Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jerry Bates Mustang B. Malcom Hood. ( RAF Mustang III )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Da fikk jeg til slutt proskin på vingene. Det gikk langt fra uten problemer, men de fleste av dem kan jeg takke meg sjøl for. Den ene halvparten av vingen hadde slått seg i treverket og den var nesten rettet opp, men ikke helt. Trodde jeg kunne ta resten ved å legge på press ned på støttene. Det gikk dårlig og endte med at mye måtte kuttes opp igjen. Nå var jeg heldig med det for limet hadde ikke herdet 100% ferdig. Etter flere forsøk gikk det bra.

    Lærte leksene:

    1. Alt må jigges opp mye grundigere enn vanlig med forsterkede støtter i bakkant og flere foran som støtter leading edge. Disse støttene i forkant brukes da på begge halvdelene for å få dem like. Washout etc regner jeg med at konstruktøren har tatt seg av i planene.

    2. Er noe skjevt må dette rettes opp før Proskin legges på. Ingen snarveier her.

    3. Tyngden som legges på må ikke være for mye og ikke for lite. Man må sjekke godt og limet har jo lang åpningstid.

    4. Overlappene ( til overs i forkant og bakkant) må ikke være for mye da trykk her roter det til innover vingen.

    5. Materialet gir en flott metallignende ( fly ) overflate, men det trengs altså tolmodighet og bra med sunt bondevett. Egentlig ikke vanskelig å jobbe med, men uvant.

    Click image for larger version

Name:	build72.jpg
Views:	1
Size:	93.1 KB
ID:	608288Click image for larger version

Name:	build73.jpg
Views:	1
Size:	125.4 KB
ID:	608289Click image for larger version

Name:	build75.jpg
Views:	1
Size:	119.6 KB
ID:	608290Click image for larger version

Name:	build76.jpg
Views:	1
Size:	114.8 KB
ID:	608291
    Last edited by toelarse; 03-07-14, 23:24.

    Comment


    • #32
      Siste oppdatering før Flying Legends til helga Der sitter jeg mest og glor for å se hvordan de flyr kjerrene og vel hjemme igjen blir det å prøve å gjøre det samme med RC modellene. Er man litt nøye på det så blir det faktisk ikke helt enkelt å få til ! Det er veeeeldig lett at det blir modellflybevegelser ut av det. Nok om detti.

      Det begynner å bli Mustang ut av prosjektet. Det ser også nå ut til at det går bra med proskin på vingene. Justeringer, træl, ja vel, men artig lell da gutt. Materialet er ikke helt stivt men kan strekkes litt og kan med det tilpasses noen millimeter opp eller ned. Kanskje jeg en dag virkelig går inn for å få til en fly-vinge-overflate som virkelig ser ut som aluminium. Tror det er mulig.

      Click image for larger version

Name:	build79.jpg
Views:	1
Size:	44.2 KB
ID:	608333
      Click image for larger version

Name:	build80.jpg
Views:	1
Size:	38.7 KB
ID:	608334
      Click image for larger version

Name:	full.jpg
Views:	1
Size:	118.5 KB
ID:	608335

      Comment


      • #33
        Det har visst gått lenge siden siste oppdatering og temmelig mye har skjedd. Vingene var faktisk noe vridd etter proskin monteringen, men de ble lagt i press og rettet opp under flere behandlinger. Sjekket etter flere måneder og de er rette, rett og slett.
        Flapsene er koblet opp også.
        Malcolm Hood fikk jeg endelig fra USA. Tror jeg skulle ha sliti overmåte mye skulle jeg ha støpt en slik. Imidlertid var den jo laget for å legges innvendig så jeg fant fram saksa ( blekksaks ) og skar den opp. Denne skal skli utvendig så det blir en ekstra utfordring å få til. Etter temmelig mangt timer er den nå montert og jeg er fornøyd med resultatet. Dette får duge. Nå kan den åpnes manuellt enkelt og greit. Synes det var en skikkelig utfordring å få det til. Imidlertid var dette liksom det store problemet med denne modellen og jeg betrakter dette nå som løst. Motiverer til videre innsats. Temmelig skala ble det også.

        Click image for larger version

Name:	build104.jpg
Views:	1
Size:	60.5 KB
ID:	609764Click image for larger version

Name:	build105.jpg
Views:	1
Size:	46.7 KB
ID:	609765

        Comment


        • #34
          Endelig ble det tilpassede flaps og balanseror. Disse skal ha en buet fasong blant annet og det tok lang tid å få tilpasset dette. Det blir jo en del av moroa da og ikke gi seg. Det er vanskelig å lage delene direkte på forhånd slik at det funker og passer ( kanskje nesten umulig) Derimot tilpasses det litt etter litt der delene virkelig skal være montert og til slutt blir det bingo. Slik har jeg alltid gjort tingene og det funker like bra på modellfly som med alt annet. Kommet langt på vingen nå og etter sjekkinger her og der med mål, fasonger, profiler, washout etc etc så tror jeg det kan kalles en flyvinge som er riktig. Det endelige svaret blir jo når det gis gass.
          Click image for larger version

Name:	build108.jpg
Views:	1
Size:	43.3 KB
ID:	609862Click image for larger version

Name:	build109.jpg
Views:	1
Size:	34.2 KB
ID:	609863

          Comment


          • #35
            Denne mustangen gleder jeg meg til å se...virkelig noe utenom det vanlige...veldig bra jobbet Tore, kvaliteten på bygget er topp nivå som vanlig..
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #36
              Moro at flere også synes det er artig med litt eksperimentering og bruk av metoder som er litt "banne i kjerka" Det siste i så måte er å legge balsa hud på undersiden både på vingen og rorene. ( Proskin over ) Resultatet ble rette stive og fine kanter med god skalalook. Veldig artig. Skal studere overflatene på bilder etc så får vi ser hvor bra det blir til slutt. På grunn av eksperimentering tar nye ideer tar nå form for bruk på MR Spitten som er neste prosjekt.

              Teoretisk skal det ikke kunne bli noen hull eller annet som kan røpe at dette er en modell. Håper på en nærmeste perfekt warbirds simulator nå denne flyr. Merlin digitallyd. Legget lyd-utsleppet også bakover slik at det teoretisk skal bli suveren doppler effekt. Om det funker? Vites ikke enda.

              Bildet: Nå er det kommet en B modell fullisze til i lufta med Malcolm Hood. Nå er det snart flere fullsize i denne utførelsen enn modeller over 2 meter Sjekk hvitside dekk. Burde sende dem en flaske tire shine.

              Click image for larger version

Name:	P-51-Berlin-Express.jpg
Views:	1
Size:	106.9 KB
ID:	609870

              Comment


              • #37
                Legger opp noen bilder til. Har stått på i det siste med flyet og gjort en del som ikke synes så godt. Prøver å få vingen klar til å ta i mot retracts. Har fått tak i settet som E-Flite har laget til Hangar 9. 60cc Mustang. Sequenser til de indre lukene og haleretracts som går framover likt originalen. Hjul også i samme slengen. Har tro på at dette skal bli bra. Har fått testet ut Warbirdcolours og ble fornøyd med stoffet. Oppfører seg forskjellig fra vanlig maling. Mange lag må legges på for full dekning. Imidlertid så går det ikke med mye lakk. Merkelig lite faktisk. Alle de autentiske fargene leveres, merkingen inkludert.
                Click image for larger version

Name:	build110.jpg
Views:	1
Size:	52.4 KB
ID:	610469Click image for larger version

Name:	build111.jpg
Views:	1
Size:	48.1 KB
ID:	610470Click image for larger version

Name:	build112.jpg
Views:	1
Size:	68.2 KB
ID:	610471Click image for larger version

Name:	build113.jpg
Views:	1
Size:	64.8 KB
ID:	610472Click image for larger version

Name:	build114.jpg
Views:	1
Size:	41.4 KB
ID:	610473Click image for larger version

Name:	build115.jpg
Views:	1
Size:	65.6 KB
ID:	610474Click image for larger version

Name:	build116.jpg
Views:	1
Size:	46.3 KB
ID:	610475Click image for larger version

Name:	build117.jpg
Views:	1
Size:	39.1 KB
ID:	610476

                Comment


                • #38
                  Skruer og nagler på overvingen og panellinjer er nesten ferdig. Gikk tom for nagler så ny forsyning er på vei fra Mirc. Ikke helt enkelt få til dette korrekt, men neste riktig har det blitt og det får holde. Litt er igjen også. Panellinjene ( vinyl ) sprayes med fyller/primer og trekkes av. Deretter justeres det hele med eventuellt mere fyller eller primer til ønsket finish/tykkelse/bulker etc etc. Alt etter som hvor lenge man orker å holde på egentlig. Mens jeg venter på flere nagler blir det understellsmontering. Disse skal vist nok være rett rundt hjørnet. Vil ta mye tid vil jeg tro da innerluker skal lages og tilpasses. Samme historie med retract i halen.
                  Click image for larger version

Name:	build119.jpg
Views:	1
Size:	81.4 KB
ID:	610505

                  Comment


                  • #39
                    Dette blir jo helt fantastisk Tore

                    Comment


                    • #40
                      Det var veldig pent sagt Jamie. Har jo bra med fly som kan brukes så jeg tar meg godt tid med plukket så får vi se hvordan det blir til slutt. Kan jo hende alt tolmodigheten brister litt etter hvert...men enn så lenge er det artig.


                      E-flite retracts ser fine ut. Det vil si.. virker de og holder de like bra som de ser ut så er det virkelig toppers saker.
                      De ser ut til å passe perfekt også selv om tegninga er laget for Sierra. Litt modifisering, men neimen ikke mye. Det blir mye luker og saker og ting som skal fungere sammen, men det er jo det artige også da. Regner med en del klundring når dette skal samkjøres både foran og bak. Egen programmerer følger med. Først setter jeg på leggene og lager deksler og luker. Finner vel på noe med proskin tenker jeg.
                      Click image for larger version

Name:	build120.jpg
Views:	2
Size:	68.7 KB
ID:	610510
                      Click image for larger version

Name:	build121.jpg
Views:	2
Size:	39.7 KB
ID:	610511

                      Comment


                      • #41
                        Disse retractsene er noe forskjellig fra Sierra og Robart. Litt mere tilpasninger og diverse, men greit nok. Lagde plater av hard kryssfiner som nå skulle ta av støtene over en stor flate. Bruker bare treskruer med ca innsausing av gjengene. Funker fint. Platene vil bare bli festet midlertidig for den rette vinkelen vil jeg få til når dette først skal gjøres så omstendlig. Ser litt fram til å lage luker som skal times. Fin utfordring på kalde dager. Det stopper opp litt nå med retracts for hjulene er i atlanteren et sted enda. De kommer vel snart får vi tro. Plenty med andre ting å gjøre
                        Det lille bildet er Hangar9 installasjon. Vinkelen ser ikke heeeeelt riktig ut Click image for larger version

Name:	HAN4770_a18.jpg
Views:	1
Size:	20.4 KB
ID:	610518
                        Click image for larger version

Name:	build122.jpg
Views:	1
Size:	55.5 KB
ID:	610517

                        Comment


                        • #42
                          De fleste warbirdene har en tendens til å ha for liten vinkel fremover. Spesiellt FW190 Ser jo solid ut dette.
                          Balsa

                          Comment


                          • #43
                            Med de lange leggene på FW 190 vil jo feil vinkel se ekstra stygt ut. Legg-vinkelen på Mustangen er nå Jerry Bates konstruksjon. Er den feil så kommer det snart fram. Da kan det hende...bare muligens, at jeg gjør meg litt "big" og nevner det på scalebuilder forumet. Retractsene ser veldig fancy ut Wulf så vi får se etter hvert. Det går fint an å dreie utforing/rør på dem utenpå også så da blir det veldig skala..Blir ikke gjort i denne omgang.

                            Comment


                            • #44
                              Utrolig spennende prosjekt. Flutter i høyderor har også litt med avbalansering å gjøre sikkert. Spiten har jo slike som går forover igjen som gjør den mindre utsatt for flutter. Jeg har en Spit under gjenoppbygging i 1/5 skala med samme "gammeldagse" overføring som deg. Den funka ok for meg men selve carbonstanga vibrerte for mye siden den ikke var støttet opp på midten. Resultatet ble fatalt for meg, gjengene knakk mot linken. Proskin er det en i Lillehammer klubben som nettopp har brukt også på en 1/4 Hurricane. Vet han træla endel men resultatet ble bra. Retract og luker og sekvenser er alltid litt jobb. Om ikke den innkjøpte sequenseren din gjør hele jobben kan du sikkert gjøre mye med radioen din uten at jeg vet hva du har. Jeg bruker ikke sequenser, kun radioen på retract/luker på Hawken min f.eks.
                              Håper du også tenker på CG mens arbeidet skrider fram

                              Comment


                              • #45
                                Hei,

                                Imponerende flott arbeid Tore !
                                Mvh
                                Totto Dahle
                                www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                                Medlem Agder Modellflyklubb

                                Comment

                                Working...
                                X