Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp: Merkelig manøver/bevegelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Prøv med litt forskjellig gasspådrag og se når det skjer og i hvilken hastighet. Den enkleste måten å sjekke om høyderorene er like på er å gå inn i en kvart loop med middels fart og så fortsette rett opp, hvis modellen vrir seg til høyre/venstre uten at du gir på mer gass så er det forskjell på høyderorene. Hvis du gir på gass midt i den kvarte loopen så kan det det være motor torquen som gjør at flyet vrir seg.

    Har mest tro på Runes forslag om high speed stall og for store utslag, hvorav også den ene servoens holde kraft kan svikte litt.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #17
      Kan være et dihedral angle mistilpass som slår ut. Gjerne til samme side grunnet rotasjonsretningen av propellen. Kan vinkelen ikke justeres, så er det ikke så lett å gjøre noe med det uten å konstruere om modellen. Går gjerne ut over andre egenskaper hvis man prøver korrigere det til på annen måte.

      RCModeller
      Last edited by rcmodeller; 20-10-13, 14:53.

      Comment


      • #18
        Står en del om problemet på FG
        Det er som jeg skrev tidligere et kjent problem.

        Comment


        • #19
          Har hatt en Extra 330 i samme str.
          Ikke bra. Ble aldri klok på den.

          Som Anders skriver er dette ett kjent problem på disse i denne str.
          Har hatt mange Pilotsett i str 30% og oppover. Disse er helt supre modeller.aldri slike egenskaper som på disse i denne str.
          Men det hjelper jo ikke deg. Kan ellers ikke si hva som er årsaken på disse.
          Terje Egeberg
          "Opp ska det og det får bare virke"


          38% Carf Sukhoi ZDZ 180
          40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
          35% Pilot Extra 330 DLE 120.
          3DHS slick 89" EME 60.
          3DHS Slick 71"

          Comment


          • #20
            Hadde en CMPro Yak i samme størrelse med en 35cc motor i, den var på samme viset og sikert enda værre. Jeg prøvde det meste men den ble aldrig bra. Til slutt hev jeg hele flyet

            Comment


            • #21
              Originally posted by bardp View Post
              Hadde en CMPro Yak i samme størrelse med en 35cc motor i, den var på samme viset og sikert enda værre. Jeg prøvde det meste men den ble aldrig bra. Til slutt hev jeg hele flyet
              Ingen grunn til å gå så drastisk til verks, som å kaste modellen. Løsne haleflata, og legg inn justering av angrepsvinkelen (som på F3A modeler), så kan denne tendensen normalt elimineres. Det er sjelden at en symetrisk hovedvinge er vinklet feil. I så fall er det lett å se, da den vinkelen normalt skal være null.

              RCModeller

              Comment


              • #22
                Løsne haleflata, og legg inn justering av angrepsvinkelen (som på F3A modeler), så kan denne tendensen normalt elimineres
                Nå skal det sies at dette var prøvd før den ble kastet.

                Comment


                • #23
                  Mange gode råd her, og en del ting som må forsøkes skjønner jeg. Begynner med det enkle, så får vi se hvordan det går. Ser det snakkes om 30% fly, må bare understreke at dette er en 26%

                  Ror utslagene er ikke spesielt store, har mye mer å gå på. Men det kan være noe med dette å gjøre, for flyet oppfører seg riktig ved snille looper, men når man skal dra på litt skjer problemet jeg tidligere har nevnt.

                  Hater når ting ikke er åpenbart feil og når man må forsøke en hel masse ting for å se om det blir bedre.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Maggi1810 View Post
                    Ser det snakkes om 30% fly, må bare understreke at dette er en 26%
                    Det er 26% som er problemet ja, Det jeg mente var at fra 30 og oppover er det ingen problem på Pilotmodellene.
                    Terje Egeberg
                    "Opp ska det og det får bare virke"


                    38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                    3DHS slick 89" EME 60.
                    3DHS Slick 71"

                    Comment


                    • #25
                      Ror utslagene er ikke spesielt store, har mye mer å gå på. Men det kan være noe med dette å gjøre, for flyet oppfører seg riktig ved snille looper, men når man skal dra på litt skjer problemet jeg tidligere har nevnt.
                      på en F3a modell vil en også kunne få dette om en har for store utslag, man røsker til i høyderoret og den flikker, sett ned utslaget og prøv, det kan jo hende den oppfører seg som et fly ikke en 3d dings (de flyr jo ikke normalt..heheh).
                      Men først sett samme kjerra hjemme sjekk at at alt er rett sikt fra halen og fremover at stab og vinge er paralelle (har sett masse av disse ARF som er vindunderlige skakke) om ikke frem med kniven og rett det opp sjekk så at vinkler er riktig og like på begge sider (angrep på vingen og stab) mål så over at det er like langt fra hver side av stab til et sted foran som er midt i flyet feks midt på firewall sjekk også at det er like langt fra vingetipp til stab tipper på hver side. sjekk så tyngde punkt at det ikke er for langt bak, gjerne et sted mellom 30-25% fra forkant midt ute på vingen(middelkorde) , sjekk så side veis tyngde punkt at det ikke er for galt (dette må også prøves i lufta) , men for all del kan være at konstruksjonen er håpløs men tror vel ikke det.
                      Ta også en vinkelmåler og se om vingene er rette, slik at du er sikker ..selv om du ikke må trimme noe bal.ror.
                      Alt dette er ting jeg gjør før jeg prøveflyr en F3a modell er nesten ikke noe vits å begynne noe inntrimming(snakker da ikke omm trimming på radio eller mixing) føre dette er på plass.
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by RGJ View Post
                        på en F3a modell vil en også kunne få dette om en har for store utslag, man røsker til i høyderoret og den flikker, sett ned utslaget og prøv, det kan jo hende den oppfører seg som et fly ikke en 3d dings (de flyr jo ikke normalt..heheh).
                        Men først sett samme kjerra hjemme sjekk at at alt er rett sikt fra halen og fremover at stab og vinge er paralelle (har sett masse av disse ARF som er vindunderlige skakke) om ikke frem med kniven og rett det opp sjekk så at vinkler er riktig og like på begge sider (angrep på vingen og stab) mål så over at det er like langt fra hver side av stab til et sted foran som er midt i flyet feks midt på firewall sjekk også at det er like langt fra vingetipp til stab tipper på hver side. sjekk så tyngde punkt at det ikke er for langt bak, gjerne et sted mellom 30-25% fra forkant midt ute på vingen(middelkorde) , sjekk så side veis tyngde punkt at det ikke er for galt (dette må også prøves i lufta) , men for all del kan være at konstruksjonen er håpløs men tror vel ikke det.
                        Ta også en vinkelmåler og se om vingene er rette, slik at du er sikker ..selv om du ikke må trimme noe bal.ror.
                        Alt dette er ting jeg gjør før jeg prøveflyr en F3a modell er nesten ikke noe vits å begynne noe inntrimming(snakker da ikke omm trimming på radio eller mixing) føre dette er på plass.
                        Grunnregler som man bør merke seg og ikke kan gjentaes for ofte, enten det gjelder RTF, ARF, Kit eller helt selvbygget, på alle nivåer.

                        Siden luftstrømmen rundt en modell med propell aldri er helt homogen, så er det umulig å få den helt stabil når grensene tøyes for mye.
                        Men det hjelper på at den er rett, vinklet rett og i balanse alle veier.

                        RCModeller

                        Comment


                        • #27
                          Click image for larger version

Name:	WP_20131021_001.jpg
Views:	1
Size:	98.3 KB
ID:	604701

                          Som dere ser er ikke utslaget på roret all verden vil jeg si. Kikket litt over hvert av høyderorene i går, fant ut at det var litt forskjell. Testet på nytt i dag, hjalp ingen ting........

                          Comment


                          • #28
                            Her er en film, ble ikke spesielt bra gitt. Filme og fly samtidig er ikke så lett :S Men tror det skal være mulig å se hvordan flyet oppfører seg. Det vrir seg i hvert fall mot høyre.

                            Comment


                            • #29
                              Ser ut som du forsøker en drøyt tight loop i den farta for meg, men det var vanskelig å se på ipad, flyet ble veldig lite.

                              Roller med klokken slike jeg forstår det?
                              Om du flyr inverted, og forsøker inverted loop (altså dykkror når du er oppned), snapper den ut da og? Samme vei, med klokken sett bakfra?
                              Ola G Bråten -77
                              Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                              Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                              3DHS Slick 89" Q80-8m
                              Jeti DS-16

                              Comment


                              • #30
                                hvilken type servoer er det som sitter på høyderoret?er rorhorn,linker,overføringer helt like på begge sider? er du helt 100% sikker på at du ikke er bittelitt på med balanseror når du drar fort i stikka?
                                Terje syvertsen
                                www.ModumModellSportklubb.com
                                3dhs edge mintor 38
                                C-arf edge dle 111 v3.
                                C-ARF extra 330l da 100.

                                Comment

                                Working...
                                X