Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jerry Bates Mustang B. Malcom Hood. ( RAF Mustang III )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by ela View Post
    Utrolig spennende prosjekt. Flutter i høyderor har også litt med avbalansering å gjøre sikkert. Spiten har jo slike som går forover igjen som gjør den mindre utsatt for flutter. Jeg har en Spit under gjenoppbygging i 1/5 skala med samme "gammeldagse" overføring som deg. Den funka ok for meg men selve carbonstanga vibrerte for mye siden den ikke var støttet opp på midten. Resultatet ble fatalt for meg, gjengene knakk mot linken. Proskin er det en i Lillehammer klubben som nettopp har brukt også på en 1/4 Hurricane. Vet han træla endel men resultatet ble bra. Retract og luker og sekvenser er alltid litt jobb. Om ikke den innkjøpte sequenseren din gjør hele jobben kan du sikkert gjøre mye med radioen din uten at jeg vet hva du har. Jeg bruker ikke sequenser, kun radioen på retract/luker på Hawken min f.eks.
    Håper du også tenker på CG mens arbeidet skrider fram
    Vær sikker på at jeg skal lagre opp stengene etter å ha hørt dette og jeg var også til stede da den fine Bearcaten med Moki 250 fikk flutter på Evje. Huff og huff. ( piloten holdt seg cool og fikk den hel ned igjen ) Imidlertid burde det være mulig å få til dette skikkelig. Får bare prøve så godt jeg kan. Regner med at du gjør det samme med Spitten din flott at du får den i lufta igjen! Jeg feiget helt ut på min 1/5 Spit og satte servoer i stabene. Ikke helt pent akkurat, men ingen problemer.
    Ja, dette med flutter. Sikkert mange ting som kan forårsake det, men slark et eller annet sted er i hvert fall sikkert at bidrar til at det starter opp. Regner med at jeg får de lukene og diverse til å fungere etter hvert. ( sikkert mye træl som du nevner )Du har helt sikkert rett i det med radioen også. Proskin, ja det er et fasinerende materiale til flybygging, men utfordrende å bruke kan vi vel si. Har fulgt med Haugens Hurry og den ble jo superfin etter bildene jeg har sett. CG...ja jeg prøver i hvert fall. Håper på lite bly til slutt. Helst ingenting.

    Comment


    • #47
      Originally posted by Totto View Post
      Hei,

      Imponerende flott arbeid Tore !
      Takk for det Totto ! Hvor imponerende det er gjenstår faktisk å se. Det er veldig mye hjemmesnekreri på flyet og fungerer den så blir det feiret med konjakk om kvelden. Detter den ned så blir det konjakk da også, men da for å glemme det så fort som mulig.

      Comment


      • #48
        Kommet et godt stykke nå med monteringen av retracts. Mye tilpasninger her og der. Har jo forandret en del på vingekonstruksjonen med innfestingene til skroget. Jeg liker ikke skruer i forkant og gjorde det om. Forsterkninger måtte til. Etter utkuttingen for å gjøre plass til leggene fant jeg ut at hovedbjelken må bokses og forsterkes. Mulig at Jerry`s beregninger av styrken hadde fungert, men jeg synes virkelig det så litt kleint ut. Litt mere treverk nå så stoler jeg på dette. Ulempen er jo at scoopet må settes på med skruer, men dette er elektro og scoopet vil ikke vibrere løst selv med få festepunkter.
        Click image for larger version

Name:	build123.jpg
Views:	1
Size:	72.6 KB
ID:	610546Click image for larger version

Name:	build124.jpg
Views:	1
Size:	54.6 KB
ID:	610547Click image for larger version

Name:	build125.jpg
Views:	1
Size:	40.9 KB
ID:	610548

        Comment


        • #49
          Har veldig lite igjen før flyet står på egne ben, men mangler fremdeles hjulene. Disse kommer vel snart tenker jeg. Festingen av vingen og forsterkningene er ferdig. Det er vel ikke så veldig interessant. La ned litt tid i cockpit i romjula og fikk limt på frontglassene,( skar opp i 4 deler ) instrumenter og armor plate pluss de stengene som støtter taket pluss litt til bakerst. Vet ikke hvor langt jeg drar det i første omgang med detaljeringer av cokpit, men et stykke på vei i hvert fall. Det er jo slike ting som er fint å holde på med som oppgraderinger etter suksessfylte flyturer da vel og merke. Instrumentene er organisert litt forskjellig på D og B modell. Fikk det nesten riktig med tilgjengelig materiale.
          Click image for larger version

Name:	build126.jpg
Views:	1
Size:	49.4 KB
ID:	610660Click image for larger version

Name:	build127.jpg
Views:	1
Size:	63.2 KB
ID:	610661Click image for larger version

Name:	build128.jpg
Views:	1
Size:	57.8 KB
ID:	610662Click image for larger version

Name:	build129.jpg
Views:	1
Size:	172.3 KB
ID:	610663

          Comment


          • #50
            Det der ser utrolig bra ut! Men det gjør alltid det du lager da...
            Håper på noen cockpit-bilder etter hvert

            Comment


            • #51
              Primer på vingen. Rev av den tynne tapen som lager panelskjøter ganske fort. Ser bra ut så langt. Har ikke helt bra forhold for priming og lakkering, men med varmepistol går det fint hvis det er ca 0 grader eller varmere. Har lakkert i minus 5 en gang og det gikk bra det også. Flere år siden og malingen sitter på enda. Nå blir det litt sparkel til og oppretting. Ikke for mye for dette skal være aluminium simulering, men stygge kanter som ikke skal være der må jo tas vekk.
              Flyet er snart oppe på beina, men venter på ett hjul til enda. Trenger det for siste fin justering. Klundret til utløpene fra mitraliøsene og landingslyset også. Løpene skal sitte litt skjevt i forhold til hverandre for patronbeltene ligger over hverandre inne i vingen. Man lærer stading noe
              Click image for larger version

Name:	build131.jpg
Views:	1
Size:	33.1 KB
ID:	610896

              Comment


              • #52
                I gang med retracts. Har dem operative nå og det viste seg å være ganske enkelt å programmere sekvenser for dører/hjul foran og bak. Alt på en mottager kanal. Man kan legge inn passe forsinkelse på det meste. Lukene på hovedvingen programmeres til å være stengt under taxing. Det vil si at de åpner seg først og når hjula er ute, legger de seg inn igjen. ( fancy )Trangt til hjulene, men det gikk seg til etter mye jobb. Det tar sin tid å lage fester og prøve å få til riktige vinkler. Ser det ikke sikkelig før flyet står på bakken, men det ser bra ut så langt. Ikke lett å fikse på så mye når alt er ferdig. Regner med en del timer før disse dekslene og lukene er ferdig montert og operative. En utfordring er det også.
                Click image for larger version

Name:	build132.jpg
Views:	1
Size:	64.1 KB
ID:	610939Click image for larger version

Name:	build133.jpg
Views:	1
Size:	62.8 KB
ID:	610940Click image for larger version

Name:	build134.jpg
Views:	1
Size:	60.9 KB
ID:	610941

                Comment


                • #53
                  Ser bra ut dette, kjenner jeg ikke akkurat gleder meg til lukene på Thunderbolten.

                  Comment


                  • #54
                    Det er noe med å "knekke koden" som er slitsomt, men veldig moro når det virker synes jeg. Egentlig burde man jo kanskje se om saken flyr først, men så blir det til at man prøver å få det til. Hekta på det liksom Akkurat nå står det noe stille hos meg... får vel bare klemme på med et eller annet og se det an.

                    Comment


                    • #55
                      Jobber med å få til lette og funksjonelle luker med avstivninger i tynn aluminium. Litt eksperiment, men til nå ser det lovende ut. Prioriterer å holde vekta nede så mye som mulig. Har hatt tungt fly før og de er ikke så morsomme å fly synes jeg.
                      Click image for larger version

Name:	build135.jpg
Views:	1
Size:	39.6 KB
ID:	610983Click image for larger version

Name:	build136.jpg
Views:	1
Size:	47.6 KB
ID:	610984Click image for larger version

Name:	build137.jpg
Views:	1
Size:	58.7 KB
ID:	610985

                      Comment


                      • #56
                        Holder på med å få til retracts. Timene går, men hadde tenkt å få dette operativt før maiden. Mange andre ting som kan tas senere allikevel. Trodde de innerste lukene skulle bli vrient å få til, men det ser ikke slik ut. Dekselet over hjulleggene på en Mustang er hengslet slik at de beveger seg mere over hjulene når de er ute. Fasongen på selve dekslene skaffet meg masse hodebry, pluss avstander og hengslinger. ( ikke helt ferdig )Lagde overflaten i proskin og limte på tynn alu. Dermed fikk jeg bøyd til den fasongen sånn nogenlunde. Selvfølgelig burde jeg nå ha laget en form og støpt dem i glassfiber og brukt de som sitter på som mal, men dette blir nok engangsluker for å si det sånn. Dette fungerer nå, men er langt fra ferdig. Mange småting må gjøres før det kan flys med.
                        Click image for larger version

Name:	build138.jpg
Views:	1
Size:	55.6 KB
ID:	611009Click image for larger version

Name:	build139.jpg
Views:	1
Size:	52.3 KB
ID:	611010Click image for larger version

Name:	build140.jpg
Views:	1
Size:	83.0 KB
ID:	611011

                        Comment


                        • #57
                          Tester understell og tilpasser lukene. Massevis av detaljeringer blir spart til senere.
                          Click image for larger version

Name:	build141.jpg
Views:	1
Size:	56.8 KB
ID:	611047Click image for larger version

Name:	build142.jpg
Views:	1
Size:	61.5 KB
ID:	611048Click image for larger version

Name:	build143.jpg
Views:	1
Size:	45.6 KB
ID:	611049

                          Comment


                          • #58
                            Nice! Den etter mine øyne skalariktige eksosen, har du laget den selv? Og er de tenkt brukt som en del av eksosanlegget også?
                            Understellet ser solid og fint ut!!! Skal du ha/programmere en sequencer som lukker hjul-lukene (de under buken) etter at understellet er ute/nede?

                            Comment


                            • #59
                              Takk for rosende ord.
                              Eksosen fikk jeg tak i som kit. Det vil ikke gå mye eksos i disse rørene for jeg hadde ikke tenkt å sette inn bensin motor/glow i denne her.Etter å ha montert en DLE 55ra med pipe i en TF Mustang, ser jeg at det kunne kanskje la seg gjøre uten å skjære hull. Da måtte varmlufta i så fall ledes gjennom skroget og ut under bak. Nå blir jo dette prøvd ut i TF Mustangen så vi får se. Tror imidlertid jeg skal holde meg til planen her og heller forsøke å lage en god illusjon av en Mustang når den flyr. Det finnes ingen modellmotor som kan imitere en RR Merlin noe særlig bra. Digital Merlin lyd har jeg da også planlagt å sette inn. ( Kom fra Canada.) Mye studeringer er tilbakelagt. Håper jeg får det til å fungere sikkelig, men å få det helt troverdig hører nok fremtiden til. Dagens høyttalere greier ikke nivået og de lave frekvensene, men lyden de formidler er genuint opptak av RR Merlin. Turtallet styres digitalt. Egen oppstartsekvens og stopp sekvens. Nye ting som dette synes jeg er spennende og utfordrende å holde på med.

                              Understellet ser ut til å fungere godt. Det følger med sequenser og den var grei å få i gang. Lukene går til og med inn igjen etter at hjulene har gått ut. Kan også styre haleluker i programmert sekvens. Vet ikke om jeg lager noe "analogt" eller prøver med servoer på disse lukene.

                              Comment


                              • #60
                                Hei,

                                Ser rasende fint ut dette Tore !
                                Mvh
                                Totto Dahle
                                www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                                Medlem Agder Modellflyklubb

                                Comment

                                Working...
                                X