Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jerry Bates Mustang B. Malcom Hood. ( RAF Mustang III )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Som oldemora mi sa: Dæssa tyskeran er sværan tæl kærer. Du skjønner, hun fikk godterier av dem på gamlehjemmet i Trysil

    Her er fakta om opprinnelsen til konstruktøren. Han kom til Brazil i 1925 og til USA i 35 tror jeg det var.

    An urban legend has grown up about Edgar Schmued, possibly related to his German origins, claiming he had once worked for Willy Messerschmitt and that the Mustang was heavily influenced by the Messerschmitt Bf 109. Neither claim is true but the urban legend persists. Just as familiar is the notion that the abortive Curtiss XP-46 was the basis of the P-51 design.

    Schmued was employed by North American Aviation, later a division of the Rockwell International Corporation, for 22 years. During his tenure, Schmued also designed the F-82 and, the other iconic NAA designs, the F-86 Sabre and F-100 Super Sabre.
    Last edited by toelarse; 25-02-14, 19:20.

    Comment


    • #17
      Noen flere bilder fra bygging av stab og sideror. Fikler med Proskin men det var ikke annet å vente. Begynner så smått å få taket på materialet. Skal nok bli bra overflater til slutt.

      Click image for larger version

Name:	build42.jpg
Views:	2
Size:	69.2 KB
ID:	607112Click image for larger version

Name:	build43.jpg
Views:	2
Size:	73.5 KB
ID:	607113Click image for larger version

Name:	build44.jpg
Views:	2
Size:	41.3 KB
ID:	607114Click image for larger version

Name:	build45.jpg
Views:	2
Size:	44.9 KB
ID:	607115Click image for larger version

Name:	build46.jpg
Views:	2
Size:	85.7 KB
ID:	607116Click image for larger version

Name:	build47.jpg
Views:	2
Size:	81.6 KB
ID:	607117Click image for larger version

Name:	build48.jpg
Views:	2
Size:	60.3 KB
ID:	607118

      Comment


      • #18
        Jeg syntes du er knall flink jeg, Tore. Kjempegøy at det blir en B-Mustang a gitt

        Comment


        • #19
          Knallfin, definitivt den fineste mustangen.
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #20
            Originally posted by flypilot View Post
            Knallfin, definitivt den fineste mustangen.
            Synes også at den har flotte linjer. Artig er det jo at det finnes kun noen få fullsize som flyr ( B/C Malcolm Hood ) og det gjelder også som modell. Faktisk er det en del som skiller fra D modellen, blant annet at høyderoret er trukket med fabric i tillegg til sideroret. Dette er jo sånne ting som dukker opp når tingene granskes litt ekstra. En "ordentlig" Mustang D mekaniker jeg har hatt kontakt med visste det heller ikke faktisk.

            Comment


            • #21
              Nå er det jo ikke all verdens framdrift midt i flysesongen, men noe blir det jo.

              Vingene er nesten klar for proskin. Har da lagt ut alle spantene 3mm og har igjen noe modifiseringer. Eksperimentering er det, men det ser bra ut så regner med at dette skal blir både solid og skikkelig.
              Click image for larger version

Name:	build58.jpg
Views:	1
Size:	63.9 KB
ID:	608210

              Tony Howard www.pacific-scaled-aircraft.com lager særdeles fine skala eksos nå til Bates Mustangene. Nøyaktig og en flott jobb har han gjort og til den rimelig penge. Slike ting ville jo tatt uforholdsmessig lang tid å lage sjøl.
              Click image for larger version

Name:	howard.jpg
Views:	1
Size:	74.7 KB
ID:	608211

              Chad Veich er nå ferdig med pluggen til Malcolm Hooden. Vacumforming skulle det vært moro å få til sjøl, men denne fasongen er vanskelig og jeg er nå glad dette ble noe av. Så litt dårlig ut en tid faktisk. Har kjøpt inn materialer og saker så mulig jeg prøver med litt på sånne ting sjøl etter hvert allikevel.
              Click image for larger version

Name:	MALCOLMHOOD.jpg
Views:	1
Size:	71.9 KB
ID:	608212

              Skar tidlig ut for Malcom Hood så da var det ingen veil tilbake
              Click image for larger version

Name:	malcolmklar.jpg
Views:	1
Size:	81.4 KB
ID:	608213
              Last edited by toelarse; 22-06-14, 18:18.

              Comment


              • #22
                Har visst glemt å legge opp noe fra halen. Droppet jo proskin på rorene av den grunn at det skal være fabric på B modellen. La inn pushrods til høyderorene og "faket" trimrorene. Rorene i halen blir skjult, men vi får se hva det blir til med balanserorene. Planene viser RDS ( rotary drive system) men jeg er skeptisk til om det egentlig funker noe særlig. Flapsene derimot skal jeg få bra skala look på. Rorutslag blir som på mine andre warbirds. To stick set. Ett med store utslag for landing og take off og et til for raskere flyging.
                Click image for larger version

Name:	build52.jpg
Views:	1
Size:	66.3 KB
ID:	608225Click image for larger version

Name:	build53.jpg
Views:	1
Size:	49.0 KB
ID:	608226Click image for larger version

Name:	build54.jpg
Views:	1
Size:	42.7 KB
ID:	608227Click image for larger version

Name:	build55.jpg
Views:	1
Size:	48.9 KB
ID:	608228Click image for larger version

Name:	build56.jpg
Views:	1
Size:	46.8 KB
ID:	608229Click image for larger version

Name:	build51.jpg
Views:	1
Size:	70.1 KB
ID:	608230

                Comment


                • #23
                  Ser kjempebra ut og blir gøy å se denne på fremtidige warbirdtreff..

                  Eneste jeg må si er at jeg hadde vært veldig skeptisk til denne type overføring på høyderorene, hadde en bearcat på Evje som fikk megaflutter i høyderorene og han hadde akkurat samme overføring. Tror pianotråden flexer for mye...bare en liten heads up
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #24
                    Tar med denne også. Høyderorene på Mustangene har profil og det ble til at jeg snekret det til like godt. Måtte jo da lage spanter med profil og måle til her og der, men tror dette skal være temmelig skala nå. Bob vektene er tilpasset og roroverføringer er nesten ferdig montert. Tilpasninger av staben til halen mangler nå. Skal se om jeg får til litt "bulkete" finish som originalen har. Noen småting trengs jo i form av overføringer til trimrorene. Kun visuelt da.
                    Click image for larger version

Name:	trimror.jpg
Views:	1
Size:	73.2 KB
ID:	608231

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by flypilot View Post
                      Ser kjempebra ut og blir gøy å se denne på fremtidige warbirdtreff..

                      Eneste jeg må si er at jeg hadde vært veldig skeptisk til denne type overføring på høyderorene, hadde en bearcat på Evje som fikk megaflutter i høyderorene og han hadde akkurat samme overføring. Tror pianotråden flexer for mye...bare en liten heads up
                      Det er ikke pianotråd men carbonstenger som støttes opp innvendig. Andre har brukt det med godt resultat så da burde vel jeg få det til også. Nei flutter vil vi ikke ha. Da er det bedre å ofre noe på utseendet og sette servoene i stabene. Vil jo teste dette inngående men til nå ser det bra ut.

                      Comment


                      • #26
                        Ja ser det er carbon, men det er de pianotråd overføringene som går inn i rorene(vinklene) som var problemet på bearcat, han hadde eksakt samme løsning som du har, de flekset for mye. Vet ikke om de gjør det på din modell, men tenkte bare nevne det i tilfelle
                        Last edited by flypilot; 23-06-14, 21:17.
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by flypilot View Post
                          Ja ser det er carbon, men det er de pianotråd overføringene som går inn i rorene(vinklene) som var problemet på bearcat, han hadde eksakt samme løsning som du har, de flekset for mye. Vet ikke om de gjør det på din modell, men tenkte bare nevne det i tilfelle
                          Ja den pianotråden er skummel uten tvil. Har igjen lagring i vinkelen inn. Det kjennes bra ut nå faktisk, men når det kobles opp kommer vel sannheten fram håper jeg. Dette er jo standard skalaløsning som mange bruker så teoretisk skal det kunne fungere. På min ESM Spit var det planlagt pull pull høyderor med vaiere. Fløy en tur med det, men fikk angst for hele greia og satte inn servoer med veldig korte overføringer til rorene. Dette har fungert mange turer nå og i høy fart uten problemer. Godt mulig at Mustangen ender opp slik også. Hadde stabene vært tykkere ( 1/4 skala ) burde det gått an å gjemme servoer og overføringer inne i staben. Det hadde gjort seg det.. Eieren av Bearcaten satte i gang med å montere servoer i staben umiddelbart. Han rakk ikke å få det ferdig denne helga selv om han stod på alt ham maktet med det. Det tar tid samme hva man skal gjøre med slike ting. Neste år er den i farta på Warbirds over Evje. Kanskje Mustangen er med også. Har planer om det i hvert fall.

                          Comment


                          • #28
                            Eksosen er montert med skurer innenfor så jeg kan ta det ut igjen ved lakkering senere. Hadde tenkt å få til sveisesømmene også hvis jeg får ånden over meg. Dårlig vær for tiden så det kan godt hende jeg trår til.

                            Click image for larger version

Name:	build65.jpg
Views:	1
Size:	77.4 KB
ID:	608261Click image for larger version

Name:	build66.jpg
Views:	1
Size:	42.1 KB
ID:	608262Click image for larger version

Name:	build67.jpg
Views:	1
Size:	85.0 KB
ID:	608263

                            Comment


                            • #29
                              Søndag kveld og prosjektet kom en del framover denne helga.

                              Har måttet rette opp ganske mye på vingene og er nå så godt som fornøyd.
                              Det ble en slags jigg ut av det til slutt hvor begge vingene nå er tilnærmet
                              helt like. Sjekkes ved help av like "jiggbiter" på begge vingene.

                              Det siste vil jo bli tatt med påliming av proskin,men mest mulig rett på forhånd.
                              Flere av spantene og treverket generellt må ha blitt utsatt for varme, kulde, fuktighet
                              under transporten for skjevhetene dette forårsaket har forsinket mye.
                              Det virker som om noe har skjedd her også. Treverk er jo ikke særlig stabilt.

                              Bruker gamle båtbyggermetoder med fuktighet og spenn/tørk for oppretting.
                              Takk og pris så funker det ok og det begynner å komme seg så det stemmer
                              med Bates sine tegninger. Det ble ganske mange tørke/spenn runder ut av det.

                              Så litt mørkt ut en tid egentlig. Tar ikke sjansen på at noe vrir seg nå under
                              den vekta som vil bli lagt på, slik at alt er nå støttet godt opp etter mine begreper.

                              Vingen er nå også foret ut 3mm på oversiden som kreves. Dette lagde noe
                              ekstraproblemer, men det var da ikke helt uventet heller. 3mm går på
                              under også når oversiden er klar. Bare noen utforinger gjenstår før
                              påliming av proskin på oversiden. ( spennende )
                              Click image for larger version

Name:	retting1.jpg
Views:	1
Size:	94.4 KB
ID:	608265Click image for larger version

Name:	retting2.jpg
Views:	1
Size:	126.0 KB
ID:	608266

                              Comment


                              • #30
                                Hei,

                                Veldig flott modell / byggeprosjekt !
                                Mvh
                                Totto Dahle
                                www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                                Medlem Agder Modellflyklubb

                                Comment

                                Working...
                                X