da blir det lego som du sier.

          Comment


          • #6
            Originally posted by oistein View Post
            Last den der det står full resolution (svg file). Da får du den i Scalable Vector Graphics format og den kan skaleres uten at det blir lego. Laster du ned png er den rendret allerede og da blir det lego som du sier.
            Ser ikke ut til at den kan lastes ned, bare åpnes i browseren. Jeg lagret siden, og åpnet fila med GIMP. Måtte da sette oppløsningen selv.Ble fortsatt pixlete .Finnes det et gratisprogram for åpning av svg filer uten å konvertere først ?
            Last edited by bth; 17-10-13, 09:38.
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              Fikk lastet ned jeg. Google har en editor Google Code Archive - Long-term storage for Google Code Project Hosting.
              Ble ikke noe Lego under forstørrelse der. Men fant ikke noen måte å sette utskriftstørrelse på. Forsker videre.
              SKal benytte disse tegningen til å tegne inn kosntruksjonen så om det er litt kornete går det bra, men vil jo ha det ut i riktig størrelse.
              Jon Kristiansen

              Comment


              • #8
                hvor stor skal den være? Jeg kan fikse riktig fil jeg...
                Altså.. vingespenn eller lengde på flyet. Så skalerer jeg og lagrer som en PDF du kan printe 100% og vips....

                CR42_1_3.pdf

                Etter hva jeg kan se, så skal dette bli 1:3. Heiv inn en linjal i toppen også, for kontrollmål

                @bth: I det øyeblikket du hiver fila inn i Gimp, så blir den bitmap...
                Last edited by xilian; 17-10-13, 13:31.
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  Sier ikke nei tak til å filen i riktig størrelse nei
                  Flyet skal ha følgende dimensjoner
                  Lengde: 2,75
                  Vingespenn: 3,23

                  Sånn i første omgang trenger jeg bare sideview. Skal editere den svg filen jeg så alt annet forsvinner og kan sende deg den.
                  Jon Kristiansen

                  Comment


                  • #10
                    Hm. måla dine stemmer ikke helt med tegningen da i så tilfelle

                    Når jeg setter vingespenn til 3230mm, så blir total lengde 2701mm.
                    Men her er i alle fall fila Fiat_CR_42_3.2m.pdf
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #11
                      Takker!
                      Da er det bare å lever til print i morgen
                      Tror nok avviket er helt overkommelig, benytter den tegningen i DevFuse også. Bør bli enklere å treffe linjene med disse tegningene.
                      Får jeg satt av litt tide denne og neste uke kan jeg kanskje bestille laserskjæring av delene før oktober er omme.
                      Jon Kristiansen

                      Comment

                      Working...
                      X