Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp: Merkelig manøver/bevegelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by OlaGB View Post
    Ser ut som du forsøker en drøyt tight loop i den farta for meg, men det var vanskelig å se på ipad, flyet ble veldig lite.

    Roller med klokken slike jeg forstår det?
    Om du flyr inverted, og forsøker inverted loop (altså dykkror når du er oppned), snapper den ut da og? Samme vei, med klokken sett bakfra?
    Flyet ble veldig lite på filmen, var ikke så lett å skulle filme og fly samtidig. Men flyet roller mot klokken ja. Har ikke testet inverted, så får ikke gitt noe godt svar på det.

    Problemet er ikke kun ved loop, men eksempelvis ved en krapp sving der høyderoret blir brukt også. (som ved de fleste svinger).

    Comment


    • #32
      Originally posted by syver View Post
      hvilken type servoer er det som sitter på høyderoret?er rorhorn,linker,overføringer helt like på begge sider? er du helt 100% sikker på at du ikke er bittelitt på med balanseror når du drar fort i stikka?
      Det er et par Hyperion hp-dh20-ucd servoer som styrer høyderorene. Stag etc skal være ok.

      Forsøkte å være i forkant av loopen med å kompensere med balanse ror og deretter ailerons (ny loop), men samme skjedde, bare ikke så fort.

      Comment


      • #33
        Ved neste anledning fester jeg på et lite kamera for å se på hva som skjer halepartiet, kanskje det er noe som dukker opp. Uheldigvis blir det ikke før til helga tidligst.

        Comment


        • #34
          Jeg ville ha byttet om servoene for å se om den hadde tippet andre veien (tilfelle ene servoen gir seg under belastning) hvis det er max utslag du har på bilde ville jeg også gått inn på servohornet slik at du for mer kraft fra servoen.
          Terje syvertsen
          www.ModumModellSportklubb.com
          3dhs edge mintor 38
          C-arf edge dle 111 v3.
          C-ARF extra 330l da 100.

          Comment


          • #35
            Har vært inne på tanken. Det blir neste steg

            Comment


            • #36
              Da vil jeg gå til det siste forslag om alle ror går synkront osv. Det er å stramme hardhet/fjær på stikka. En bekjent hadde samme problem på en større modell. Jeg testet og modellen fløy ok.. Han testet på nytt og det samme skjedde med han. Det viste seg at han berørte balanseror/aile betydelig til venstre når han dro raskt høyderor.
              Mvh.
              Rolv Leirro

              Comment


              • #37
                Har forsøkt et par ting nå, uten at det hjalp nevneverdig. Har byttet side på servoene og gått inn ett hakk på servohornene. Skjer det samme. Neste blir nå å sette på grommere servoer. Merker at dette er ganske frustrerende på en måte Rart det ikke problemet har blitt snakket om oftere, kan jo umulig være alene om dette problemet....

                Comment


                • #38
                  Har du mye trim på sideror eller balanseror ? Eller står alle ror nokså rett når du ikke rører stikkene?
                  Ola G Bråten -77
                  Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                  Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                  3DHS Slick 89" Q80-8m
                  Jeti DS-16

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by OlaGB View Post
                    Har du mye trim på sideror eller balanseror ? Eller står alle ror nokså rett når du ikke rører stikkene?

                    Et par knepp, ikke mye. Rorene står rett...

                    Comment


                    • #40
                      Jeg er fremdeles sikker på at du highspeed staller den, om jeg husket riktig skjer det ikke i myke opptrekk?
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment


                      • #41
                        Stemmer dette, skjer ikke ved rolige looper. Men syntes det er så merkelig at jeg skal kunne få til dette med det utslaget jeg har på rorene. Om dette er tilfelle, så er det ganske stusselig

                        Comment


                        • #42
                          når en ser de utslagene som blir brukt på enkelte modeller så er det ikke merkelig .
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by RGJ View Post
                            når en ser de utslagene som blir brukt på enkelte modeller så er det ikke merkelig .

                            Joa, men syntes ikke at det utslaget jeg har er spesielt stort. Enkelte modeller har jo meget store utslag og flyr som bare av det. Men uansett, gjenstår et par siste ting å prøve så får vi se.

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by RGJ View Post
                              når en ser de utslagene som blir brukt på enkelte modeller så er det ikke merkelig .
                              Er ikke mer utslag en du har, post27.ville prøvd et incidence meter.
                              Robart Incidence-meter
                              Last edited by syver; 06-11-13, 19:19.
                              Terje syvertsen
                              www.ModumModellSportklubb.com
                              3dhs edge mintor 38
                              C-arf edge dle 111 v3.
                              C-ARF extra 330l da 100.

                              Comment


                              • #45
                                Noen modeller looper super trangt med små utslag, andre trenger mer utslag for samme virkning.

                                Det er ikke graden av rorutslag som skaper high speed stall, det har med angrepsvinkelen til vingen å gjøre. I høy fart må en enten tillate litt større loop, eller å gå inn i en stall manøver. Det imellom dette, vil nødvendigvis gi high speed stall på omtrent alle fly dog til forskjellig hastighet/utslag/resultat.

                                Noen fly får det dog lettere enn andre.
                                Høy vekt gir ofte utslag på dette. Det samme gjelder vektbalanse sideveis.
                                CG har stor innvirkning! Og det trenger slettes ikke bare være baktungt, kan like gjerne være andre veien.
                                Ola G Bråten -77
                                Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                                Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                                3DHS Slick 89" Q80-8m
                                Jeti DS-16

                                Comment

                                Working...
                                X